Beantwoord

Laptop van werkgever wil niet meer verbinden met wifi van de Experiabox

  • 2 September 2022
  • 32 reacties
  • 1256 keer bekeken

Sinds gisteren kan ik ineens niet meer op mijn werk laptop met internet verbinden. Als ik over het wereldbolletje hover zie ik de naam van mijn wifi en dan “No internet, secured”.

Ik heb geen problemen met mijn mobiele telefoons en ook niet met mijn privé laptop.

Ik heb mijn modem via KPN op afstand laten resetten en dat had geen resultaat. Vervolgens ook nog eens handmatig gedaan en ook dat had geen resultaat. Ik ben nog naar kantoor geweest en daar had ik geen problemen.

Als ik thuis met een andere netwerk verbind bijv. de Vomar hotspot, dan heb ik geen problemen. Dan kan ik wel gewoon op internet (en dus aan t werk).

Heeft iemand een idee?

Btw, ik kan niet bekabeld proberen, want mijn werk laptop heeft daar geen ingang voor.

icon

Beste antwoord door GeSp 2 September 2022, 17:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Waarschijnlijk kan uw laptop de wifi6 van de Box 12 niet aan. Als u kijkt bij instellingen>netwerk en internet staat daar bij protocol   wifi6 met daarachter ( 802.11ax) ?

NB: uw laptop heeft neem ik aan wel een USB ingang ? Dan kunt u met een adapter hier een ethernetaansluiting van maken. 

 

@HansaanZet Bedankt voor uw snelle reactie.

Dat wifi6 met daarachter (802.11ax) zie ik idd staan in het protocol. Maar ik heb maar twee USB aansluitingen die ik allebei al in gebruik heb. Verder is mijn werk laptop helemaal dichtgetimmerd en kan/mag ik geen externe dingen hierop aansluiten dus ik vraag me af of die adapter zou werken. Ik heb zelfs geen ethernetkabel.

Ik zal wel naar de Service Desk moeten om iets in mijn laptop aan te laten passen zodat dit protocol wel herkend wordt. Ik heb deze laptop al een tijd en pas sinds gisteren een probleem hiermee. Zou dit met een upgrade of zo van KPN te maken kunnen hebben?

Als u de Box 12 heeft is er inderdaad recent een update geweest naar een andere versie KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ100000516 & SGEJ10000528] | KPN Community 

Er zijn meerdere meldingen op dit forum m.b.t. uw probleem en een echte oplossing is er nog niet helaas.

Het adapter verhaal zou u kunnen oplossen met een usb HUB ( splitter voor meerdere usb aansluitingen).

 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Sifster_1966 

 

Probeer eens of het helpt om in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5, misschien werkt dat beter dan met WiFi 6.

(oude afbeelding, ziet er nu misschien iets anders uit)

Ga hiervoor na het inloggen naar WiFi  → Advanced

 

Hoe je inlogt in de Box 12 kan je hier vinden:

 

Hallo @Sifster_1966 

zo ziet een USB naar LAN interface er uit:

Netwerkkaart - USB netwerkadapter - LAN - Lenovo

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Sifster_1966 

zo ziet een USB naar LAN interface er uit:

Netwerkkaart - USB netwerkadapter - LAN - Lenovo

Het is altijd goed om zo'n ding in huis te hebben. Samen met een utp-kabel van 5 meter ofzo.

Er zijn er ook waar extra usb poorten op zitten. Deze bijvoorbeeld:

15 euro bij Bol. Kan je niet voor tobben.

Reputatie 7

Heb je al een keer geprobeerd of IPv6 hier wellicht roet in het eten gooit.

Zet op de wifi adapter de ondersteuning van IPv6 eens uit.

Heb je dan wel weer Internet?

@GeSp Dit werkt 👍. Hartstikke bedankt!

@wjb Dit had @HansaanZet ook al aangegeven en met de tip van @GeSp is het probleem nu opgelost.

Reputatie 7

Ik krijg het gevoel dat kpn nog eens terug naar de tekentafel moet t.a.v. wifi 6.

Het mag natuurlijk niet zo zijn dat wifi 5 apparaten geen toegang meer kunnen krijgen zonder dat 802.11ax uitgezet moet worden.

Inderdaad @wjb , want er stromen nu wel heel erg veel klachten binnen met dit euvel. 🤔

Inderdaad @wjb , want er stromen nu wel heel erg veel klachten binnen met dit euvel. 🤔

Als je geen apparatuur hebt die wif6 ondersteunt kun je het inderdaad beter uitzetten.

 

Reputatie 7

Inderdaad @wjb , want er stromen nu wel heel erg veel klachten binnen met dit euvel. 🤔

Als je geen apparatuur hebt die wif6 ondersteunt kun je het inderdaad beter uitzetten.

En dat zou dus niet gedaan moeten hoeven worden.

Je moet wifi 6 uiteraard gewoon aan kunnen laten staan zonder dat wifi 5 apparaten daar hinder van ondervinden. Als dat niet het geval is dan moet de oorzaak bovenwater gehaald worden en verholpen worden.

Reputatie 7
Badge +18

Fijn dat het voor nu opgelost is @Sifster_1966 , je gaf aan dat er bij jouw netwerkadapter 802.11ax stond

Welk merk en type adapter heb je, dat staat op dezelfde pagina die Hans eerder aangaf en onder de knop Eigenschappen en dan de regel die begint met Beschrijving, daar kan dan b.v. zoiets achter staan: Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 160MHz

 

@wjb , ze gaf eerder aan dat er 802.11ax aangegeven werd op haar laptop, dat kan alleen een netwerkchip zijn die WiFi 6 ondersteunt, er lijkt m.i. wat fout te gaan bij bepaalde WiFi 6 netwerkchips i.c.m. de Box 12.

@GeSp Daar staat: Intel(R) WiFi 6 AX201 160MHz

Reputatie 7
Badge +18

@Sifster_1966

Bedankt voor die informatie, Intel netwerk chips werken normaal zonder problemen op elk netwerk.

@GeSp Daar staat: Intel(R) WiFi 6 AX201 160MHz

Zo staat het bij mij dus ook. En ik heb ook de update naar 528 gehad en totaal geen problemen gehad.

Reputatie 7
Badge +18

@HansaanZet 

Dat is wel apart, misschien dat het ook aan bepaalde Windows drivers kan liggen waardoor het nu bij de één goed gaat en bij de ander fout.

'Dat zou dan via de updates vanuit windows moeten komen, lijkt mij.

@Sifster_1966 Gaan de updates van windows op uw laptop automatisch, of via uw (bedrijfs) netwerk ? 

@GeSp, @HansaanZet, het rare is dat het dus echt alleen mijn werk laptop is. Geen enkel ander apparaat had problemen (2 telefoons, prive laptop en Google Nest). Dan ga je toch denken dat het de laptop is.

@HansaanZet ze gaan via mijn werk. Alles geheel centraal geregeld.

Reputatie 7
Badge +18

@HansaanZet en @Sifster_1966 

 

Welke stuurprogrammaversie staat er bij jullie achter, dat staat onder die beschrijving regel.

Bij mij staat er dit, maar ik heb een ander type kaartje in mijn laptop en ook geen Box 12:

Beschrijving:    Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 160MHz
Stuurprogrammaversie:    22.130.0.5

 

@GeSp en @HansaanZet 

Driver version: 22.110.1.1

Hier : 22.80.0.9 zo te zien loop ik wat achter….😂

Hieronder mijn instellingen bij geavanceerd :