Vraag

KPN box 12 in bridge modus

  • 23 September 2020
  • 28 reacties
  • 20154 keer bekeken

Heb sinds vandaag KPN glasvezel actief in huis en kwam toch op een aantal vragen.

Hoe stel ik het KPN box 12 in op Bridge Modus?
Klantenservice aan telefoon kon me er niet mee helpen en ik moest een forum topic maken….
Dat is wel heel andere koek dan Ziggo die dat even snel voor je regelt…

 

Heb ook 2 kpn “super wifi” acces points, zijn die ook werkzaam op je eigen router?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +24

De KPN Box heeft geen bridge modus. Gewoon je eigen router achter de KPN Box hangen. De tv ontvangers hou je wel direct aan de KPN Box. Deze werken niet achter een 2de router. 

Wat betreft de SuperWiFi's: ja, deze werken gewoon achter je eigen router. Heb ik ook, achter mn pfsense router. Werkt prima.

Of de 12 in bridge modus kan weet ik niet. De super wifi is juist ontwikkeld voor KPN en hun geleverde routers. Als deze met de V12 niet goed werkt zou ik zeggen koop een ander systeem. Of ze achter je eigen router werken, weet ik niet.

 

Heb zelf een deco m9 plus als router functie achter de V10a zitten. Wifi op v10a uit en alleen tv aangesloten. De rest op de deco. Het advies is om deze in accespoint modus te zetten maar dan verlies ik allemaal functies. Dat wilde ik niet.

De Wifi van box 12 is uitermate slecht, heb 500MB glasvezel en haal 25 MB download snelheid met WiFi.

Kan ook niet vinden hoe ik 2,4 GHZ en 5GHZ kan scheiden, vind het fijner zelf te kunnen kiezen welke van deze 2 ik wil gebruiken in plaats van dat het toestel dit voor me bepaald.
 

Reputatie 7

De Wifi van box 12 is uitermate slecht, heb 500MB glasvezel en haal 25 MB download snelheid met WiFi.

Apart, ik heb een V12 staan en daarmee haal ik snelheden gelijk aan mijn glasvezelabonnement (200Mbps).

Heeft jouw mobiele apparaat een verbinding via 2.4GHz wifi of via 5GHz?

De Wifi van box 12 is uitermate slecht, heb 500MB glasvezel en haal 25 MB download snelheid met WiFi.

Apart, ik heb een V12 staan en daarmee haal ik snelheden gelijk aan mijn glasvezelabonnement (200Mbps).

Heeft jouw mobiele apparaat een verbinding via 2.4GHz wifi of via 5GHz?

Toestel verbind helaas met 2.4Ghz, weet nog niet hoe die reageerd op 5ghz.

Zal vanavond maar even 2,4ghz uit zetten gezien hij dit nu totaal random selecteert.

 

Reputatie 7

KPN heeft enige tijd terug in al haar wijsheid besloten om het onmogelijk te maken aparte SSID's (wifi namen) te gebruiken voor 2.4GHz en 5GHz.

Dit is voor velen een zeer vervelend besluit want er zijn nog legio apparaten op de markt die niet goed om gaan met bandsteering. Er zijn zelfs apparaten die helemaal geen verbinding kunnen krijgen met dual-band wifi toegangspunten met dezelfde SSID voor 2.4 en 5GHz.

Heb inmiddels de access points getest van KPN. 

Ik was alleen al druk bezig met de juiste WiFi instellingen in de access points te krijgen, op een of andere manier kreeg bijvoorbeeld de eerste Access point de juiste nieuwe gegevens, terwijl de andere maar bleef hangen op de standaard KPN instellingen.

Uiteindelijk was het gelukt met veel resetten van de Access Points en had ik een vrij goede verbinding.
Bij de meterkast 450/300MB , woonkamer 250/160 , boven (bij 2de access point) 250/150 en zolder 50/45 download en upload speed.

 

Maar nu het volgende, ik had ingelogt op de access points en het viel me op dat de 2de access point 192.168.2.151 heeft en de eerste 192.168.2.10, ik zou juist verwachten dat dit andersom hoort te zijn?

Tevens zag ik dat de meeste apparaten toch op 2,4ghz blijven hangen.
Verbinding is natuurlijk prima maar ergens vind ik dit toch jammer, dit zou ik toch erg graag op een of andere manier mee kunnen forceren.

 

Daarnaast heb ik nog een oude laptop van werk, waar ik soms ook thuis mee moet kunnen werken.
Deze kan dus helemaal niet verbinden met dit netwerk, dit zal dan wel te maken hebben met het dual-band probleem waar je het over had…

 

Ik heb uiteindelijk toch maar weer me asus rt-ac68u aangesloten.
Heb vrij weinig moeten sleutelen, pakte alles meteen goed op, enigste wat ik gedaan heb is in de modem van KPN de router op DMZ laten zetten.


