Beantwoord

onduidelijk ISRA punt met veel lijnen

  • 20 April 2021
  • 3 reacties
  • 541 keer bekeken

Reputatie 1

 

Aangezien het KPN netwerk is, en hier veel meer mensen zitten die daar verstand van hebben, vraag ik het hier is puur uit nieuwsgierigheid. En omdat tele2 toch niks meer in thuis klanten investeerd sinds ze door tmobile zijn overgenomen.

ik ben sinds november verhuisd (wat eerst gebruikt werd als kantoor, maar compleet verbouwd tot appartement, vandaar deze lijnen?) ik heb altijd KPN gehad 500/500 glas, en altijd dik tevreden, alleen nu had ik prijstechnisch voor tele2 gekozen omdat hier toch nog geen glasvezel ligt, bij het aanvragen was er al gedoe omdat ik meerdere lijnen zou hebben en tele2 niet wist welke maar uiteindelijk aangemeld, bij het aansluiten van het modem kwam ik er al niet uit dus had tele2 KPN gestuurd. Monteur heeft het aangesloten (die 2 groene DSL draden erin) en het werkt. Dat grote isra kastje lag al zo open, naar mijn weten zitten er toch meestal kleine witte afgesloten kastjes ? Dus hoort dit zo??

ik heb een internet abbo, van 20mbps alleen het is vaak echt te langzaam , haal bekabeld 12 mbit op zn hoogst. Nu geloof ik best dat het door die 2e hands oude toegestuurde tele2 apparatuur komt, (modem, tv ontvanger) nu heb ik me abonnement omhoog laten zetten hoogst haalbare is volgens hun 40mbit.

wordt 2 mei geactiveerd, krijg wel een ander modem, omdat deze die “ ahum snelheid” niet aankan.

vraag komt er op neer, kan dit isra punt invloed op die snelheid hebben?? Uit die grondkabel komen wel een stuk of 20 aders…. en als me snelheid wordt omgezet zit ik dan weer op een ander aderpaar die een monteur moet zoeken?

Bedankt!

 

icon

Beste antwoord door NHendriks 20 April 2021, 21:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Dat soort ISRA's zijn heel normaal voor bedrijfspanden waar meerdere lijnen nodig zijn, bijvoorbeeld een klein bedrijfje met één kantoor boven, een staalbedrijf in de loods beneden en ga zo maar door. Dat punt moet dus geen verschil maken in de snelheid die je kan krijgen. 

 

Als de snelheid wordt verdubbeld gok ik dat er pairbonding ingezet gaat worden, in dat geval moet er inderdaad opnieuw gekeken worden welke op welke lijn dit moet, bij KPN-bonnen wordt er in de order aangegeven welk aderpaar er gebruikt moet worden, ik weet eigenlijk niet hoe monteurs van Guidion dit precies doen. Nou is dit ook niet zomaar een type kast waar je zelf een aansluiting op kan maken (of je moet een LSA Dogger in huis hebben). Ik verwacht dan ook dat er daarom een modemwissel komt, niet alle modems ondersteunen pairbonding. Bij KPN krijg je dan ook altijd een Experiabox V10 als pairbonding gebruikt gaat worden.

 

Een voordeel van zo'n ISRA-kast is wel; mocht er ooit een aderpaar beschadigd raken kan de verbinding snel genoeg hersteld worden door een ander aderpaar te gaan gebruiken 😁

Reputatie 1

Dat soort ISRA's zijn heel normaal voor bedrijfspanden waar meerdere lijnen nodig zijn, bijvoorbeeld een klein bedrijfje met één kantoor boven, een staalbedrijf in de loods beneden en ga zo maar door. Dat punt moet dus geen verschil maken in de snelheid die je kan krijgen. 

 

Als de snelheid wordt verdubbeld gok ik dat er pairbonding ingezet gaat worden, in dat geval moet er inderdaad opnieuw gekeken worden welke op welke lijn dit moet, bij KPN-bonnen wordt er in de order aangegeven welk aderpaar er gebruikt moet worden, ik weet eigenlijk niet hoe monteurs van Guidion dit precies doen. Nou is dit ook niet zomaar een type kast waar je zelf een aansluiting op kan maken (of je moet een LSA Dogger in huis hebben). Ik verwacht dan ook dat er daarom een modemwissel komt, niet alle modems ondersteunen pairbonding. Bij KPN krijg je dan ook altijd een Experiabox V10 als pairbonding gebruikt gaat worden.

 

Een voordeel van zo'n ISRA-kast is wel; mocht er ooit een aderpaar beschadigd raken kan de verbinding snel genoeg hersteld worden door een ander aderpaar te gaan gebruiken 😁

Dankjewel voor de uitleg! Ik krijg max 40mbit nu, toch grappig hoe dat over 2 dunne draadjes van de telefoonlijn mogelijk is. Als het goed is geen pairbonding, alleen bij kpn kan ik een dubbele snelheid van 80mbit krijgen, dus dat zal dan we de pairbonding zijn. Pairbonding ondersteund tele2 zeggen ze, en bieden de keuze tussen adsl light 20mbit of basis 40mbit en voorheen had je nog ultra wat 80 was. tegenwoordig gaat daar alles om tmobile helaas, moest al moeite doen deze snelheid te krijgen. Zodra dat contract afgelopen is kom ik ook meteen weer terug naar KPN waar ze nog wel om de huidige klanten denken en ik gewoon direct van de netwerkbeheerder klant ben. Guidon ben ik niet zo fan van namelijk. 

Wat ik me dan nog af vroeg, er zit 1 rij krone aansluitingen (linker) met de aderparen (6x blauw/rood en oranje/wit) die uit de grondkabel komen (1 lijn is doorgeknipt, 5 zitten op de kronestekker), en die staat met al die losse lichtblauwe kabeltjes op de rechter rij aangesloten en daar vandaan het aderpaar naar me modem. Is het dan niet stabieler dat die rechtstreeks op dat linker rijtje aangesloten zijn? Of heeft dit een reden?

Reputatie 7
Badge +11

Qua stabiliteit maakt dat weinig uit, de precieze reden waarom dat zo gebeurd durf ik niet te zeggen maar ik gok dat het te maken heeft met de mesjes in zo'n LSA-strook, het is makkelijker om een strook te vervangen als deze kapot gaan en hierop nieuwe kruisdraadjes te zetten dan de de invoerkabel opnieuw op zo'n strook te zetten.