Beantwoord

Luisteren van radio gaat niet goed bij de omzetting van digitaal naar analoog

  • 6 February 2022
  • 13 reacties
  • 534 keer bekeken

Reputatie 1

Ik probeer nu al geruime tijd om mijn KPN kastje aan te sluiten op een Beosound 3200 waarop twee luidsprekers zijn aangesloten, om zo de digitale radio signalen weer via die luidsprekers te kunnen horen, De analoge ontvangst behoort definitief tot het verleden.

Dus heb ik de volgende combi in elkaar gezet.

Toslink kabeltje van 0,5 meter vanuit het tv-kastje naar een omvormer, waar het lichtbundeltje wordt vertaald naar een coaxiaal signaal dat via een RCA tulp kabel verder gaat. Is een kabel van 20 meter die vervolgens in andere omvormer verdwijnt om daar te worden overgezet naar twee tulp-stekkers [rood en wit], waaraan kabel van 1 meter zit met aan de andere kant een 5-polige DIN/AUX stekker, die ik dan in de AUX ingang van mijn Beosound kan pluggen. Kind kan de was doen, maar dit werkt niet. Vraag is nu of er dus ergens in de ketting een kapot onderdeel zit, of dat het schakelen van twee omvormers een onmogelijke combi is.  

icon

Beste antwoord door PeterG 6 February 2022, 23:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Welkom op het forum.

Nou, gebruikelijk….

KPN heeft nooit FM gehad. Ik denk zo maar dat je nog onwetend gebruik maakte van een niet geheel afgesloten Ziggo doos….

DIN… dat klinkt nogal ouderwets. Die Beosound 3200 is een leuk dingetje, maar wel antiek. Antiek en modern gaat niet (altijd) goed samen.

Nou w.b. je oplossing.

Die eerst omvormer zou dus digitaal optisch naar → digitaal coax (enkelvoudige tulp) zijn? Die kan ik nergens vinden. Kan je er eens een linkje naar of foto van willen plaatsen. Eentje die andersom werkt heb ik wel gevonden, maar lijkt door jouw niet bedoeld te worden. En werkt bij jou ook niet!

Verder lijkt me 20 meter elektrisch digitaal via enkele tulpkabel een beetje ver. Heb je i.i.g. wel een goede kabel, geschikt voor digitaal. En niet zo'n dropveter?

Dan dus een digitaal naar → analoog converter (ook niet omschakelbaar, dus heb je wel de goede).

En daarop dan weer dit kabeltje: link.

Er zit dus nogal wat tussen waar het fout kan gaan. M.n. de 'speel'-richting van de adapters.

Verder dien je dan op de Bose 3200 natuurlijk de goede (DIN) ingang te kiezen, ik neem aan TAPE ofzo.

Er zit dus nogal wat tussen waar het fout kan gaan. 

Maar WAAROM 2 x een omzetting????

Ik zou dan dit doen (afgezien van andere set of soundbar, maar dat is een dingetje. Werkt de CD-speler na al die jaren nog?)

Mijn idee:

Van af optical out met optisch kabeltje naar optical → analoog omzetter. Daarna analoog verder, dus stereo rood en wit. Met dan bv. 2 van deze ( 2 x 10 meter ) tulp rood/wit verleng. En daarop dan weer dat korte kabeltje van tulp naar → DIN.

Nota bene: als je van KPN een Arris vip2952 of Arcadyan hmb2260 hebt… die hebben een analoge audio-uitgang.

Reputatie 1

dank voor de reactie, foto van converter gaat hierbij:

 

dit zou een converter moeten zijn, althans zo wordt hij verkocht, die beide kanten op kan.

in hoeverre kan je die rood/witte kabels aan elkaar knopen, waarom verkopen ze die dan niet in 20 meter versie, net zoals die enkele tulp. Dat is trouwens wel een kwalitatief goede variant, geen dropveter. Eens dat soundbar mooi[er] zou zijn, maar die Beosound doet het nog heel goed en blijft mooi ontwerp, dus moeilijk om vaarwel te zeggen, zeker als er een mogelijkheid is om via dat ding mijn boxen wel te blijven gebruiken. 

Bedankt voor de foto. Die verklaart alles! 2 kanten op, an me h….. :grin:. Dit type adapters, wat ze ook omzetten, moet ik nog schakelbaar tegenkomen. Die bestaan gewoon niet.

Er staat toch wel heel duidelijk alleen "coaxial in” en “optical out” op, toch?
Daar gaat dan van optical naar → coaxial niks uit komen.
Check dus ook even of die andere adapter dus wel "digital IN” en “analog OUT” is.

Je moet deze hebben (na behoorlijk zoeken gevonden):

klikkerdeklik (optical in naar → coaxial out:wink::kissing_closed_eyes::relaxed:

Al zou ik gaan voor een oplossing met zo min mogelijk omzetters van signaal. Twee adapters is ook 2 x (extra) stroomverbruik bijvoorbeeld.

Mijn advies: gebruik mijn geadviseerde combinatie. Met ook maar 1 adapter (5202) of geen adapter (2952, 2260), want hoe minder omzettingen hoe beter.

in hoeverre kan je die rood/witte kabels aan elkaar knopen, waarom verkopen ze die dan niet in 20 meter versie,

Tja, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik ooit 3 x 3 meter aan elkaar had (male tulp - female tulp rood/wit) en dat ging prima.

