Beantwoord

Na overstap naar XGS-PON geen VPN meer

  • 27 December 2021
  • 94 reacties
  • 3835 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

Ik ben sinds vorige week overgestapt van een 500mbit naar een 1GB abbo.

Hiervoor moest er een XGS-PON geplaatst worden.

Nu ging dit heel snel en na een snelle test bleek dat de snelheid goed was.

De monteur was de deur uit en ik kon weer aan het werk. DACHT IK….

Helaas werkte mijn VPN verbinding naar het werk ineens niet meer.

Heb niets aangepast aan mijn netwerk (heb een eigen router een UDM-Pro)

Maar met geen mogelijkheid meer een VPN op te zetten.

Niet op Wi-Fi niet op Ethernet… enige manier is 4g hotspot met iPhone.

 

Heb ondertussen al van alles geprobeerd. MTU settings, Unifi Secure Gateway geprobeerd maar niets noppes nada.  Mijn netwerk is gewoon redelijk plat. Vlan 6 voor internet en vlan 4 voor ipTV. alleen de switchpoorten van de decoders staan op vlan 4.. rest is gewoon open.. 

 

Windscribe VPN werkt wel

OpenVPN werkt wel

 

Mensen die tips hebben zijn van harte welkom… :( 

===========

edit: Wat meer info ik krijg een error 809… ik heb alle trucjes al geprobeerd zoals wijzigen MTU en ook een registry key toegevoegd. Maar geen van allen had effect.

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 30 December 2021, 16:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

94 reacties

Reputatie 7

Wil je desondanks geen enkele hapering voor IPTV, zou je nog QoS instellingen kunnen overwegen waarbij je een bepaalde bandbreedte "reserveert” en prioriteit geeft voor IPTV boven alle andere services. (Bij een eigen router zijn mogelijk verdergaande instellingen op QoS gebied mogelijk dan bij een meer "eenvoudig" model router).

Het reserveren van bandbreedte op het LAN t.b.v. IPTV heeft geen zin en werkt vaak zelfs averechts omdat de throughput van een router waarop QoS ingericht is vaak veel lager is dan zonder QoS.

VLAN priority tagging is eigenlijk het enige mechanisme om IPTV voorrang te geven op ander verkeer.

Hallo @Erik_ , hoe kan ik weten of zien dat mijn XGS-PON een update heeft gehad?

Reputatie 7

Hallo @Erik_ , hoe kan ik weten of zien dat mijn XGS-PON een update heeft gehad?

Ik denk niet dat je dat kunt vaststellen anders dan via berichtgeving vanuit kpn.

@Erik_ heeft aangegeven dat de firmware update ook weer teruggedraaid is bij abonnees buiten de kleine testgroep. (Bron)

Reputatie 7
Badge +10

Het reserveren van bandbreedte op het LAN t.b.v. IPTV heeft geen zin en werkt vaak zelfs averechts omdat de throughput van een router waarop QoS ingericht is vaak veel lager is dan zonder QoS.

Zelf geen ervaring met QoS bij 1 Gigabit op mijn eigen verbinding.  Maar met de lagere snelheid glasvezel abonnement wat ikzelf heb, merk ik geen enkel verschil in throughput met of zonder ingeschakelde QoS instellingen op mijn router. Wel een kwestie van erg goed inregelen, waarbij ik de maximale waarden van die throughput van de internetverbinding 10-15% hoger heb ingesteld om daarin dan praktisch gemeten geen verschil meer te hebben in vergelijk dat je de QoS instellingen helemaal uitschakelt.

Dezelfde ervaring bij een gebruiker die wel een 1 Gigabit verbinding heeft en aanvankelijk problemen had met zijn snelheid (omdat de maximale waarden veel te laag stonden ingesteld). We hebben toen op vergelijkbare wijze geëxperimenteerd zonder en met QoS.
En de instellingen zodanig getweakt dat er geen verschil meer was in die maximale throughput.

 

VLAN priority tagging is eigenlijk het enige mechanisme om IPTV voorrang te geven op ander verkeer.

Vraag me af of dat nu juist werkt bij een maximale 1 Gbps verbinding, omdat VLAN priority tagging nu juist de basis instellingen zijn om een router in te richten voor de services van KPN.  Standaard op een KPN router, en als je een eigen router gebruikt zul je een vergelijkbare set-up moeten inrichten.

