Beantwoord

Newbe vraag: Hoe kan ik gebruik maken van mijn eigen pfSense router?

  • 12 February 2024
  • 10 reacties
  • 249 keer bekeken

Reputatie 1

Ik krijg over 2 weken een KPN glasvezel aansluiting waar ik nul ervaring mee heb ik heb al 25 jaar @Home/Ziggo.

Ik wil een 100/100mbps proef abonnement nemen om ervaring op te doen met ftth en poosje mee te pielen.

 

Ik zou graag willen weten hoe word de aansluiting opgeleverd?

Krijg ik simpel een UTP aansluiting waar ik een netwerk kabel in kan prikken naar mijn pfSense router?

 

Ik begrijp dat ik vlan6 moet instellen op de WAN interface dat gaat wel lukken.

Als ik tenminste een simpele UTP kabel kan gebruiken naar de KPN aansluiting.

 

Kan iemand me meer vertellen over hoe e.e.a. werkt bij KPN glasvezel.

 

icon

Beste antwoord door GeSp 12 February 2024, 02:49

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Random-NG 

 

Je krijgt een glasvezel aansluitpunt waarover een glasvezelmodem wordt geschoven.
Je kan daarna je pfSense router rechtstreeks via een UTP kabel aansluiten op dat glasvezelmodem.

 

Er zijn diverse topics waarin je veel informatie kan vinden over de benodigde instellingen:

En wellicht heb je ook nog wat aan dit topic:

 

Reputatie 1

Bedankt voor de reactie met de superhandige linkjes.

Ik heb al even zitten lezen ben er nog niet helemaal uit maar dat komt wel goed er is genoeg informatie over dankzij jouw linkjes.

 

Ik vond trouwens onderstaande video die lijkt op jouw omschrijving en ik zie een UTP aansluiting dus dat is mooi dat kan rechtstreeks in mijn pfSense lijkt me.

 

 

Reputatie 7
Badge +18

...

Ik vond trouwens onderstaande video die lijkt op jouw omschrijving en ik zie een UTP aansluiting dus dat is mooi dat kan rechtstreeks in mijn pfSense lijkt me.

...

 

Die witte kap moet je er niet afhalen, gewoon de instructie volgen en het zwarte glasvezelmodem er overheen schuiven.

Je kan je pfSense router inderdaad rechtstreeks aansluiten op het glasvezelmodem.

Reputatie 1

Oke bedankt 👍

Maar dat modem is niet tevens ook een router?

 

Want ik wil niet een router achter router situatie krijgen.

Ik wil dat de Wan van de pfSense zelf het publieke ip adres(sen) krijgt.

 

De glaskast is een vorm van een modem en jouw pfSense wordt dan de router @Random-NG 

Reputatie 1

@Nomen Nominandum 

Oke een modem only dus concludeer ik hieruit.

Dat is mooi dan begin ik enthousiast te worden om een test abonnementje te nemen straks. Bedankt!

 

Reputatie 7
Badge +18

Ja, hij zet alleen het glasvezelsignaal om naar ethernet.

Op de pfSense router zet je dan een PPPoE sessie op (met vlan 6) en die krijgt dan inderdaad het publieke IP adres.

Wat versta jij onder een ‘testabonnmentje’ @Random-NG 

Een abo sluit je af per maand, per jaar of voor 2 jaar.

Bij een abo per maand geen cadeaus of korting.

 

 

Reputatie 1

@GeSp 

Oke vet dan heb ik een compleet beeld.

Dus goed te doen denk ik.

Enorm bedankt!

 

Reputatie 1

@Nomen Nominandum 

 

Met test abonnementje bedoel ik dat ik naast Ziggo tegelijk een KPN abonnement ga nemen het goedkoopste was geloof ik 45,- per maand.

 

Ik heb nu dual wan fail over met Ziggo internet en LTE daar kan ik dan FTTH aan toevoegen of LTE vervangen door FTTH.

 

Dan kan ik eens poosje ermee spelen.

 

Ik wil naar een toestand waarin ik gemakkelijk van provider kan wisselen en dan van korting acties kan profiteren.

 

Om het tv kijken wat makkelijker te maken zit ik te denken een NLZIET abonnement voor een google chromecast of nvidia shield.

 

 

Reageer