Het enigste gekke wat me nu nog opvalt is dat de WiFi toch iets slechter is boven dan toen ik nog Ziggo gebruikte met de modem in bridge modus, ik had een 250/25 MB plan en kreeg ook werkelijk de 250 MB download / 20mb upload terwijl ik boven zat, nu krijg ik rond de 180-200 MB download.
Terwijl de kanaal die ik gebruik (100/132) totaal niemand op zit

Iemand enig idee/tips waar dit aan kan liggen?
Gezien de snelheid boost van KPN (250 naar 500) zou ik toch zeggen dat dit wat hoger zou moeten zijn, of in ieder geval zelfde snelheid als dat ik had.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @wesley1189! Welkom hier op ons KPN Forum. Fijn dat je ons gevonden hebt en bedankt voor je vraag. Excuses voor het uitblijven van onze reactie. Het is hier druk momenteel. Ik zie dat Nick, Jeroen en wjb al met je mee hebben gedacht. 
SSID's splitsen is inderdaad (helaas) niet meer mogelijk. 

Zo te lezen kan je oude werk laptop geen verbinding krijgen met het wifi netwerk, klopt dit? Kan de laptop nog wel verbinden met andere netwerken? Dan zit de kans er dit in dat dit met de dual band verbinding te maken heeft :persevere:

De snelheden die je weergeeft, heb je deze gemeten via de wifi of met een bekabelde verbinding? Bekabeld zou je dicht bij de 500 moeten komen! 
Als dit niet zo is, dan kijk ik graag even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Hi @wesley1189! Welkom hier op ons KPN Forum. Fijn dat je ons gevonden hebt en bedankt voor je vraag. Excuses voor het uitblijven van onze reactie. Het is hier druk momenteel. Ik zie dat Nick, Jeroen en wjd al met je mee hebben gedacht. 
SSID's splitsen is inderdaad (helaas) niet meer mogelijk. 

Zo te lezen kan je oude werk laptop geen verbinding krijgen met het wifi netwerk, klopt dit? Kan de laptop nog wel verbinden met andere netwerken? Dan zit de kans er dit in dat dit met de dual band verbinding te maken heeft :persevere:

De snelheden die je weergeeft, heb je deze gemeten via de wifi of met een bekabelde verbinding? Bekabeld zou je dicht bij de 500 moeten komen! 
Als dit niet zo is, dan kijk ik graag even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Hier een soortgelijke kwestie

met twee tv ontvangers, de superwifi punten en diverse hubs van toepassingen is de kpn experia al meer dan vol.

Dus nog 2 oude routers bewaard welke ik als wired ap achter de experiabox wil hangen voor extra poorten voor nu en toekomst. 

1 linksys en een sitecom, ik zet van beide wifi uit want wil de superwifipunten van kpn blijven gebruiken.

Experia hoeft dus niet in brigde en heeft dat niet eens?

welke configuratie is mogelijk of juist?

als er in de toekomst tv ontvangers bijkomen moeten die direct in experiabox, dat lijkt ook zo te zijn met de hue bridge

hoe dan?


 

 

 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

Met deze switch kunt u tv ontvangers aansluiten als u aansluitingen tekort komt.

Reputatie 7
Badge +24

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

Met deze switch kunt u tv ontvangers aansluiten als u aansluitingen tekort komt.

En dat is heel wat beter dan een oude router te gebruiken. Als 5 poorten je te weinig is, dan is hier het grotere zusje:

https://m.alternate.nl/Netgear/ProSAFE-Gigabit-Plus-Switch-GS108E-300PES/html/product/1172015

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

Met deze switch kunt u tv ontvangers aansluiten als u aansluitingen tekort komt.

En dat is heel wat beter dan een oude router te gebruiken. Als 5 poorten je te weinig is, dan is hier het grotere zusje:

https://m.alternate.nl/Netgear/ProSAFE-Gigabit-Plus-Switch-GS108E-300PES/html/product/1172015

Dus in plaats van je helemaal stuk configureren is een switch plug and play voor tv ontvangers ip camera’s en wat je dan ook maar bedenken wil🤘🏻

De tv ontvangers moeten normaal in de experiabox en de switch breid het aantal beschikbare aansluitingen uit.

Als u andere apparatuur nu heeft aangesloten kunt u op de switch nog meer toevoegen.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

Met deze switch kunt u tv ontvangers aansluiten als u aansluitingen tekort komt.

En dat is heel wat beter dan een oude router te gebruiken. Als 5 poorten je te weinig is, dan is hier het grotere zusje:

https://m.alternate.nl/Netgear/ProSAFE-Gigabit-Plus-Switch-GS108E-300PES/html/product/1172015

Dus in plaats van je helemaal stuk configureren is een switch plug and play voor tv ontvangers ip camera’s en wat je dan ook maar bedenken wil🤘🏻

Nog raad voor wel of geen tp link of juist wel?

Of netgear is een must?

Ik heb geen ervaring met verschillende routers en acces points tergelijke tijd achter het modem van KPN. Zelf gebruik ik een deco m9 plus en heb deze in router functie achter de V10a van KPN draaien met groot succes. Wil je bereik overal vergroten of wil je instellingen kunnen aanpassen om zo je apperatuur te kunnen bedienen? Een router van eigen zeide aansluitem is geen probleem. Als je meerdere routers aan wil sluiten weet ik dat de ip ranges goed uit elkaar gehouden moeten worden om om op conflicten te voorkomen.

