Beantwoord

Netatmo deurbel kan geen verbinding maken met KPN Box 14

  • 14 November 2023
  • 21 reacties
  • 311 keer bekeken

Reputatie 4
Badge

Ik ervaar hetzelfde probleem maar dan met mijn deurbel van Netatmo. Werkte allemaal perfect tot ik de V14 kreeg, hiervoor de V10. krijg het ook niet meer voor elkaar en zelfs niet met de aparte 2.4 ghz. erg vervelend iig.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door SaltyBart 10 December 2023, 12:02

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7

De oorzaak is de rampzalige implementatie van mesh door KPN.

Helaas is het sinds de introductie van mesh schering en inslag dat apparaten die alleen op 2.4.GHz ondersteunen geen verbinding kunnen krijgen met de (mesh) wifi apparatuur van KPN.

Reputatie 4
Badge

De oorzaak is de rampzalige implementatie van mesh door KPN.

Helaas is het sinds de introductie van mesh schering en inslag dat apparaten die alleen op 2.4.GHz ondersteunen geen verbinding kunnen krijgen met de (mesh) wifi apparatuur van KPN.

Als dat het zou zijn, dan moet het toch lukken op het alleen in te stellen 2.4GHz (extra) netwerk. maar zelfs met die werkt het niet…..

Met de V10 en de SuperWifi 2 punten in geen last van gehad. maar nu met de V14 wel….

Vanuit netatmo wordt onderstaande nog aangeraden, maar zou niet weten of dit in te stellen is (MAC filteren uitzetten, toegangsbeperking, UPnP inschakelen, DNS vervangen). Ik kan het iig niet vinden.

 

 

Reputatie 4
Badge

 

Nou het lukt nog altijd niet. hopelijk komt er snel een oplossing van KPN…. 

Reputatie 7
Badge +8

Heeft u een extra wifi 2.4Ghz aangemaakt en aangezet op WPA2?

Dan specifiek met de telefoon of tablet waar de netatmo mee wordt geinstalleerd eerst op deze nieuwe wifi naam op 2.4Ghz aanmelden en dan de setup proberen uit te voeren van netatmo. Als er in de netatmo setup vragen of keuzes  komen over wifi netwerken dan deze nieuw aangemaakte 2.4Ghz netwerk naam gebruiken.

Reputatie 4
Badge

Heeft u een extra wifi 2.4Ghz aangemaakt en aangezet op WPA2?

Dan specifiek met de telefoon of tablet waar de netatmo mee wordt geinstalleerd eerst op deze nieuwe wifi naam op 2.4Ghz aanmelden en dan de setup proberen uit te voeren van netatmo. Als er in de netatmo setup vragen of keuzes  komen over wifi netwerken dan deze nieuw aangemaakte 2.4Ghz netwerk naam gebruiken.


thx voor de tip, dit heb ik inderdaad gedaan. Alleen ook hiermee krijg ik geen verbinding. Erg vreemd allemaal.

Reputatie 7

Moet jij een app op jouw telefoon/tablet gebruiken om die Netatmo deurbel te configureren?

Zo ja, plaats hier eens screenshots van de doorlopen stappen en de eventuele foutmelding.

Reputatie 4
Badge

Moet jij een app op jouw telefoon/tablet gebruiken om die Netatmo deurbel te configureren?

Zo ja, plaats hier eens screenshots van de doorlopen stappen en de eventuele foutmelding.

Moet idd via de app. 

ik doorloop de stappen en moet ook het wifinetwerk selecteren. hier heb ik ook al een keer het losse 2.4 GHz netwerk geselecteerd. Na het toevoegen van de camera krijg ik in de laatste stap continue het volgende scherm….

Bel hangt op 2 meter van de experiabox……..

 

Reputatie 7

In de software die op de Box 14 zit (en ook op Box 12 met de nieuwste update) zit geen ondersteuning meer voor de 802.11b wifistandaard. Dit is een van de wifistandaarden die gebruik maakt van 2,4GHz. De anderen zijn 802.11g en 802.11n. De b-standaard is erg oud, en wordt weinig meer gebruikt. Dus om deze actief aanwezig te hebben zorgt voor een vermindering van de performance van de wifi van de Box 14.

 

Dit betekent dat als jouw apparaat alleen 802.11b ondersteunt, hij niet gaat werken met de Box 14.

