Beantwoord

NEDIS brandmelder kan uitsluitend op 2,4GHz

  • 26 September 2021
  • 10 reacties
  • 528 keer bekeken

Ik heb een NEDIS brandmelder die uitsluitend middels 2,4G WIFI werkt. Dat lukt niet op mijn Experiabox 10a want die meshed 2,4 en 5G. Wat kan ik doen om mijn brandmelders toch aan te sluiten?

icon

Beste antwoord door Gerardv54 1 October 2021, 06:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Gerardv54, jammer dat het aansluiten niet helemaal soepel verloopt :slight_frown:

Je brandmelder zou automatisch met de 2,4Ghz moeten verbinden, als dat niet lukt kan je (tijdelijk uiteraard) het 5G netwerk uitschakelen via de webinterface van je V10a, dan je rookmelder verbinden met 2,4Ghz en dat 5Ghz weer inschakelen. De verbinding zou dan moeten blijven bestaan!

Voor de volledigheid:

  • Start een browser zoals Internet Explorer en ga naar http://192.168.2.254
  • De gebruikersnaam is al ingevuld (ADMIN of KPN). Deze kun je niet veranderen.
  • De V10A heeft een ADMIN wachtwoord dat achterop staat, op de sticker die achter het kaartje met WiFi-gegevens zit. Heb je al eerder ingelogd en een wachtwoord gekozen vul dan dit wachtwoord in.

Hallo Maja, ik heb jouw advies opgevolgd maar er is geen optie in de webinterface om 5ghz uit te schakelen. 

Reputatie 7
Badge +24

Hallo Maja, ik heb jouw advies opgevolgd maar er is geen optie in de webinterface om 5ghz uit te schakelen. 

Inderdaad, volgens mij kan dat niet meer. Dat is tenminste ook wat ik in andere topics lees.

 

Dat kan alléén nog bij de KPN EXperia V10, zonder a.

Welke optie heb ik dan nog? Mijn brandmelder werkt alleen op 2,4ghz. V10a meshed en daar kan Nedis niet mee om gaan. Andere router kopen?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Gerardv54 ,

Het vinkje om de 5 GHz band uit te schakelen komt weer terug volgens het het centrale topic over de mesh update, Maar daar heb je nu niets aan.

De rookmelder zit vast op de 2.4 GHz band een computer niet. Die kan naar 5 GHz en dan ziet die de rookmelder niet. De computer kun je forceren naar de 2.4 GHz te gaan met de volgende instructies.

Via de geavanceerde functies van de WLAN adapter van de computer kun je de 2.4 GHz band kiezen.

Kies 2.4 GHz.

Dat is te controleren door onderin de taakbalk op het icoon:

te klikken  en eigenschappen te kiezen, helemaal beneden in dat scherm staat dan:

Bij jou 2.4 GHz.

Wachten op de volgende firmware update duurt langer.

Groet Bart

 

Reputatie 7
Badge +24

De rookmelder zit vast op de 2.4 GHz band een computer niet. Die kan naar 5 GHz en dan ziet die de rookmelder niet.

Nee, dat zou niet uit moeten maken. Apparaten die op 5 GHz zitten zien apparaten die op 2,4 zitten gewoon. Daar is een router voor, dat is zn primaire taak: alles met elkaar verbinden.

Heel veel WiFi printers zijn ook 2,4 GHz only. Zou een beetje lullig zijn als je laptop via 5 GHz verbonden is en dat je dan niet printen kan 😊

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Nick83 ,

Daar heb je wel een punt. Zou de netwerkdetectie van die computer uit staan ?, waardoor de rookmelder niet zichtbaar is.

Groet Bart

 

Reputatie 7
Badge +24

Andere router kopen?

Een accespoint. Bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Die koppel je aan de Experiabox en gebruik je voor de rookmelders. Alle andere apparatuur die wel om kan gaan met de WiFi van KPN kan gewoon aan de Experiabox gekoppeld blijven.

Ik heb een wifi-extender, tplink 200, geïnstalleerd. Bij deze heb ik 5ghz uitgezet. Ik heb de brandmelders aangemeld bij de tplink. Dit werkt goed. Dank allen voor de moeite.Â