Neem aan dat de voorgaande gebruiker die een eigen router gebruikt, dat als zodanig heeft ingericht. En die ervaart nu net die verschillen met hapering van TV, als hij bij een speedtest die verbinding helemaal open trekt.

Reputatie 7

VLAN priority tagging is eigenlijk het enige mechanisme om IPTV voorrang te geven op ander verkeer.

Vraag me af of dat nu juist werkt bij een maximale 1 Gbps verbinding, omdat VLAN priority tagging nu juist de basis instellingen zijn om een router in te richten voor de services van KPN.  Standaard op een KPN router, en als je een eigen router gebruikt zul je een vergelijkbare set-up moeten inrichten.

Neem aan dat de voorgaande gebruiker die een eigen router gebruikt, dat als zodanig heeft ingericht. En die ervaart nu net die verschillen met hapering van TV, als hij bij een speedtest die verbinding helemaal open trekt.

Die aanname is waarschijnlijk niet correct want als hij vlan priority tagging had ingericht dan had IPTV op het LAN ook voorrang gekregen op die speedtest terwijl dat zonder vlan priority tagging dus niet het geval is.

Ook ik heb mijn TV ontvangers op een apart vlan geplaatst en ook ik gebruik vlan priority tagging.

In het bovenstaande screenshot kan je zien dat ik de priority tag altijd op 5 (video) zet als deze lager is.

Weet overigens dat de priority tag die kpn aan de WAN zijde gebruikt voor IPTV niet doorgezet wordt op het LAN en dat deze instelling dat dus alsnog verzorgt.

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_, Ik heb ook wel het idee dat Interactieve tv nu iets “gevoeliger” is. Ik heb hier geen gemeten bewijsvoering voor. Maar waar ik voorheen “gewoon” kon downloaden op +-930 Mbps. Had TV hier geen tot nauwelijks last van. Nu happert Interactieve TV inderdaad. 

Nou download ik niet continue op deze hoge bandbreedte. Maar bij een speedtests wordt het zichtbaar. Ik heb wel eigen router en ik ken ook de topics dat als je bandbreedte “volledig” voltrekt, dit een consequentie kan zijn. Maar zoals gezegd, gevoelsmatig kon dit voorheen zonder problemen. Nu happert TV. Eigenlijk Freezt video af en toe gedurende de download.


Ik houd me dan ook aanbevolen om eventuele vervolg releases te testen.

Dank voor dit datapunt, @wvorigin, en je aanbod. Houden we in het achterhoofd :thumbsup_tone2:

 

Hallo @Erik_ , hoe kan ik weten of zien dat mijn XGS-PON een update heeft gehad?

Ik denk niet dat je dat kunt vaststellen anders dan via berichtgeving vanuit kpn.

@Erik_ heeft aangegeven dat de firmware update ook weer teruggedraaid is bij abonnees buiten de kleine testgroep. (Bron)

Klopt. Voor zover ik weet kun je dat zelf inderdaad niet vaststellen.

Reputatie 1

Als het voor de testgroep ook is terug gedraaid vindt ik het bijzonder dat mijn VPN nog prima werkt en ook televisie :)

 

 

Reputatie 7

Als het voor de testgroep ook is terug gedraaid vindt ik het bijzonder dat mijn VPN nog prima werkt en ook televisie :)

Naar ik begrepen heb is die firmware alleen teruggedraaid voor abonnees buiten de testgroep.

Hallo, interessant topic waarop ik graag zou willen aanhaken.

Ik ervaar exact dezelfde melding als de auteur. Het opzetten van een VPN geeft bij mij ook een 809. Dit is bij mij ontstaan nadat ik exact een week geleden over ben gezet van vdsl naar glas. Mijn vdsl modem stond in bridge modus en kwam dan direct uit op een USG. Dit was destijds ook nog een beetje een gedoe het te laten werken omdat ik van Telfort naar KPN ging.. andere topics van wjb hebben mij daar goed bij kunnen helpen, dank daarvoor.. Maar goed, nu over op glas en ja, vanaf de xgs-pon direct naar de usg met een kleine aanpassing naar VLAN 6 (ik heb geen tv nodig) heb ik internet. Helaas is het opzetten van de alwaysOn VPN niet meer mogelijk. Als ik de xgs-pon direct op de KPN box 12 aansluit heb ik exact hetzefde. Wel internet, maar geen AlwaysOn VPN meer. Vanmiddag voor de zekerheid mijn laptop opnieuw laten imagen, maar helaas nog steeds hetzelfde resultaat. Op elke ander netwerk (4g of andere aansluiting dan mijn glas) werkt het gewoon zonder problemen.