Als jouw apparaat wél 802.11g en/of 802.11n ondersteunt, dan zou hij in principe gewoon moeten werken. Maar bij sommige van die apparaten die alle drie de standaarden (b/g/n) ondersteunen kan het zijn dat ze dan expliciet willen zien dat de b-standaard er is voor ze (goed) connectie maken met de rest. Dat is dan in de basis een probleem vanuit de fabrikant van jouw apparaat. Deze zou betere wifi drivers in het apparaat moeten hebben.

 

Wel is dit een ding waar wij naar kijken of we hierin dingen kunnen aanpassen. Maar dat zal dan niet op korte termijn zijn. 

Kortom, we kunnen dit niet oplossen op dit moment. Het feit dat jij nu de Box 14 hebt wil zeggen dat je bent overgegaan naar het 4 Gbit abonnement. Deze kan niet in combinatie met een van onze andere modems.

Reputatie 7

Ik heb mijn sterke twijfels dat het ontbreken van de 802.11b standaard ook daadwerkelijk de oorzaak is van dit issue. Dit zou namelijk betekenen dat deze Netatmo deurbel op geen enkel wifi netwerk zonder 802.11b wifi zou kunnen werken. Dan zou je verwachten dat dit issue al lange tijd bij de leverancier bekend zou zijn immers op veel wifi netwerken wordt al geruime tijd geen 802.11b wifi meer aangeboden.

Reputatie 4
Badge

In de software die op de Box 14 zit (en ook op Box 12 met de nieuwste update) zit geen ondersteuning meer voor de 802.11b wifistandaard. Dit is een van de wifistandaarden die gebruik maakt van 2,4GHz. De anderen zijn 802.11g en 802.11n. De b-standaard is erg oud, en wordt weinig meer gebruikt. Dus om deze actief aanwezig te hebben zorgt voor een vermindering van de performance van de wifi van de Box 14.

 

Dit betekent dat als jouw apparaat alleen 802.11b ondersteunt, hij niet gaat werken met de Box 14.

Als jouw apparaat wél 802.11g en/of 802.11n ondersteunt, dan zou hij in principe gewoon moeten werken. Maar bij sommige van die apparaten die alle drie de standaarden (b/g/n) ondersteunen kan het zijn dat ze dan expliciet willen zien dat de b-standaard er is voor ze (goed) connectie maken met de rest. Dat is dan in de basis een probleem vanuit de fabrikant van jouw apparaat. Deze zou betere wifi drivers in het apparaat moeten hebben.

 

Wel is dit een ding waar wij naar kijken of we hierin dingen kunnen aanpassen. Maar dat zal dan niet op korte termijn zijn. 

Kortom, we kunnen dit niet oplossen op dit moment. Het feit dat jij nu de Box 14 hebt wil zeggen dat je bent overgegaan naar het 4 Gbit abonnement. Deze kan niet in combinatie met een van onze andere modems.

 

Dit is niet het probleem, zie de specs van de deurbel. het zit gewoon in de experiabox V14….!! Er zijn al meerdere mensen die deze problemen hebben.

 

 

Reputatie 7

Het is toch niet zo dat jij de beveiliging van de wifi op jouw V14 op WPA3-Personal hebt staan.

 

Reputatie 4
Badge

Het is toch niet zo dat jij de beveiliging van de wifi op jouw V14 op WPA3-Personal hebt staan.

 

Staat netjes op WPA2.

Wat ik nu wel zie is dat de wifistandaard op AX staat voor 2.4GHz en 5 GHz.

Wat kan ik hier het beste doen?

 

Reputatie 4
Badge

Het is toch niet zo dat jij de beveiliging van de wifi op jouw V14 op WPA3-Personal hebt staan.

 

Staat netjes op WPA2.

Wat ik nu wel zie is dat de wifistandaard op AX staat voor 2.4GHz en 5 GHz.

Wat kan ik hier het beste doen?

Heb de 2.4HGz op G gezet en de extra wifi 2.4GHz aan en de zichtbaarheid van het normale wifi netwerk uitgezet. 5GHz uitschakelen kan namelijk niet op de Experiabox V14.

Helaas zonder succes………. i am lost.

Reputatie 4
Badge

Het is toch niet zo dat jij de beveiliging van de wifi op jouw V14 op WPA3-Personal hebt staan.

 

Staat netjes op WPA2.

Wat ik nu wel zie is dat de wifistandaard op AX staat voor 2.4GHz en 5 GHz.

