Beantwoord

KPN Box 12b compatibiliteit met TP-link

  • 18 April 2024
  • 9 reacties
  • 87 keer bekeken

Goedemiddag,

Vanaf volgende week krijg ik KPN Glas met een KPN Box12b. Is deze box compatible met TP Link OL200 controller, TP Link TL-SG2428 Managed Switch en TP Link EAP 683UR Access Points?

Dank voor uw reactie,

MR

icon

Beste antwoord door wjb 18 April 2024, 17:39

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

U kunt deze apparatuur prima achter de KPN Box gebruiken. Maar als u bijvoorbeeld het WiFi netwerk wijzigt op de controller, dan word dat niet automatisch ook op de KPN Box gewijzigd. 

KPN wifi en TP-Link wifi kunnen geen mesh vormen, op zijn Nederlands, kunnen niet samenwerken @Nieuwe KPN Klant 

Reputatie 7

Heb je die EAP683 UR al is jouw bezit?

Ik weet niet in wat voor een omgeving je die EAP683 UR in wilt gaan zetten maar voor een thuissituatie vind ik het een behoorlijke overkill.

Een V12 heeft 1Gbps LAN poorten en dus zal dat accesspoint ook nooit sneller dan 1Gbps richting V12 halen. Dan is het leuk dat dat accesspoint zelf een 2,5Gbps LAN poort heeft en een wifi throughput van in totaal bijna 6Gbps maar daar heb je niets aan.

Zelf heb ik een week geleden mijn EDIMAX accesspoints vervangen door EAP610 accesspoints. Die zijn mijns inziens snel genoeg in een consumentenomgeving maar de prijs ligt wel een heel stuk lager.

 

Mijn TP-Link wifi netwerk bestaat uit twee EAP610's, één EAP610 Outdoor en een OC200 controller. Alle accesspoints zijn bekabeld aangesloten en vormen dus (gelukkig) geen mesh. Mesh is alleen zinvol als je accesspoints niet bekabeld aan kunt sluiten. Overigens staat de fallback naar mesh wel aan dus in het geval dat de vaste verbinding naar een accesspoint verbroken wordt kan deze via de mesh backbone toch blijven functioneren. 

Hallo WJB,

Ik heb de EAP683UR nog niet gekocht. Wellicht een iets eenvoudiger model kopen dan :-)

@N.N. Geen MESH zou geen probleem moeten zijn toch?

 

Reputatie 7

Ik heb de EAP683UR nog niet gekocht. Wellicht een iets eenvoudiger model kopen dan :-)

Je hebt al snel één accesspoint per verdieping nodig en dan lopen die 683's als snel stevig in de papieren.

Ik heb twee EAP610’s gekocht. Één voor €69,88 en dat was een “Breezy retourkansje” en één nieuwe voor €92,00.

Daarnaast heb ik voor €128,69 een EAP610 Outdoor gekocht en dat was ook een retourtje (wel zo duurzaam).

De OC200 controller kostte €91,19 en daarnaast heb ik voor €17,99 nog een POE injector aangeschaft voor het voeden van een EAP610 via de netwerkkabel.

Al met al toch weer bijna €400,-. Had ik dat echter met EAP683 UR's gedaan dan was de teller naar €785,- doorgelopen.

 

De EAP's kunnen onderling prima een mesh netwerk vormen en de wifi van de V12 zet je uit.

Mesh is (nogmaals) alleen zinvol als er accesspoints zijn die niet met een netwerkkabel aangesloten kunnen worden.

Reputatie 1

Ik heb van TPlink 2x de EAP653 en een EAP225 hangen (zolder). De Omada controller draai ik op een Synology NAS in een docker container. Ik gebruik de EAP653 bedraad en de EAP225 staat in Mesh met de EAP653 op de middelste verdieping. Gaat prima, maar ik gebruik niet de Experiabox maar een Mikrotik (moet geen issue zijn).

Reputatie 7

Ik heb van TPlink 2x de EAP653 en een EAP225 hangen (zolder). De Omada controller draai ik op een Synology NAS in een docker container. Ik gebruik de EAP653 bedraad en de EAP225 staat in Mesh met de EAP653 op de middelste verdieping. Gaat prima, maar ik gebruik niet de Experiabox maar een Mikrotik (moet geen issue zijn).

Klopt het dat jij geen WPA3 gebruikt zodat clients die wel WPA3 ondersteunen ook netjes naar de EAP225 switchen als je op zolder bent? De EAP225 ondersteunt immers geen WPA3 en zal dan ook geen clients overnemen die o.b.v. WPA3 met één van jouw EAP653's verbonden zijn. Of accepteer je dat WPA3 clients met de EAP653 op de 1e verdieping verbonden blijven.

Reputatie 1

Eigenlijk niet met zoveel detail naar gekeken, ik heb als site een WLAN met WPA2/WPA3 Personal geconfigureerd. Ik kon niet louter WPA3 configureren in Omada, ook niet als het netwerk alleen op de EAP653 draait. Roaming gaat in principe prima tussen de verdiepingen. Heb wel lopen tweaken met RSSI threshold om sommige clients goed van de ene naar de andere AP te krijgen.

Reputatie 7

Eigenlijk niet met zoveel detail naar gekeken, ik heb als site een WLAN met WPA2/WPA3 Personal geconfigureerd. Ik kon niet louter WPA3 configureren in Omada, ook niet als het netwerk alleen op de EAP653 draait. Roaming gaat in principe prima tussen de verdiepingen. Heb wel lopen tweaken met RSSI threshold om sommige clients goed van de ene naar de andere AP te krijgen.

Het klopt dat je niet louter WPA3 kunt configureren in Omada. Mobiele apparaten die WPA3 ondersteunen zullen o.b.v. WPA3-SAE met een EAP653 verbonden worden en o.b.v. WPA2-PSK met de EAP225. Fast-roaming is er dan echter niet bij als geswitcht moet worden van/naar de EAP225. De verbinding zal dan echt even verbroken of te zwak (RSSI threshold) moeten worden om een switch te forceren.

Reageer