Beantwoord

Ongeldige ip-configuratie met netgear gs105e switch

  • 12 February 2023
  • 29 reacties
  • 339 keer bekeken

ik krijg geen bedraad internet via mijn netgear gs105e switch, mijn wifi werkt wel. De opstelling is als volgt: lan kabel van glasvezelkast naar rode WAN aansluiting op mijn wifi6 router, vervolgens een lan kabel in een vrije poort, vervolgens naar de switch. Mijn PC blijft echter melden dat ethernet een ongeldige ip-configuratie heeft.  Wie heeft hier ervaring mee? 

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door wjb 13 February 2023, 20:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Heb je DHCP aanstaan in je router (standaard staat dat aan) en is je PC ook voor HDCP ingesteld?

De genoemde foutmelding krijg je als je PC geen IP-adres kan ontvangen.

 

Je zou ook nog naar je switch kunnen kijken: Branden er lampjes op de twee poorten waar je je netwerkkabels in hebt gestoken (een naar je PC en een naar de router)?

Ik zie dat er inderdaad geen lampjes branden bij de poort waar mijn kabel de wifi6 modem ingaat. Die branden ook niet als ik een andere poort of een andere kabel probeer

Reputatie 7
Badge +9

Ik weet niet welk wifi6 modem je hebt, niet elk modem heeft lampjes bij de poorten.

Je switch heeft wel lampjes, daar kan je het sowieso zien.

 

Heb je op je wifi6 modem nog vrije poorten?

Hallo @GerrieL welk merk en type modem/router heb je van KPN in bruikleen?

 

mijn modem is de Sagemcom box 12 met wifi6. Uiteraard is mijn WAN-poort bezet en één poort voor de TV. Toen waren er nog 3 poorten over, waar ik de LAN kabel heb ingedaan richting Netgear switch GS105E.

Reputatie 7
Badge +10

De switch heeft toch wel een werkende voeding….?

zeker, gewoon aangesloten, ook al diverse keren stekker eruit en weer erin gedaan

Reputatie 7
Badge +10

zeker, gewoon aangesloten, ook al diverse keren stekker eruit en weer erin gedaan

Er zit ook nog een schakelaar in het kabeltje….

er zit bij mij geen schakelaar in de Netgear 

 

situatie netwerkverbindingen

Reputatie 7

In welke poort zit de PC en op welke poort is de Experia/KPN Box aangesloten?

Als jij oo die PC in een commandprompt (dosbox) het commando ipconfig /all geeft, wat is dan het IPv4 adres bij de adapter "Ethernet"?

En bij de adapter "Wi-Fi 2"?

Hallo @GerrieL als je een Windows 10/11-pc hebt kun je ook de netwerkinstellingen binnen de pc herstellen en staat alles weer in de uitgangspositie als nieuw uit de doos en kun je van daaruit e.e.a. monitoren en opbouwen, ik  zie o.a. VPN staan.

 

twee posts over hetzelfde onderwerp, dat is niet handig. 

In welke poort zit de PC en op welke poort is de Experia/KPN Box aangesloten?

Als jij oo die PC in een commandprompt (dosbox) het commando ipconfig /all geeft, wat is dan het IPv4 adres bij de adapter "Ethernet"?

En bij de adapter "Wi-Fi 2"?

bij Wifi 2 staat bij IPv4 als adres: 192.168.2.28 (Preferred) en bij de Ethernet adapter staat 169.254.132.229 (Preferred).  

twee posts over hetzelfde onderwerp, dat is niet handig. 

ja sorry, ben vrij nieuw hier

Hallo @GerrieL als je een Windows 10/11-pc hebt kun je ook de netwerkinstellingen binnen de pc herstellen en staat alles weer in de uitgangspositie als nieuw uit de doos en kun je van daaruit e.e.a. monitoren en opbouwen, ik  zie o.a. VPN staan.

 

bedankt Jan, ik wil echter niet mijn wifi verbinding nog verliezen i.v.m. thuiswerken. 

Reputatie 7

In welke poort zit de PC en op welke poort is de Experia/KPN Box aangesloten?

Als jij oo die PC in een commandprompt (dosbox) het commando ipconfig /all geeft, wat is dan het IPv4 adres bij de adapter "Ethernet"?

En bij de adapter "Wi-Fi 2"?

bij Wifi 2 staat bij IPv4 als adres: 192.168.2.28 (Preferred) en bij de Ethernet adapter staat 169.254.132.229 (Preferred).  