Wat kan ik hier het beste doen?

Heb de 2.4HGz op G gezet en de extra wifi 2.4GHz aan en de zichtbaarheid van het normale wifi netwerk uitgezet. 5GHz uitschakelen kan namelijk niet op de Experiabox V14.

Helaas zonder succes………. i am lost.

Nu maar is op N gezet…. helaas ook geen succes.

wat een drama die V14 box……..

Reputatie 7
Badge +9

 @Slontje Ik heb de manier gevonden om de Ring v1 camara te laten werken met de Box v14.
Ik had het zelfde probleem, na de nieuwe Box v14 kwamen sommige dingen niet meer online.
Na wat rommelen met de settings op het modem en in de camara is alles online op de v14.

Probleem:
Het probleem is als volgt, de camara krijgt geen dynamisch ip adres van de Box v14 (ik had dit met meerdere oude apparaten).
Omdat de camara geen ip krijgt van de v14 komt deze ook niet in de lijst met apparaten (Mac adres lijst) voor om een static ip toe te wijzen.
Dit probleem is niet enkel met WiFi apparaten @Erik_  ter info.

Oplossing:

  1. Reset je camara (knopje op de bovenkant ingedrukt houden totdat het lampje snal blijft knipperen, daarna gaat hij rebooten).
  2. Ga in je Ring app naar de camara → gezondheid van apparaat → Netwerk wijzigen: Volg hier de instructies tot je het WiFi selectie overzicht krijgt. 
  3. Selecteer nog NIET je netwerk, ga naar Geavanceerde opties.
  4. Druk op IP-Configuratie → Static daarna druk je op  pijltje terug links boven.
  5.  Voer nu de gegevens in die in de lijst gevraagd worden (log op je modem in om te kijken welk ip vrij is).

    Voorbeeld:
    IP: 192.168.2.1
    Subnetmasker: 255.255.255.0
    Gateway: 192.168.2.254
    DNS: 192.168.2.254
  6. Opslaan
  7. Nu verbinden met je WiFi netwerk.
  8. Log in op je Box v14, kijk of nu de ring camara (nadat je camara werkt op je ring app) in de lijst voorkomt verbonden apparaten. 
  9. Ga op de v14 naar ip adres reserveren, selecteer de camara in de lijst en sla dit op.

Screens:

 

Reputatie 7
Badge +9

@Erik_ Misschien is dit onderdeel van een dns issue op de v14 ?
Foutmelding op de website overons.kpn | KPN Community

Dit werkt !

Voorbeeld:
IP: 192.168.2.1 <------------
Subnetmasker: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.2.254
DNS: 192.168.2.254

 

Goed kijken of het ip adres vrij is.Daar ging het bij mij de eerste keer mis. Zeer duidelijke uitleg.

Ik gebruik 192.168.2.4.

 

Ty

Reputatie 7

Standaard staat een Experia/KPN Box ingesteld dat de DHCP adressen van .1 tot .200 uitgeeft.

Je doet er dan ook verstandig aan om vast ingestelde IP adressen van .201 t/m .253 te laten lopen. Je hoeft dan ook geen DHCP reservering meer te maken.

Reputatie 7
Badge +9

Dit werkt !

Voorbeeld:
IP: 192.168.2.1 <------------
Subnetmasker: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.2.254
DNS: 192.168.2.254

 

Goed kijken of het ip adres vrij is.Daar ging het bij mij de eerste keer mis. Zeer duidelijke uitleg.

Ik gebruik 192.168.2.4.

 

Ty

Fijn dat het weer werkt!

Reputatie 4
Badge

Nou inmiddels meer dan een week de Fritzbox draaien met ook de wifiextenders van fritz en wat een mega verschil met de experiabox en de superwifi2 punten. 

De extenders zijn allemaal bekabeld aangesloten en met de experiabox viel de wifi zeker 2 keer per week weg, regelmatig zelfs elke dag.

De fritzbox draait als een zonnetje en nog 0 keer een uitval gehad!!! geweldig 

Reputatie 7

Dank voor je uitgebreide stappen, Bart! Ik heb dit als antwoord gemarkeerd voor meelezers.

Jij bent inmiddels overgegaan op een FRITZ!Box zie ik, Slontje. Dat is ook een oplossing, fijn dat het bij jou daarmee nu ook weer goed werkt.

 

In het algemeen: meldingen zoals dit zijn in onderzoek.

Reageer