Reputatie 7

Nog raad voor wel of geen tp link of juist wel?

Of netgear is een must?

Ik ben een fan van Netgear switches, maar die van TP-Link werken ook.

Als je ook televisie van KPN hebt zorg er dan wel voor dat die switch IGMP snooping ondersteunt.

Dank ALLEN voor de reacties!!

Hi @wesley1189! Welkom hier op ons KPN Forum. Fijn dat je ons gevonden hebt en bedankt voor je vraag. Excuses voor het uitblijven van onze reactie. Het is hier druk momenteel. Ik zie dat Nick, Jeroen en wjb al met je mee hebben gedacht. 
SSID's splitsen is inderdaad (helaas) niet meer mogelijk. 

Zo te lezen kan je oude werk laptop geen verbinding krijgen met het wifi netwerk, klopt dit? Kan de laptop nog wel verbinden met andere netwerken? Dan zit de kans er dit in dat dit met de dual band verbinding te maken heeft :persevere:

De snelheden die je weergeeft, heb je deze gemeten via de wifi of met een bekabelde verbinding? Bekabeld zou je dicht bij de 500 moeten komen! 
Als dit niet zo is, dan kijk ik graag even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Is allemaal via WiFi, bedraad gaat prima,


Ik probeer inmiddels de acces points te retourneren.
Maar dan krijg ik aan de telefoon te horen dat omdat ik dit met de actie genomen heb dat ze niet retour kunnen / wisselen van actie.

 

Dit zou volgens mij gewoon binnen 14 dagen bedenktijd moeten vallen.
Niet heel klantvriendelijk IMO.

Info in profiel is inmiddels ingevuld...

 

 

Hallo @wesley1189  , als je die wifi punten bij een nieuw abo cadeau hebt gekregen i.p.v. korting kun je ze inderdaad niet retour sturen.

De 14-dagen-regeling geldt alléén als je iets in de KPN-winkel of de KPN webshop koopt.

Als je denkt niets aan die wifi punten te hebben kun je ze op Marktplaats zetten

 

 

Hallo @wesley1189  , als je die wifi punten bij een nieuw abo cadeau hebt gekregen i.p.v. korting kun je ze inderdaad niet retour sturen.

Dec 14-dagen-regeling geldt alléén las je iets in de KPN-winkel of de KPN webshop koopt.

Als je denkt niets aan die wifi punten te hebben kun je ze op Marktplaats zetten

 

 

Njah ik ervaar in ieder geval first-hand waarom KPN zo’n slechte klantenservice reputatie heeft.
Geen wonder dat ze zoveel klanten verliezen.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @wesley1189! Ik weet niet zo goed wat ik voor je kan betekenen op dit moment:see_no_evil: . Je bent al voorzien van de (meeste?) antwoorden, door door onze community. Mocht ik iets over het hoofd zien, laat het dan even weten!  

Inmiddels heb ik begrepen van autoriteit Consument & Market(ACM) dat providers sinds januari 2022 verplicht zijn om klanten te helpen bij vrije router keuze. Vandaar mijn vraag aan KPN om mij /ons te helpen om de experia Box12 in de bridge mode te zetten en anders hier beschrijven hoe dit zelf te doen.  Bij nalaten staat er een dwangsom op van 12.500 euro/dag!

Badge +19

Vrije routerkeuze betekent niet dat kpn het modem aan moet passen.  U kunt gewoon zelf een modem kopen en aansluiten. Dat is vrije routerkeuze. Hier kunt u er vanalles over lezen. 

Reputatie 7
Badge +24

Inmiddels heb ik begrepen van autoriteit Consument & Market(ACM) dat providers sinds januari 2022 verplicht zijn om klanten te helpen bij vrije router keuze.

Nee. Niet helpen. Dat hoeven providers niet. Providers moeten de mogelijkheid bieden om een eigen modem te gebruiken. Dat doet KPN. 

Vandaar mijn vraag aan KPN om mij /ons te helpen om de experia Box12 in de bridge mode te zetten en anders hier beschrijven hoe dit zelf te doen.  Bij nalaten staat er een dwangsom op van 12.500 euro/dag!

KPN is niet verplicht een bridge modus te bieden. U kunt de KPN Box vervangen door een eigen modem. Op deze pagina beschrijft KPN waar een eigen modem aan moet voldoen en hoe deze ingesteld moet worden:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Daarmee voldoet KPN aan de wetgeving. 

Reputatie 7

Inmiddels heb ik begrepen van autoriteit Consument & Market(ACM) dat providers sinds januari 2022 verplicht zijn om klanten te helpen bij vrije router keuze. Vandaar mijn vraag aan KPN om mij /ons te helpen om de experia Box12 in de bridge mode te zetten en anders hier beschrijven hoe dit zelf te doen.  Bij nalaten staat er een dwangsom op van 12.500 euro/dag!

Het is onzinnig om een Experia/KPN Box in bridge mode te kunnen zetten immers dan kan je hem er net zo goed tussenuit laten.