Beantwoord

Mogelijkheden internetabonnement i.c.m. eigen modem?

  • 25 October 2021
  • 5 reacties
  • 189 keer bekeken

Allereerst excuus want ik weet dat soortgelijke vragen al heel vaak gesteld zijn. Maar ik kom er niet goed uit.

Ik denk er namelijk over om over te stappen naar KPN en ik wil dan een eigen router gaan gebruiken. Nu ben ik al wat aan het rondstruinen door alle help pagina's en forumtopics maar ik vind het best ingewikkeld. Maar omdat ik geen tv hoef (tenminste, geen kastje want ik kijk gewoon via de app op de televisie of computer) en ook geen vaste telefonie kan het mogelijk allemaal een stuk eenvoudiger?
Wat ik wil is een eigen router gebruiken. Daarbij is een stabiel netwerk het belangrijkst. 

In mijn nieuwe woning (glasvezel is naar binnen gelegd maar nog niet aangesloten) laat ik daarom een bekabeld netwerk aanleggen. Maar voor de mobiele apparaten is een stabiel wifi netwerk ook belangrijk en daarom wil ik ook twee bedrade AP's toevoegen (op de 1e en 2e verdieping). Dit is ook gelijk de reden om voor een eigen router te kiezen, namelijk het bedraad kunnen aansluiten van router en accesspoint van hetzelfde merk. Ik weet, ik kan de Fritzbox ook huren maar behalve dat ik 7,50 per maand best veel vind wil ik ook graag wat meer toekomstbestendig zijn en dus voor Wifi 6 gaan en dat type router biedt KPN nog niet.

Ik overweeg om een ASUS router + AP'saan te schaffen, maar ook Ubiquity en Fritzbox (AX) spreken mij aan. Wie heeft hiermee ervaring en kan mij aangeven of het installeren/instellen ervan eenvoudig is of complex (ik zie namelijk vaak scripts voorbij komen maar dan moet ik helaas al afhaken, mijn kennis hiervan is maar beperkt) en wat is daarbij belangrijk om op je router in te (kunnen) stellen?



Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door wjb 25 October 2021, 16:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Hallo @Bergerus67 , @wjb  is hier een kei in, die kan en wil je hierbij misschien wel adviseren, als je het hem vriendelijk vraagt.:relaxed:

Ik heb hem even ingeseind. 

Wacht s.v.p. zijn eventuele reactie af, of van andere welwillende forumleden.

Succes.

 

Reputatie 7

Als je geen televisie van KPN af gaat nemen dan zijn zeer veel routers geschikt zolang je de pppoe verbinding maar op vlan 6 kunt opzetten.

Je zegt dat je televisie gaat kijken via de app. Bedoel je hiermee de iTV app van KPN mee. Zo ja, dan heb je dus minimaal één TV ontvanger die je dan maar beter ook kunt gaan gebruiken want de beeldkwaliteit, functionaliteit en gebruiksgemak van de TV ontvanger is veel beter dan die van de app.

Ik zou er dan in de keuze van de router ook echt vanuit gaan dat je wel een TV ontvanger gaat gebruiken en dan is de keuze in routers ineens een stuk kleiner. Er zijn maar weinig routers waarop een IGMP proxy server ingericht kan worden die geschikt is voor het TV platform van KPN dat op een apart vlan staat. Sorry voor het technische geneuzel.

Als je minder technisch onderbouwd bent, dan zou ik toch echt opteren om een FRITZ!Box te gebruiken. Heb je wel enige technische affiniteit, dan is een EdgeRouter echt te overwegen. De scripts in het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" klinken dan wellicht "complex" maar de stappen om een EdgeRouter operationeel te krijgen zijn daarmee wel kinderlijk eenvoudig.

Als je geen televisie van KPN af gaat nemen dan zijn zeer veel router geschikt zolang je de pppoe verbinding maar op vlan 6 kunt opzetten.

Je zegt dat je televisie gaat kijken via de app. Bedoel je hiermee de iTV app van KPN mee. Zo ja, dan heb je dus minimaal één TV ontvanger die je dan maar beter ook kunt gaan gebruiken want de beeldkwaliteit, functionaliteit en gebruiksgemak van de TV ontvanger is veel beter dan die vsn de app.

Ik zou er dan in de keuze van de router ook echt vanuit gaan dat je wel een TV ontvanger gaat gebruiken en dan is de keuze in routers ineens een stuk kleiner. Er zijn maar weinig routers waarop een IGMP proxy server ingericht kan worden die geschikt is voor het TV platform van KPN dat op een apart vlan staat. Sorry voor het technische geneuzel.

Als je minder technisch onderbouwd bent, dan zou ik toch echt opteren om een FRITZ!Box te gebruiken. Heb je wel enige technische affiniteit, dan is een EdgeRouter echt te overwegen. De scripts in het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" klinken dan wellicht "complex" maar de stappen om een EdgeRouter operationeel te krijgen zijn daarmee wel kinderlijk eenvoudig.

 

@wjb Ik denk dat ik dan voor de Fritzbox ga. Welke type zou je adviseren, de 7590AX of de 5530? Ik zie verschil in de 2.4 snelheid (die van 5530 is lager) en dat de 5530 een multigig poort heeft (heb ik denk ik niet nodig, ik heb maar 1 pc die over een 2.5ghz poort beschikt). En, van de 7590 zie ik bij Amazon verschillende types, de een is voor Italie geschikt, de ander voor Duitsland en dan nog een. Denk dat ik dan voor de Duitsland versie moet gaan? Of werkt die hier niet? Heb je enig idee?

Reputatie 7

Ik zou absoluut voor de 7590 gaan waarbij ik AX minder interessant vind.

AX is echt weer marketing en niet iets waar je in een thuissituatie echt voordelen van zult ervaren.

De 5530 is gemaakt om rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten maar dat is nog niet mogelijk bij PON aansluitingen. Pas ergens in januari 2022 zal KPN de specificaties publiceren waaraan een fiber module (G-PON / XGS-PON) aan moet voldoen. Er is naar mijn weten ook nog geen XGS-PON module voor de 5530.

@Bergerus67Ik zie dat de 7590 100 euro duurder is dan de 5530. Juist dingen (DSL) die je niet nodig hebt daar betaal je voor. Zou ik niet doen in ieder geval.