Beantwoord

Nieuwbouw woning UTP aansluitingen kiezen

  • 2 October 2020
  • 2 reacties
  • 155 keer bekeken

Dag allen,

 

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht en moeten over twee weken alle keuzes maken voor meerwerk van UTP kabels etc. Ik ben mij aan het inlezen en lees eigenlijk  overal dat het nu het moment is om te kiezen om haast in iedere kamer een UTP aansluiting aan te laten leggen.

In de woonkamer, en ik geloof ook de grote slaapkamer liggen ook CAI aansluitingen. Volgens mij is dat tegenwoordig toch niet meer nodig? Toch vooral alleen internet (UTP)?

Ik las ook iets dat in de woonkamer bij de televisie minimnaal twee UTP aansluitingen moeten liggen. Het begint een beetje te duizelen:)

 

  • Huis betreft drie verdiepingen (met plat dak)
  • Op de bovenste verdieping willen wij een kantoor maken dus daar moeten we goede verbinding hebben
  • Hoeven geen tv in de slaapkamer maar wel een goede verbinding om eens iets op de iPad te kijken
  • Uiteindelijk zouden wij wel met smart lampen willen werken.. Zijn geen grote gadgetfreaks maar het mag wel klaar zijn voor de toekomst:)

Wat zouden jullie adviseren om aan te vragen nu het nog kan?

Dank!

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 2 October 2020, 15:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Hallo @Jeroen3009 , voor de bekabeling zou ik minimaal CAT6 kiezen.

In de woonkamer heb je voor de tv en en tv-decoder een netwerkaansluiting nodig, alhoewel de meeste tv's ook draadloos kunnen, maar bekabeld is stabieler en veiliger, dus 2 aansluitingen.

CAI (Ziggo) is nog steeds actueel, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

Verder is het verstandig minimaal 1 LAN-aansluiting per kamer te maken, dat kun je dan mettertijd naar behoefte uitbreiden.

Als je meer dan 4 LAN-sluitingen vanuit het modem naar de rest van het huis hebt heb je een switch of een patchpanel nodig, e.e.a. afhankelijke hoe professioneel je het wilt maken.

Verder is het belangrijk dat de WiFi per verdieping goed geregeld is, maar dat is met de wifi punten van KPN of andere leveranciers goed te regelen.

Succes.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Als je het netjes wilt doen, zou ik sowieso twee ethernetkabels per aansluitpunt in kamers aanleggen.
Beslist zorgen voor goede kwaliteit kabels van een goede leverancier met “koper” kerndraden.
(Dat wil tegenwoordig ook nog wel eens aluminium zijn met een dun laagje koper er overheen).

Persoonlijk zou ik er ook voor kiezen om kabels met afscherming te kiezen. Dubbele afscherming is de kabel misschien net iets te dik om er dan twee door een PVC leiding heen te trekken?  Alleen een buitenafscherming voldoet voor twee kabels ook wel.  CAT 6 - AWG 24.

Voor WiFi zou ik persoonlijk nooit apparatuur van KPN gaan inzetten. Teveel bemoeienis van KPN zelf met systeem gegevens en wachtwoorden die bij KPN zelf worden opgeslagen.
Beter onafhankelijk van een provider zijn, en eigen spullen kopen van een goed merk.
(Ook beter een eigen router nemen).