Vraag

KPN Expiriabox V10 en Google Wifi

  • 27 January 2020
  • 14 reacties
  • 1748 keer bekeken

Ik heb een Google Wifi Mesh met 3 van die puckvormige wifi punten, De eerst in de meterkast naast de Expiriabox, de 2e op de verdieping en de 3e op zolder waar ik mijn kantoor heb. De eerste is rechtstreeks op de Experiabox aangesloten. Werkt prima, overal goed bereik, dat is dus het probleem niet. Van de meterkast loopt een netwerkkabel vanuit de Experiabox naar de zolder (kantoor) en daar zit een switch op aangesloten met een vaste PC, een netwerkprinter en een TV. In de meterkast heb ik een NAS die op de Experiabox zit aangesloten. Alles werkt prima, maar ik kan vanuit mijn laptop of tablet (wifi) niet printen op de netwerkprinter of de gedeelde mappen op mijn PC benaderen of de mappen op de NAS. Ik snap wel waarom niet, want 2 gescheiden netwerken, maar mijn vraag is of dit simpel is aan te passen dat het wel werkt.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7

Hey @WollyWolzak, welkom op het KPN forum. Goede vraag. Je zou het moeten kunnen aanpassen, lijkt mij. @Nick83  weet hier geloof ik wel raad mee. Toch? 

Hallo @Nadia, dank voor je bericht. Ik hoop inderdaad dat @Nick83 hier een oplossing voor weet. Wat ik al geprobeerd heb is de netwerkkabel die naar boven loopt in de Google Mesh te doen, en dan kan ik de genoemde apparaten wel weer benaderen, maar werkt de TV niet optimaal. Deze werkt het best als deze rechtstreeks op de router is aangesloten. 

Ik ziet trouwens dat ik een erg rare nickname heb ingesteld ooit al eens…. ;-)

 

Reputatie 7

Ik ziet trouwens dat ik een erg rare nickname heb ingesteld ooit al eens…. ;-)

Hahah, ik heb wel wat bijzondere namen voorbij zien komen. Dit valt nog mee ;) Roept u maar, wat mag het zijn, @WollyWolzak? Ik kan je naam, mits beschikaar, aanpassen :) 

Och, laat maar lekker zo, ben de enige die er last van heeft….. 

Reputatie 7
Badge +24

Daar is weinig aan te doen. Er is een bridge mode instelling op de Google Home. Dat zou je in kunnen stellen als je er maar 1 hebt. Maar u hebt er 3. Die samenwerken in een mesh netwerk. Dat gaat niet samen met die bridge modus. Want die bridge modus zou dat samenwerken onmogelijk maken.

Uw printer en gedeelde mappen worden nu niet automatisch gevonden op de apparaten die verbonden zijn via Google Home. Toch is het niet zo dat die apparaten onbereikbaar zijn. Als u het ip adres van de printer kent, dan zou u met dit ip adres wel de printer moeten kunnen installeren.

Reputatie 7
Badge +24

Ik wil hier toch nog even op terug komen. In de meterkast heeft u een Experiabox. Daaraan zit gekoppeld via een kort kabeltje 1 Google WiFi. Die ziet er aan de onderkant zo uit:

Klopt dat? Twee poorten dus, waarvan in de linker het korte kabeltje zit naar de Experiabox. Klopt dat?

Je zou die kabel die naar boven gaat, en die nu in de Experiabox zit, in de rechter poort moeten stoppen. En je NAS boven neer moeten zetten en daar aan die switch moeten koppelen. Dat zou je eens moeten proberen. Want zo zitten dus al je apparaten achter de Google WiFi op hetzelfde netwerk. En werkt alles weer op een makkelijke manier.

Reputatie 7

Maar dan werkt de TV ontvanger op zolder niet meer.

Als er maar één netwerkkabel naar zolder loopt, dan zal je zowel in de meterkast als op zolder een switch moeten plaatsen die vlans ondersteunt zoals de Netgear GS105Ev2.

Je zult op de switch 2 vlans moeten configureren op vlan 1 sluit je de uitgaande poort van de Google Mesh aan en de printer en NAS en op vlan 2 de Experia Box en de ingaande poort van de Google Mesh.

Met de switch op zolder doe je hetzelfde waarbij alle computerapparatuur op vlan 1 aangesloten wordt en de TV ontvanger op vlan 2.

@wjb , @Nick83 ik heb hier eenzelfde probleem en zou graag willen weten hoe ik dit eventueel middels managed switches en VLAN's kan oplossen zoals wjb aangeeft.

