Vraag

Kan sinds Box 12 Nas niet meer extern benaderen, wat gaat er mis?

  • 17 November 2021
  • 4 reacties
  • 43 keer bekeken

Hoi,

 

Oorspronkelijke situatie:

NAS maakt backup naar kpn gebruiker met een nieuwe experiabox (Eerdere versie dan de 12)

Nas bij de kpn gebruiker heeft een vast ip adres.

Portforwading is ingesteld

NAS Backups kunnen van een remote lokatie via de opengezette poorten naar de NAS van de kpn gebruiker worden gemaakt.

 

Nieuwe situatie
Eerdere experiabox van de kpn gebruiker is vervangen door de experiabox 12

Portforwarding op de experiabox 12 is conform het voorgaande modem ingesteld.

 

Probleem

Backup van de remote locatie naar de kpn gebruiker (met de experiabox 12) werkt niet meer.

 

Ik schrijf dit voor het modem van mijn vader (experiabox 12). We hebben beiden een NAS die een backup maakt op elkaars mijn als zijn locatie. Sinds twee weken heeft hij een nieuwe experiabox 12 ontvangen, waar we keurig netjes de poorten geforwarded hebben, zoals als in de situatie ervoor gewoon werkte. Echter, ondanks de port forwarding kan er geen gebruik gemaakt worden van de poorten (Op één na) en er dus geen backup meer worden gemaakt.

Met een portscanner zie ik eveneens dat de poorten van de experioa box 12 gesloten zijn (en heel af en toe krijg ik een melding dat ie niet gesloten is). Ik snap er niets van, het lijkt wel alsof de poorten meestal dicht en soms random open zijn.

Alle instellingen zijn dus gelijk aan de situatie ervoor (dynamic dns zorgt voor het juiste adres), maar de NAS achter de experiabox 12 lijkt niet meer via de open gezette poorten te benaderen te zijn.

Ik ben in de veronderstelling dat ik alle logische stappen heb doorlopen en heb het idee dat de geforwarde poorten spontaan open en dicht (meestal dicht) staan. Is dit een bekend fenomeen, heeft iemand een suggestie hoe ik dit probleem kan tackelen?

Groeten,

 

Jeroen


4 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Jeroen_Jeroen, welkom. 

Ik ben hier niet helemaal in thuis, dus kan je niet helemaal op weg helpen omdat het buiten ondersteuning is. Maar na het instellen van de port forwarding, is het modem opnieuw opgestart? Helpt dat? Zo niet, kun je misschien wat screenshots plaatsen zodat de community mee kan kijken? 

 

Bovenstaande afbeelding geeft de portforwarding aan. Van buitenaf zijn deze poorten - ondanks de ingestelde portforwarding - niet te benaderen. Modem is 2x naar fabrieksinstellingen teruggezet, vervolgens forwarding ingesteld, modem opnieuw opgestart en heb ik getest. Er zit geen ander apparaat tussen het modem en het www.

Reputatie 7
Badge +17

Dat ziet er voor zover ik kan beoordelen goed uit. Kun je nog vertellen werk merk NAS je hebt?

Reputatie 7

Waarom forward je poort 5000 DSM (http) naar poort 5001 DSM (https)?

Ik ken geen Synology services die op poort 77 en poort 2222 luisteren. Welke services worden hiermee benaderbaar?

Kan je dat screenshot nog een keer plaatsen maar dan met alles zichtbaar, er staat toch geen informatie tussen waar anderen iets mee kunnen.

Reageer