Beantwoord

Omvormer zonnepanelen wil niet verbinden met de wifi van Experiabox v10A

  • 6 July 2023
  • 4 reacties
  • 190 keer bekeken

Reputatie 2

Het lukt niet om de omvormer van zonnepanelen met een Experiabox v10A te verbinden. Waarschijnlijk komt dit doordat de Wifi van de omvormer nier overweg kan met de SSID, die zowel gebruikt wordt voor de 2.4 GHz- als voor de 5.0 GHz-band.
Bij de SSID “Extra Wifi” kan de frequentie-band wel worden gekozen. Kan dat ook bij de SSID Gast_Wifi?
Voor de veiligheid is gebruik van Gast_Wifi voor de verbinding van de omvormer toch veiliger?
De vraag is daarom, hoe de omvormer met een 2.4 GHz Gast_Wifi-netwerk te verbinden.
Blijft het gewone Wifi-netwerk met mesh 2.4 en 5.0 GHz GHz daarnaast dan gewoon bestaan?
Wat is het verschil tussen net Wifi- en Extra_Wifi-netwerk?

Tot slot op internet en ook op dit forum kun je vinden dat de Experiabox v10A wel en niet de mogelijkheid van “Extra Wifi” heeft. Wat is de huidige (juli 2023) situatie? Of moet ik gewoon in de  webinterface maar kijken hoe het zit?

icon

Beste antwoord door Joep1965 6 July 2023, 09:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Badge +19

De v10a heeft naast het standaard wifinetwerk inderdaad ook een extra netwerk.  Je kunt het beste de 2.4ghz band van het extra wifi netwerk gebruiken voor de omvormer. 

Reputatie 2

@Joep1965 Dank voor je reactie.
Waarom geef je de voorkeur aan het 2.4 GHz “Extra Wifi” netwerk en gebruik je het 2.4 GHz Gast-netwerk niet? Dan gaat het verkeer toch buiten het thuisnetwerk om en dat is daardoor toch veiliger. Of vergis ik me daarin?

Reputatie 2

Eind goed, alles goed.
De eigenaar van de omvormer SMA Sunny Boy heeft de aanmeldgegevens van de webinterface van de omvormer teruggevonden.
Na ons te hebben aangemeld konden we de WLan-verbinding in de 2.4 GHz-band instellen (zonder de 5.0 GHz uit te schakelen), Dat lukte eerder niet met behulp van WPS (zonder aanmelding).

Dank voor het meedenken.

Reputatie 7
Badge +24

@Joep1965 Dank voor je reactie.
Waarom geef je de voorkeur aan het 2.4 GHz “Extra Wifi” netwerk en gebruik je het 2.4 GHz Gast-netwerk niet? Dan gaat het verkeer toch buiten het thuisnetwerk om en dat is daardoor toch veiliger. Of vergis ik me daarin?

Gastnetwerk werkt op dezelfde manier als het hoofdnetwerk: 2,4 e 5 GHz zijn niet te scheiden. 

Als verbinding maken met het normale netwerk niet lukt, dan zal dat met het gastnetwerk net zo goed niet lukken.

Bovendien... stel u deelt het wachtwoord van het gastnetwerk met diverse vrienden/kennissen/buren. Uw kinderen delen het wachtwoord met vriendjes. Dan wilt u misschien wel eens een keer het wachtwoord aanpassen omdat er op een gegeven moment wel heel veel mensen zomaar via uw WiFi het internet op kunnen. Als de omvormer er op zit is dat wachtwoord aanpassen niet zo makkelijk.