 

Mijn setup is de volgende:

  • in de meterkast de Experia V10 en de 1e Google wifi puk die als router staat ingesteld.
  • Verder heb ik nog 2 Google wifi puks elders in huis, welke ik alle 2 bedraad heb verbonden met de 1e.
  • ik heb uit de Experia een patch kabel naar de WAN ingang van de puk liggen en de LAN uitgang van de puk verbonden met een gewone switch (Zyxel GS-108B) waar vervolgens de rest van m'n apparatuur achter hangt, zodat alles in hetzelfde netwerk zit en ik dus geen geklooi heb om bijv NAS vanaf wifi te bereiken etc (deze switch deed eerst de beide TV kastjes verbinden dus het IGMP snooping verhaal moet hier werken)
  • in de huiskamer heb ik een TV kastje staan die rechtstreeks met de Experia is verbonden
  • op de slaapkamer heb ik een TV kastje die via de Zyxel switch is verbonden met de Google wifi en dus indirect met de Experia. Op deze aansluiting in de slaapkamer zit nog meer bedrade apparatuur die ik in het Google netwerk wil hebben. Ik heb al geprobeerd een 2e kabel te trekken maar dat lukte helaas niet…….

Zie schets:

Vraag is dus: hoe moet ik die managed switches inzetten?

  • tussen Experia en Google Router?
  • of na de Google router?

Wellicht kun je hier een schetsje van plaatsen?

 

Alternatief: zou ik ook de router functie van de Google wifi kunnen uitschakelen aangezien ik toch geen gebruik maak van de mesh functie?

 

 

Reputatie 7

Je kunt die Google router inderdaad beter als accesspoint configureren.

Anders zal je met twee vlans moeten gaan werken op de switches. 

@wjb  dank voor de snelle reactie. Uit nieuwsgierigheid: hoe zou ik die 2 Zyxels moeten vervangen door managed switches? Blijven ze dan op dezelfde manier aangesloten? Zou je dit kunnen schetsen? Ik kan bovenstaande schets als Visio helaas niet toevoegen, alleen als plaatje.

 

Reputatie 7

Nee, ze worden dan anders aangesloten.

De LAN poort van de Experia Box en de WAN poort van de Google router worden beide op een apart vlan (bijvoorbeeld vlan 4) van de switch aangesloten. De LAN poort van de Google wordt ook op de switch aangesloten maar gewoon op vlan 1.

Beide vlans worden op de poort richting switch op zolder geplaatst.

Elke poort van de.switches die vlan 4 als pvid heeft is aangesloten op de Experia Box terwijl elke poort met pvid 1 op de Google router aangesloten is.

Ah ok, ik denk dat ik daarmee wel vooruit kan. Punt is namelijk dat de primaire Google Wifi nu in NAT-modus staat (dus als router) en de Google Wifi en Google Home app dit niet laten aanpassen (instelling is grijs….), de help-pagina zegt dat dit kan wanneer het WAN adres van Google wifi een openbaar adres is. Maar die staat nu op 192.168.1.15 (via DHCP binding in de Experia). Zucht. Al die dingen die beter voor je denken te weten wat je wilt….

Reputatie 7
Badge +11

Ah ok, ik denk dat ik daarmee wel vooruit kan. Punt is namelijk dat de primaire Google Wifi nu in NAT-modus staat (dus als router) en de Google Wifi en Google Home app dit niet laten aanpassen (instelling is grijs….), de help-pagina zegt dat dit kan wanneer het WAN adres van Google wifi een openbaar adres is. Maar die staat nu op 192.168.1.15 (via DHCP binding in de Experia). Zucht. Al die dingen die beter voor je denken te weten wat je wilt….

Omdat je een kabel in de WAN-poort van de Google wifi gestoken hebt denkt het Google Wifi-systeem dat het IP-adres wat is uitgegeven door de Experiabox dat dat een publiek IP-adres is. Ik heb ooit eens een oude router ingezet als Access point door hierop DHCP uit te zetten en de kabel vanuit het modem in een lan-poort van de router te steken. Ik heb geen ervaring met Google wifi maar misschien werkt het dan wel. Dan denkt je router namelijk niet meer aan een WAN-ip maar een LAN-ip.

Reputatie 7

Ik heb ooit eens een oude router ingezet als Access point door hierop DHCP uit te zetten en de kabel vanuit het modem in een lan-poort van de router te steken.

Brrrr, dat moet je nooit maar dan ook echt nooit doen, dat is vragen om problemen.

Het zal maar zo zijn dan zo'n router een IGMP proxy server heeft die actief blijft, dan heb je direct de poppetjes aan het dansen.

Ik heb dergelijke LAN-LAN verbimdingen al zo vaak tot ellende zien leiden dat ik iedereen sterk afraad om zoiets te doen.

 

Zie ook het topic "Gebruik een eigen router echter de Experia Box".