Vraag

Melding van modemwissel op tv, eigen router

  • 26 February 2020
  • 43 reacties
  • 1262 keer bekeken

Hallo, ik maak gebruik van een eigen modem ( assus) wat al heel lang goed gaat.

Nu sinds kort krijg ik de melding “wissel uw modem” daar kwam ik achter omdat ik op wilde nemen.

Volgens helpdesk zou dit iets met bridge te maken hebben of een update die is uitgebracht en ik zou instellingen moeten wijzigen in mijn eigen modem ?

Mijn vraag wie heeft dit al eerder gehad en heeft hier een oplossing voor zonder de modem ( experia) van KPN te moeten gebruiken.

Graag jullie hulp.

 

 


43 reacties

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik bij bonded VDSL voor de 7581 gaan en bij andere aansluitingen voor de 7590.

Badge +12

Persoonlijk zou ik bij bonded VDSL voor de 7581 gaan en bij andere aansluitingen voor de 7590.


Hier de 7590 op glas. Sinds de installatie (mei 2019) geen centje pijn.

Off-topic: Top-router waar je geen omkijken naar hebt. Jammer dat AVM geen POE (muur/plafond-) access points levert. Dan zou ik pas echt tevreden zijn (alhoewel mijn EAP245’s het ook super doen).

 

 

@wjb dank je voor alle hulp, ik denk niet dat dit op te lossen is met de asus.

Reputatie 7

@wjb dank je voor alle hulp, ik denk niet dat dit op te lossen is met de asus.

Dat zou zonde zijn.

Misschien dat deze pagina nog interessant voor je kan zijn.

Jammer, mijn STB stopt ook bij 85%, denk dat ik het oud beestje (RT-n66u) maar eens ga vervangen.

Voor iedereen ter informatie, met een Fritsbox werkt alles wel. ( telefoon gebruik ik niet )

@wjb met de bewuste pagina kwam ik helaas niet verder, nog bedankt voor de hulp.

@redlek ,

Wellicht ten overvloede, maar heb je bij de WAN instellingen meegeven dat de DHCP client via option 60 “IPTV_RG “ moet meegeven aan het dhcp request?

@mrGanesha is dit een optie die het proberen waard is en waarmee een goed resultaat is behaald ?

Dan wil ik dit zeker nog proberen en waar zou ik de option mee moeten sturen want ik zie deze even niet, heb je toevallig een screendumpje ?

 

 

Reputatie 7

@mrGanesha is dit een optie die het proberen waard is en waarmee een goed resultaat is behaald ?

Dan wil ik dit zeker nog proberen en waar zou ik de option mee moeten sturen want ik zie deze even niet, heb je toevallig een screendumpje ?

Zeer zeker, heb jij de door mij aangehaalde pagina aandachtig gelezen?

Op pagina 14 van die handleiding worden JFFS de scripts vermeld die deze instellingen voor hun rekening nemenen. Het is dus essentieel dat je die naar jouw Asus gaat kopiëren en daar gaat activeren.

@wjb Ik heb de pagina zeker gelezen, echter het hele stuk van JFFS config niet gedaan.

waarom niet, omdat het al gewerkt heeft, merlin firmware al een tijdje had draaien en alle voorbeelden het er zelfde uitzagen.

De aanname die ik dus nu maak is dat je via het script de option 60 “IPTV_RG meegeef op één van de poorten en dat je dit niet ergens binnen DHCP moet neerzetten?


ik zal morgen ochtend dit gaan oppakken, heb alle benodigheden al gedownload.

@mrGanesha  @wjb Dank voor de tip en ik laat nog weten of dat geholpen heeft.

Reputatie 7

De aanname die ik dus nu maak is dat je via het script de option 60 “IPTV_RG meegeef op één van de poorten en dat je dit niet ergens binnen DHCP moet neerzetten?

Die scripts zorgen o.a. voor het definiëren van de IPTV_RG DHCP optie voor vlan 4, het vlan voor IPTV aan de WAN zijde van de router.

Helaas, helaas, het is mij niet gelukt.
Ik vraag mij af of de scripts dan wel werken ? alle rechten staan zoals aangegeven in de handleiding.

tv box start met ip ophalen en dan wil deze de software ophalen en daarna stopt het.

“Foutcode 301: laden van software op de tv onvanger lukt niet “

Wat mij wel opviel is dat het script op een wazige manier er vanuit ging dat ik een 8 ports had ( lijkt zo ) bij dit draaien was toch echt alleen de pc rechtstreeks op de modem aangesloten.
ik heb ook nog alles naar default gereset ook dat mag mocht niet baten.

dus of nu het command option 60 “IPTV_RG meegeeft blijft een vraag. 


Helaas want dit de asus is een fijn ding met prima optie's zeker voor vpn, je kunt namelijk per device aangeven of deze vpn moet krijgen of niet.

Maar goed we gaan nu kijken voor de Fritzbox.

Reputatie 7

Voordat je gaat kijken naar een FRITZ!Box…

Had je de TV ontvanger al even helemaal van stroom afgehaald?

Heb je de Asus opnieuw opgestart?

Heb je geen vlans op jouw switch?

Voordat je gaat kijken naar een FRITZ!Box…

Had je de TV ontvanger al even helemaal van stroom afgehaald?

Heb je de Asus opnieuw opgestart?

Heb je geen vlans op jouw switch?

 

Alles los maar dan ook alles  is stroomloos geweest en diversen keren opgestart.

Dit keer heb ik geen twijfel genomen :neutral_face:

Switch ertussen is niet gebruikt alles rechtstreeks vanuit de asus zelf.

1 kabel naar pc en 1 kabel naar tv onvanger en 1 naar TU ( hoe simpel kan het soms zijn :sunglasses: )

Mijn gevoel is dat het script niet lekker werkt, want als vlan 4  er wel word bijgezet dan werkt het wel.

er was 1 foutmelding in de log igmpproxy[1001]: There must be at least 2 Vif's where one is upstream.

Daar heb ik nog op gezocht maar kon niks hierover vinden wat betrekking zou kunnen hebben op dit gebied of dat dit een bug was

 

Reputatie 7

Heb jij de config bestanden ook bekeken?

Ik zie dat daar DHCP optie 28 op 192.168.1.255 gezet wordt.

Welk subnet gebruik jij op jouw LAN?

Heb jij de config bestanden ook bekeken?

Ik zie dat daar DHCP optie 28 op 192.168.1.255 gezet wordt.

Welk subnet gebruik jij op jouw LAN?

 

Nee deze heb ik niet bekeken, maar zie het idd daar zitten ze met een ander IP

en ik gebruik wel het normale 255.255.255.0

daar word in de handleiding niet over gesproken, bedankt voor deze slimme opmerking.
zal dit eens aanpassen en dan nog eens kijken 

Reputatie 7

Wat is het LAN IP adres van jouw Asus?

Neem daarvan de eerst drie getallen en neem als vierde getal 255.

Dus als het IP adres van jouw Asus bijvoorbeeld 192.168.2.1 is dan moet je bij DHCP optie 28 dus 192.168.2.255 gebruiken.

@wjb 

IP adres aangepast, maar helaas :disappointed:  na zoveel keer uitgeprobeerd te hebben gaan nu de familieleden klagen.

Software balk die moet komen om verder te gaan komt niet en vervolgens komt dus de 2nd foutmelding

 

Reageer