Zou ik in aanmerking kunnen komen om mee te kunnen testen aangezien mijn xgs-pon net een week geleden is geïnstalleerd? Indien het probleem in de xgs-pon zou kunnen zitten hebben wij bij ons op kantoor een uitdaging. In mijn woonplaats wordt namelijk het glasvezelnetwerk uitgerold en vele collega's staat mogelijk hetzelfde probleem te wachten. 

@BolleTetten :  Ik heb het verzoek namens jou ingediend.  Ik zou uitgaan van maandag of dinsdag dat ze hier gehoor aan geven. 

@BolleTetten :  Ik heb het verzoek namens jou ingediend.  Ik zou uitgaan van maandag of dinsdag dat ze hier gehoor aan geven. 

Zojuist een korte onderbreking gehad op mijn Internet.. Ik dacht “het zal toch niet.. zo snel al een bijgewerkte firmware op de xgs-pon?" Na een reboot van mijn laptop zie ik na het inloggen dat er weer een VPN is opgebouwd. (xgs-pon → USG zonder KPN Box 12):smile:

@BolleTetten  Mooi!  @de rest : Nog geen update over definitieve firmware.  Zodra ik meer weet, horen jullie dat. 

Reputatie 1

Sinds laatste maintenance periodes op het KPN Netwerk en ook heb ik mijn eigen Mikrotik Router geupgrade naar versie 7.2 werkt alles als een zonnetje. Het is bijna perfect zoals het nu is.
Zonder queues, beinvloedt een speedtest de TV experience nagenoeg niet meer !
Het lijkt erop alsof de 6-8 MBit benodigd voor TV gewoon niet meer wordt weggegeven aan Internet als TV aanstaat.

M.a.w:
TV aan speedtest = 921 Mbps
TV uit speedtest = 928 Mbps


Een enkel keertje 9/10x lijkt het erop dat de upload speed een beetje doorschiet naar 928 mbps. Maar het is zo verbeterd. Super! Houden zo.

wij hebben sinds kort ook glasvezel van KPN en ik kan via een verbinding van de KPN router naar een powerline en boven een UTP aansluiting op 2e powerline en dan mijn laptop wel een VPN opstarten maar de TNS names resolving lukt niet als ik met Wifi verbind lukt t wel Ik vermoed dat de adapter instellingen van  de ethernet adapter en wifi adapter die verschil veroorzaken dus wie dit ook merkt als hij/zij verbindingsproblemen met VPN heeft kunnen dit even recht trekken, dus alle adapter instellingen zoals mtu. ttl enz aanpassen dit gaat wel bandbreedte kosten denk ik.

succes Gerard Meij

Ik heb sinds 1 juni een abonnement op glasvezel bij solcon en deze loopt fysiek over een kpn glasvezel. 
Ik heb over die verbinding issues met vpn welke niet optreden over de oude coax verbinding. 
ik heb ook dat zwarte XGS-PON kastje op die nieuwe lijn. 
kunnen jullie daar ook de firmware van updaten?

 

mvrgr,

 

Fernando 

Hallo @Fernando74 , als klant van Solcon moet je daarvoor bij Solcon zijn.

Dit forum is van KPN de provider en niet van de netwerkbeheerder kpnnetwerk.nl, dus op dit forum kan met niets met je vraag.

 

Hallo @Fernando74 , als klant van Solcon moet je daarvoor bij Solcon zijn.

Dit forum is van KPN de provider en niet van de netwerkbeheerder kpnnetwerk.nl, dus op dit forum kan met niets met je vraag.

 

Je kan Solcon wel hier naar verwijzen, dat KPN klanten dat eerst ook hadden en daarna er een speciaal FW versie op hun (O)NT kwam. En dan verwijzen naar DIT topic dus.

https://www.solcon.nl/particulier/contact/

Ik heb het bij solcon aangemeld en ze hebben het voor me kunnen fixen. 
mijn vpn’s werken nu prima. 
 

mvrgr,

 

Fernando 

Ik heb het bij solcon aangemeld en ze hebben het voor me kunnen fixen. 
mijn vpn’s werken nu prima. 
 

mvrgr,

 

Fernando 

Super fijn om te horen, top!