Ik denk dat ze dat niet '’fabriek af'’ op 20 meter maken omdat er heel weinig vraag naar is. 10 meter is al veel en uitzonderlijk. tussen 2 verbonden audio-apparaten. En met snoeren van 1, 1½, 2, 3, 5 en 10 meter kunnen je al aardig wat lengtecombinaties maken.

TIP: Als je nu één coaxial, dus tulp, kabel van 20 meter hebt koop je er nog een bij voor analoog. Dus.

Heb je een 2952 of 2260 decoder van kpn dan:
stereo-minijack - rood/wit cinch female
20 meter verlenging
verloop tulp → DIN

Heb je de 5202, dus alleen optical out dan:
Van af optical out met optisch kabeltje naar optical IN → analoog OUT omzetter. Daarna analoog verder, dus stereo rood en wit. Met dan bv. 2 van deze ( 2 x 10 meter ) tulp rood/wit verleng. En daarop dan weer dat korte kabeltje van tulp naar → DIN.

Ik gebruik de optische uitgang van de tv naar coaxiaal naar mijn Denon mengpaneel 

En zelfs via dat blokje direct optische uit naar Denon versterker (als ik zonder mengpaneel wil) ik dacht dit type kan ook wat oudere zijn moet ik even mengpaneel er uit pakken 

Deze is het 

https://www.bcc.nl/audio/audio-accessoires/kabel/marmitek-adapter-optisch-coax-connect-tc22/68445

Ah, die kan wel 2 richtingen op maar via aparte aansluitingen/circuits.

Wel dure oplossing als je alleen maar optical naar coaxial nodig hebt, @peter-keetfm .

Een adapter die alleen optical in en coaxial out heeft is dan een stuk goedkoper. Minder dan de helft.

Ah, die kan wel 2 richtingen op maar via aparte aansluitingen/circuits.

Wel dure oplossing als je alleen maar optical naar coaxial nodig hebt, @peter-keetfm .

Een adapter die alleen optical in en coaxial out heeft is dan een stuk goedkoper. Minder dan de helft.

Valt wel mee die prijs als je alles van Denon hebt 

Ding heb ik al meer als 10 jaar 

En ik wou optisch in en uit en coaxiaal voor de Denon dn-x900 mengpaneel

@PeterG volgens mij was de prijs toen 19,95 euro wat ik er toen voor betaald heb 

Maar werkt wel goed 

@peter-keetfm . Ik kom 'm via je link nu tegen voor ~ € 35.

Tegen die andere à ~ € 15

Aangezien @hulpzoekende  hem maar voor één richting nodig heeft (optical naar coaxial digitaal) is 'die andere’ dan handiger denk ik. Voor heen en terug, vaak met een mengpaneel inderdaad handig, dan is de jouwe ( @peter-keetfm ) weer praktischer. Ik werk met de mixer nog analoog. Nou ja, werkte. Het ding is vrij werkloos geworden hier.

Ik zou voor een optische kabel gaan 20 meter 

I.v.m. storingen beter 

En dan Deze gebruiken 

Als je de 3200 echt wil blijven gebruiken 

Van de vip5202 optische kabel 20 meter en dan het kastje daar plaatsen heb je geluid uit door middel de 2x tulp stekkers 

Ps

er zijn zoveel kastjes te koop die niet werken 

 

 

 

Reputatie 1

Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties, daar kan ik wel wat mee. Ik ga wat dingen omruilen en laat jullie weten als ik het werkend heb en hoe ik het heb gefixed. Ga inderdaad toch maar voor 1 conversie dat is wel duidelijk. En ja, het aantal kastjes dat wordt aangeboden om om te zetten is duizelingwekkend, lastig om te kiezen.

Reputatie 1

ben nog in afwachting van mijn tulp kabels, dus nog niet kunnen proefdraaien, heb al wel de converter binnen en de optische kabel, nog even geduld dus:), ik laat het weten zodra alles binnen is. Hopelijk dit weekend.

Reputatie 1

Kabels zijn binnen, connectie gemaakt en het werkt:). Direct vanuit KPN kastje optisch kabeltje naar conversie kastje, van daaruit rood-witte tulp’s via twee 10-meter kabels naar kort rood wit kabeltje met aan de andere kant 5 pins DIN stekker. Die gaat in de 7-pins AUX ingang op mijn Beosound en via het AUX kanaal heb ik geluid van TV en radio nu ook via mijn boxen. Dus inderdaad maar een switch moment, werkt prima. Dank voor het meedenken. Goed weekend.

Vraagje

Welke heb je nou besteld ?

Reputatie 1

op een of andere manier krijg ik nu geen foto’s geüpload, maar het is in ieder geval een audio converter 1 kant op, dus niet die hybride. Deze kostte mij 15,99 en het werkt prima. Ik probeer de foto nog door te zetten, maar dat kan nog even duren. Eigenlijk dus 1 probleem opgelost, maar daar een andere puzzel voor terug gekregen.

Fijne Dag

 

Ed J.