Vraag

Kan mijn server niet benaderen vanaf mijn mobiel. Wat is de oplossing?

  • 15 September 2022
  • 9 reacties
  • 119 keer bekeken

Sinds enkele maanden valt het mij op dat ik met mijn eigen smartphone (met KPN abonnement) mijn eigen thuisnetwerk niet (meer) kan benaderen. Ik draai thuis een eigen server (met cloud-service en website), heb daarvoor port-forwarding ingesteld, zodat de server met elk willekeurig apparaat vanaf elk willekeurig extern IP is te benaderen. Behalve met mijn eigen mobiel dus. Als ik met 3G/4G verbonden ben, geeft m’n smartphone terug dat “this site can’t be reached”, en het syncen met m’n cloudserver faalt. Maak ik een VPN aan op m’n smartphone, en probeer ik dan te verbinden, dan werkt alles ineens weer.

Ik snap niet waar dit aan kan liggen, maar het is wel rete-irritant. Ik heb ergens het vermoeden dat de firewall van de Experiabox (v10) om de een of andere reden mijn KPN-IP blokkeert; maar die zou moeten rouleren toch? Kan ik ergens in de instellingen (of desnoods via ssh ofzo) vinden welke IPs de Experiabox blokkeert, of kan er iets anders aan de hand zijn?

Kans dat het aan m’n smartphone ligt lijkt mij klein, aangezien ik sinds een maand of 2 een andere smartphone heb, en het probleem op m’n vorige ook al optrad. Aan de server kan het ook niet liggen, want ook andere pc’s in m’n netwerk (waar ook port-forwarding voor is ingesteld) zijn ook niet door m’n smartphone te benaderen (maar wel door andere apparaten of vanachter een VPN).

Iemand suggesties hoe dit kan, en hoe dit op te lossen is?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Gebruikt u een domeinnaam om uw thuisnetwerk te benaderen? Of gebruikt u het ip adres? 

Domeinnaam. Nog niet geprobeerd met IP eigenlijk, waarom zou dat anders moeten zijn?

Reputatie 7
Badge +24

Domeinnaam. Nog niet geprobeerd met IP eigenlijk, waarom zou dat anders moeten zijn?

Een domeinnaam kan geresolved worden naar een ipv6 adres. En u heeft misschien geen ipv6 poort open gezet. 

Net even geprobeerd met IP-adres, maar geen enkel verschil. Mijn eigen mobiel (via 4G) kan de site achter het IP niet bereiken, andere apparaten (waaronder mobiel van m’n vrouw, die bij andere provider zit) of met VPN wel.

Ik snap hier dus de ballen van. Blokkeert de firewall van m’n modem mijn eigen smartphone? Of staat mijn IP bij KPN op een zwarte lijst ofzo? Hoe check ik zoiets?

Reputatie 7
Badge +24

Bent u misschien oud xs4all klant?

Nee, wel een oud Telfort-klant.

Reputatie 5
Badge +8

Hoi @whitefeet en welkom op het forum. Ik zie dat @Nick83 je al op weg heeft geholpen en misschien heeft de rest van de community nog een aantal tips hoe je dit kan oplossen. Ik kan je niet goed helpen aangezien dit buiten de ondersteuningsvoorwaarden ligt en ik hier onvoldoende informatie over heb. 

Beste @Liesbeth_ 

Dank voor je reactie, maar ik vind eerlijk gezegd dat je wel erg snel de conclusie trekt dat je me niet kan helpen. Feit is dat als ik met mijn KPN-mobiel probeer contact te maken met mijn KPN-thuisnetwerk (ex-Telfort), dat er ergens iets geweigerd wordt, op een manier die ik zelf niet kan controleren. Zou dus best een KPN probleem kunnen zijn. Ik zou dan juist verwachten dat iemand van KPN dan eens gaat kijken of mijn mobiel-IP ergens per ongeluk op een blacklist staat, of bijvoorbeeld dat ik tips krijg hoe ik kan checken welke IPs mijn modem blokkeert (of KPN doet dat voor mij).

Reputatie 5
Badge +8

Dankjewel voor je reactie, ik begrijp dat dit zo voelt. De reden dat ik de conclusie zo snel trok heeft te maken met dat de informatie die je in je berichten deelt. De ervaring leert dat de firewall van het modem eigenlijk nooit de oorzaak is. Het zou wel te maken kunnen hebben met port forwarding, een instelling op het modem. Je zou ook nog navraag kunnen doen bij de aanbieder van de cloud server of zij je kunnen ondersteunen om de eigen server te benaderen.

Daarnaast hoop ik dat de community je ook helpen met het vraagstuk. Misschien is het dan handig om screenshots te delen van die modeminstellingen/port forwardings.