Vraag

Kan je een IP-telefoon aansluiten op de Experia Box?

  • 30 March 2022
  • 6 reacties
  • 517 keer bekeken

Gebruik nu een analoge telefoon die ik aangesloten heb op de PHONE poort van de experiabox. Nu vraag ik me af, kan ik ook een IP telefoon aansluiten op het modem en zo gebruik maken van mijn vast bellen abonnement?

In het modem wordt al gebruik gemaakt van VOIP (dat zie ik in het web admin onder Voice > External Accounts). Ook verkoopt KPN IP toestellen, maar die moet je met een zakelijk abonnement gebruiken.

Is dit iemand gelukt?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Alleen als je het nummer via een externe VoIP provider gaat gebruiken. Een veel gebruikte is Cheapconnect.

Als het ondergebracht is bij KPN, dan ondervangt de ATA in de Experiabox / Box 12 het signaal en is het alleen analoog beschikbaar op de Phone aansluiting.

Is die analoge nu een draadloze DECT? (n.b. het zendbereik van dect is groter dan van wifi)

Die cheap connect is wellicht een goed idee! De analoge is draadloos via DECT, maar daar ging het me niet om.

Wil graag een software telefooncentrale (raspberry pi / 3cx ) inrichten achter het voip signaal. Maar dan moet het signaal denk ik wel via de ethernet poort binnenkomen.

 

Reputatie 7
Badge +10

Alleen bij de (Experia) Box V12 is het mogelijk de interne VOIP ATA uit te schakelen en wordt poort 5060 vrijgegeven t.b.v. achterliggende VOIP verbindingen, die dan via het LAN netwerk verbonden kan worden.

Bij de andere Experia Box modellen V10 - V10A  is het niet mogelijk een VOIP telefoon in te zetten als je een KPN telefoon VOIP / SIP account gebruikt. (Poort 5060 wordt niet vrijgegeven - de VOIP registratie binnen de Experia Box zelf blijft intact).

WEL als je het telefoon account hebt ondergebracht bij alternatieve providers (zoals bijv. CheapConnect), waarbij je in het geval van een Experia Box V10 - V10A in de VOIP telefoon dan een ander poortnummer moet gebruiken dan poort 5060 (om die "blokkade" op poort 5060 te omzeilen).

Ik heb een Arcadyan VGV7519, een V8 Experia box.

Kan je ook zo'n (Experia) Box V12 aanvragen ter vervanging van het oude modem?

Reputatie 7
Badge +10

Die Arcadyan VGV7519 / V8  is al helemaal een verhaal apart. Want zelfs met VOIP accounts elders (CheapConnect) en andere poorten kan die zijn gesprekken via het LAN niet in stand houden.

Kan je ook zo'n (Experia) Box V12 aanvragen ter vervanging van het oude modem?

Dat zou je eigenlijk “moeten eisen” in het kader van “net neutraliteit”.
Jij wordt beperkt in de keuze van randapparatuur afhankelijk van die Experia Box modellen, omdat KPN de firmware (bewust) zodanig heeft ingeperkt, dat die keuze dan niet gemaakt kan worden.