Vraag

Langzame verbinding SSH (time-outs) naar eigen server

  • 31 January 2021
  • 12 reacties
  • 124 keer bekeken

Hallo,

Sinds de laatste werkzaamheden van KPN aan het netwerk ondervind ik hele langzame SSH connecties naar mijn servers. Dit was daarvoor nooit een issue, maar lijkt te zijn ontstaan na deze werkzaamheden. Het heeft niet met de machine aan zich te maken want mijn laptop en desktop hebben beide het probleem en als ik mijn laptop mee naar het kantoor neem heb ik ook geen problemen. Ik heb een traceroute gedaan en er is duidelijk een vertraging te zien tussen het KPN punt en de verdere flow.

----------------------------------------------------------------------------------

Tracing route to ---.------.net [X.X.XX.XXX]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  mijnmodem.kpn.home [192.168.2.254]
  2    19 ms     1 ms     1 ms  static.kpn.net [195.190.228.3]
  3     *        *        *     Request timed out.
  4     *        *        *     Request timed out.
  5     *        *        *     Request timed out.
  6     7 ms     7 ms     7 ms  nl-ams04a-ri3-ae-8-0.aorta.net [84.116.130.97]
  7     8 ms     7 ms    12 ms  213.46.182.162
  8    15 ms    14 ms    14 ms  adm-bb3-link.ip.twelve99.net [62.115.136.194]
  9    14 ms    14 ms    14 ms  ffm-bb1-link.ip.twelve99.net [62.115.120.241]
 10    14 ms    14 ms    14 ms  ffm-b5-link.ip.twelve99.net [62.115.114.89]
 11    11 ms    11 ms    17 ms  hetzner-ic-326013-ffm-b4.c.telia.net [213.248.70.3]
 12     *       17 ms    66 ms  core23.fsn1.hetzner.com [213.239.224.249]
 13    16 ms    15 ms    15 ms  ex9k1.dc7.fsn1.hetzner.com [213.239.229.234]-

----------------------------------------------------------------------------------

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee, alvast bedankt voor de reactie.

 

Met vriendelijke groet,

Andries Bruinsma

*Admin: titel aangepast voor een betere vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @ahbruinsma! Wat voor werkzaamheden zijn er bij jou thuis of in de buurt uitgevoerd? Weet je dat? 
Wat heb je al gedaan/geprobeerd om dit opgelost te krijgen? 

Hallo @Lisa 

Ik weet niet wat voor werkzaamheden dat zijn geweest. Ik weet nog dat ik een mail/sms had gekregen en dat ik daarna ineens problemen had.
 

Ik heb nog geen oplossing gevonden helaas, ik moet nog steeds enkele seconden wachten tot mijn connecties gemaakt worden (SSH, FTP etc).
 

Gr,
Andries

Reputatie 7
Badge +17

Heb je wel het modem stroomloos gemaakt, opnieuw opgestart of gereset, @ahbruinsma ? Als je glasvezel hebt, dan het glasvezelkastje een paar minuten stroomloos gemaakt? 
Of heb je gewoon gewacht, wat prima is natuurlijk, maar dan adviseer ik je het bovenstaande eens te proberen.  

Hallo @Lisa,


Jazeker, ik heb dat al een paar keer gedaan zelfs 😞.

 

Gr,

Andries

Reputatie 7
Badge +17

Oké! Dan zijn we dat stadium gepasseerd. Als je het goed vindt, kijk ik even met je mee. Ik ben benieuwd wat voor werkzaamheden er hebben plaatsgevonden en of er iets is veranderd. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? 

Hallo @Lisa ,

 

Ik heb mijn gegevens aangevuld, hoop dat die voldoende zijn zo.

 

Gr,

Andries

Reputatie 7
Badge +17

@ahbruinsma Prima zo! 

Op dit moment lijkt de verbinding goed, stabiel en continue ‘up’ (Ik zie twee maal een handmatige reset of an-/uit actie op 7 en 9 februari). 
Ik zie dat er nog gepland onderhoud plaats gaat vinden. Laten we dit even afwachten! Start het modem 11 februari ná 0700uur opnieuw op. Ik ben benieuwd of de verbinging hierna verbeterd is. 

Type

Gepland onderhoud

Begintijd

11-02-2021 02:00

Verwachtte eindtijd

11-02-2021 07:00

Blokkades

Geen

Hallo @Lisa ,

Ik merk weinig van de goede verbinding, nog steeds timeouts naar dat specifieke platform in Duitsland. Maar laten we de werkzaamheden even afwachten inderdaad.

 

Gr,

Andries

Hallo @Lisa,

 

Mijn problemen bestaan nog steeds helaas. Modem enzo ook al weer eens gereset. Heb ik nog opties?

Mvg,

Andries

@Lisa Ik heb nog wat testjes gedaan, via een vaste kabel, via wifi en zelfs via de wifi van mijn buren (die hebben ook kpn glasvezel). Overal hetzelfde issue, verbinding krijgt continu timeouts, ik heb zelfs het gevoel dat het steeds erger wordt de laatste tijd, het duurt steeds langer.

 

Graag advies wat ik hier aan kan doen.

Gr,

Andries

Reputatie 7
Badge +17

@ahbruinsma Wat goed dat je even getest hebt vanuit een ander netwerk. Ik dat geval kan het niet liggen aan jouw thuisnetwerk. 
Omdat ik er zelf weinig verstand van heb, heb ik even een collega gevraagd mee te kijken. Die geeft aan dat de tijden prima zijn en dat de request time out niet echt uitmaakt. Het betekent dat de server niet reageert op een pingverzoek, maar uiteindelijk komt het wel aan. Met de info die we hebben weten we natuurlijk niet of het trager is dan voorheen. Als je zelf wel de gegevens hebt van een poosje terug waar de time outs niet te zien zijn of de dataoverdracht sneller gaat ongeacht het netwerk, dan kan het zijn dat de serverhost iets heeft aangepast. Als ik mijn collega goed begrijp, dan is de kans erg klein dat het aan het netwerk ligt of de werkzaamheden die zijn uitgevoerd. Vooral omdat het puur en alleen op de server gaat.  
Hou het anders voor een poosje in de gaten met bijvoorbeeld>WinMTR. Kijk of het in de loop der tijd trager wordt of stabiel blijft. Als de pingtijden allemaal redelijk stabiel zijn van hop tot hop, dan kan je beter aan het hosting company vragen of zij die iets gedaan hebben.

Wellicht heeft de community nog een toevoeging of advies? 

​

@Lisa Ik kan traceroutes laten zien naar tig servers, niet alleen in bovenstaand voorbeeld. Naar bijna elke server krijg ik direct na de 2de hop (static.kpn.net [195.190.228.3]) meerdere timeouts. Doe ik exact dezelfde traceroutes op me werk, dan heb ik dat niet, geen timeouts. Daar heb ik dus met mijn applicaties geen last van, bij me thuis wel.

 

Gr,

Andries