Vraag

Linux PC melding "Er zijn andere gebruikers aangemeld". Ben ik gehackt?

  • 16 July 2022
  • 19 reacties
  • 208 keer bekeken

Linux Pc gehacked? Ik ben de enige persoon die in deze PC kan inloggen, wachtwoord encryptie plus harde schijf die daarna ontsleuteld wordt,dus geen andere melders mogelijk.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Daikon 

 

Welke distro en heeft het voorheen wel gewerkt?
Zijn er updates geweest, die automatisch of handmatig geïnstalleerd zijn?

Ik heb dat ook wel eens gehad, na een update kon er niemand meer inloggen via de grafische schil, gelukkig nog wel via de console.
Het kan b.v. te maken hebben met een policy, waarin b.v. alle gebruikers of gebruikersgroepen moeten staan die het systeem mogen afsluiten.

Misschien dat daar ergens een fout in zit.

Hallo @GeSp , Debian  preinstalled , je kan de updates handmatig doen maar meestal is ie zo snel dat het automatisch gaat, over console weet  ik nog niet veel, heb de PC net een maand. Nee zover ik weet stond het er al na twee dagen. Plus ik kan geen software installeren maar had wel een wachtwoord gemaakt maar die niet meer geaccepteerd wordt , ik kan ook geen account maken bv de naam vd gebruiker veranderen vandaar mijn argwaan. Als ik in terminal “w” intyp zie ik niets , ik zie natuurlijk wel 1 user maar ik neem aan dat ik dat ben maar ik heb dan ook geen gebruikers zelf toegevoegd. Bedankt voor je mening. Kortom, ik log in met het encryptie wachtwoord en daarna wordt de harde schijf ontsleuteld . Het encryptie wachtwoord kan echter nooit veranderd worden dus ik kan wel altijd in de PC komen.

Verder weet ik nog niet veel.

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Daikon 

 

Als je in terminal su - intypt dan wordt je root nadat je het root wachtwoord hebt ingetypt, je kan proberen of dat niet werkende wachtwoord daar nog werkt.

Dan heb je i.i.g. de mogelijkheid om wat meer aan te passen en om extra software te installeren via apt.

Ik installeer altijd gelijk Midnight Commander (mc), daarmee kan je alles makkelijker bekijken en aanpassen (apt install mc).

Hallo@ Gesp  . mijn  root wachtwoord werkt ook niet, ik krijg als melding via terminal- opdracht niet gevonden, het root wachtwoord  was hetzelfde als mijn encryptie wachtwoord dus ik denk dat ie veranderd is, eigenlijk had ik het zelf moeten doen maar daar was ik nog niet aan toegekomen. Ik leer wel wat bij,  van Midnight Commander had ik ook nog niet gehoord.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo@ Gesp  . mijn  root wachtwoord werkt ook niet, ik krijg als melding via terminal- opdracht niet gevonden...

Kunt u hier eens een schermafdruk van delen? 

Haha, zeker met mijn encryptie wachtwoord! Grapjas. Maar ik zal eens kijken...

Reputatie 7
Badge +24

Haha, zeker met mijn encryptie wachtwoord! Grapjas. Maar ik zal eens kijken...

Een wachtwoord komt bij invoeren niet op scherm. Dus daar kunt u geen schermafdruk van maken. Als het wachtwoord wel op scherm komt, dan doet u wat verkeerds.

Wel bij de terminal je ‘em zelf invoert . ik zag het zelf maar hier iets anders ..

 

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Als u dit venster wilt sluiten, dan tikt u "exit". Als u gewoon rechtsboven op het kruisje klikt, dan blijft de terminalsessie op de achtergrond open. Denk ik. Als u dan later de computer wilt afsluiten krijgt u de melding waarmee u dit topic begon.

Ik weet het niet zeker. Maar probeer het eens.

Reputatie 7
Badge +18

Waarschijnlijk heb je dan het wachtwoord gelijk achter su - ingetypt, je moet su - en dan enter doen, dan vraagt hij om een password en als je het dan intypt zie je het niet.

Als shortcut voor exit kan je ook <CTRL>d doen.

Het is netter om ze af te sluiten via exit of <CTRL>d maar terminal sessies blijven niet op de achtergrond open als je het met het kruisje doet, als je nog wat draait in die terminalsessie krijg je wel eerst een melding en de opmerking dat dat process gekilled wordt als je hem afsluit.

Heb het geprobeerd maar melding : opdracht niet gevonden, dat laastste doe ik nooit , ik vink altijd de terminal weg. Tot morgen, het zweet gutst me uit mijn lichaam! Douchen!

Help-sic- iemand nog?

Ik denk dat in /etc/passwd een shell voor root staat welke niet meer geinstalleerd is.

Voer het volgende eens uit:

cat /etc/passwd | grep root

Als het goed is krijg je nu zoiets te zien:

root:x:0:0:root:/root:/bin/bash

Het gaat nu even om het deel na de laatste “:” In dit geval dus “/bin/bash”. Kijk of dat commando bestaat met:

ls -al /bin/bash

 

Plaats hier graag een screenshot van de terminal waarin je deze opdrachten uitgevoerd hebt.

Hallo, krijg bitter weinig..

 

Je moet de commando’s ook wel letterlijk overnemen. Spaties op de juiste plaats en de juiste tekens gebruiken ( is niet hetzelfde als | )

Die zie ik niet op mijn keyboard, de laatste, wel schuine strepen..

https://www.google.com/search?q=pipe+key

Reputatie 7
Badge +10

Die zie ik niet op mijn keyboard, de laatste, wel schuine strepen..

Vaak boven de backslash…  \

Speedmaster  - Bedankt!