Dat 169.254.132.229 adres betekent dat de PC geen DHCP server gevonden heeft.

Kan je me ook nog vertellen welk apparaat op welke poort van de switch aangesloten is?

In welke poort zit de PC en op welke poort is de Experia/KPN Box aangesloten?

Als jij oo die PC in een commandprompt (dosbox) het commando ipconfig /all geeft, wat is dan het IPv4 adres bij de adapter "Ethernet"?

En bij de adapter "Wi-Fi 2"?

bij Wifi 2 staat bij IPv4 als adres: 192.168.2.28 (Preferred) en bij de Ethernet adapter staat 169.254.132.229 (Preferred).  

Dat 169.254.132.229 adres betekent dat de PC geen DHCP server gevonden heeft.

Kan je me ook nog vertellen welk apparaat op welke poort van de switch aangesloten is?

Op de switch zitten nu 2 pc’s aangesloten die geen van beide verbinding hebben, ook niet als ik de switch ertussen uithaal en de LAN-kabel rechtstreeks in de pc stop

Reputatie 7

En die derde kabel loopt dus naar de Experia/KPN Box.

En als ik mag gokken dan zit die kabel in de meest linkse poort, klopt dat?

Wat opvalt is dat daar geen ledjes branden terwijl.dat wel zou moeten.

Kan je eens een andere netwerkkabel gebruiken en/of die kabel in een ander LAN poort plaatsen. Krijg je dan wel een 1920168.2.x IP adres op die PC's?

En die derde kabel loopt dus naar de Experia/KPN Box.

En als ik mag gokken dan zit die kabel in de meest linkse poort, klopt dat?

Wat opvalt is dat daar geen ledjes branden terwijl.dat wel zou moeten.

Kan je eens een andere netwerkkabel gebruiken en/of die kabel in een ander LAN poort plaatsen. Krijg je dan wel een 1920168.2.x IP adres op die PC's?

klopt, de netwerkkabel naar mijn sagemcom modem is de meest linker. Ik heb hem nu in de meest rechterpoort gestopt, IPv4 adres wifi2 adapter : 192.168.2.28 en Ethernet adapter 169.254.132.229. Blijft hetzelfde dus

Reputatie 7

klopt, de netwerkkabel naar mijn sagemcom modem is de meest linker. Ik heb hem nu in de meest rechterpoort gestopt, IPv4 adres wifi2 adapter : 192.168.2.28 en Ethernet adapter 169.254.132.229. Blijft hetzelfde dus

En de ledjes van de poort met de kabel richting de V12 branden waarschijnlijk op die poort nog steeds niet. Klopt dat?

In welke poort van de V12 zit die kabel?

Sluit de switch eens met een andere korte netwerkkabel aan op de V12. Gaan de ledjes bij die poort dan wel branden?

klopt, de netwerkkabel naar mijn sagemcom modem is de meest linker. Ik heb hem nu in de meest rechterpoort gestopt, IPv4 adres wifi2 adapter : 192.168.2.28 en Ethernet adapter 169.254.132.229. Blijft hetzelfde dus

En de ledjes van de poort met de kabel richting de V12 branden waarschijnlijk op die poort nog steeds niet. Klopt dat?

In welke poort van de V12 zit die kabel?

Sluit de switch eens met een andere korte netwerkkabel aan op de V12. Gaan de ledjes bij die poort dan wel branden?

dat was een goed idee, als ik de switch met een kortere kabel op de V12 aansluit gaan de ledjes wel allemaal branden. Is dan de conclusie dat de lange kabel defect is?

Reputatie 7

Is dan de conclusie dat de lange kabel defect is?

De kabel is inderdaad defect of heeft een te hoge weerstand.

Is dan de conclusie dat de lange kabel defect is?

De kabel is inderdaad defect of heeft een te hoge weerstand.

bedankt voor je tips, balen want ik heb de kabel net weggewerkt onder de nieuwe vloer…..shit happens😎. De kabels is CAT 6A ongeveer 15 meter lang en zou dit moeten aankunnen.

Reputatie 7

bedankt voor je tips, balen want ik heb de kabel net weggewerkt onder de nieuwe vloer…..shit happens😎. De kabels is CAT 6A ongeveer 15 meter lang en zou dit moeten aankunnen.

Heb je die kabel zelf geknepen?

Zo ja, dan is de kans groot dat het probleem in één van de pluggen zit.

Heb je een UTP kabeltester of kan je die lenen?

Â