Beantwoord

Ons eigen Asus mesh systeem gebruiken lukt niet met KPN glasvezel.

  • 19 July 2022
  • 12 reacties
  • 958 keer bekeken

Badge

Hallo,

Ik heb sinds vandaag 1G glasvezel van KPN, overgestapt van Ziggo. Monteur heeft het aangesloten en het werkt. Volgens de monteur hoefde ik alleen maar het kabeltje wat normaal van de modem van Ziggo naar mijn router gaat in de nieuwe KPN box te stoppen zodat ik weer gebruik kan maken van ons eigen netwerk. Nou, niet dus.
Heel erg boos en daar is het veels te warm voor 😡

icon

Beste antwoord door Babylonia 22 July 2022, 05:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Ligt eraan hoe die is ingesteld. Als accespoint of als router. Was het Ziggo modem in bridge modus gezet?

Dat kan bij KPN sowieso niet.

Router al eens opnieuw opgestart zodat er opnieuw ip adressen worden opgevraagd?

 

Badge

Ik ben nu al uren bezig om het werkend te krijgen en snap niet waarom dit zo moeilijk moet zijn. 

Het is mij inmiddels gelukt om mijn eigen router (ASUS AX92U) in AP-modus te zetten want dat schijnt te moeten om het te laten werken. Door dit te doen heb ik nu wel internet maar zijn helaas heel veel functies van mijn router instellingen niet meer beschikbaar, maar er is wel weer internet.

Wat nog steeds niet lijkt te werken is het TV-kastje, die geeft een probleem aan nl : FoutCode 563

Nu lees ik opeens overal dat het vrijwel onmogelijk is om het KPN kastje te laten werken (achter de experia box) via een eigen router.

Hoe kan ik dit allemaal nou oplossen ? 

Badge

Ik heb heel de handel opnieuw opgestart, stekkertje uit de tv-box gehaald en er weer terug in gestopt en de Foutcode is weg,… Hoera,.. Alleen nu blijft het beeld bevroren. Maar wel nog internet

 

Badge

Ik heb nu een nieuwe foutcode op de TV : stb-nmc-400

Badge

Ligt eraan hoe die is ingesteld. Als accespoint of als router. Was het Ziggo modem in bridge modus gezet?

Dat kan bij KPN sowieso niet.

Router al eens opnieuw opgestart zodat er opnieuw ip adressen worden opgevraagd?

 

 

Als accespoint ingesteld

Nee, ziggo modem is niet in bridge modus volgens mij, ik heb alleen de wifi ervan uitgezet.
Ja, al een paar keer opnieuw opgestart.

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

Ik heb dit net geprobeert te lezen maar heb er hoofdpijn van gekregen

Reputatie 6
Badge +9

Controleer in de instellingen van je ASUS AX92U even of er ergens IGMP Snooping aangezet kan worden. Dat is vaak een oorzaak bij dit soort meldingen

 

Nu weet ik niet of de ASUS AX92U ook geschikt is om de Box/Experiabox in zijn geheel te vervangen. Mogelijk dat iemand hier op het forum dezelfde acties al een keer langsgelopen heeft met dit device

Badge

Heel raar, voor mij dan, ik haal net mijn router uit AP-modus naar de normale stand en opeens had ik weer TV, dus gewoon via mijn router naar de kpn tv ontvanger. Alleen toen had ik geen internet meer. Ik kon ook niet meer in de KPN modem, die gaf “communication error with the gateway” aan.
Als ik mijn router weer in AP-modus zet, geeft de TV een error aan maar heb ik wel weer internet. en kan ook weer bij de kpn modem.

 

Controleer in de instellingen van je ASUS AX92U even of er ergens IGMP Snooping aangezet kan worden. Dat is vaak een oorzaak bij dit soort meldingen

 


IGMP snooping staat bij mijn router instellingen onder het tabje van -DRAADLOOS - PROFESSIONEEL en staat ingeschakeld

IPTV instellingen kan ik alleen maar benaderen wanneer ik mijn Router uit AP-modus haal

Hoi @Patriciahaha . Hier kan ik zelf helaas niet bij helpen. Wij ondersteunen alleen de experiaboxen.

Volgens mij moet dit verder prima in te stellen zijn maar het kan even wat tijd  in beslag nemen om de juiste instellingen te vinden. Ik hoop dat de community je verder kan helpen.

Badge

Hoi @Patriciahaha . Hier kan ik zelf helaas niet bij helpen. Wij ondersteunen alleen de experiaboxen.

Ja jammer, KPN TV ontvanger gooit echt roet in het eten. Nu zou er voor elke TV in huis een extra kabel getrokken moeten worden. 
Ik begin de CI+ modules van Ziggo nu al te missen, zoveel handiger, en totaal geen gezeur met eigen routers.
Omdat ik ook nog eens niet de volledige snelheid (1Gps) kan halen, wat gemeten is door de monteur, heb ik via de mail een aanbod op mijn abonnement gekregen, ik mag binnen 3 maanden kosteloos overstappen op een lagere snelheid (200/200) of afzien van mijn abonnement.

Dus ja, hopelijk kan de community mij verder helpen

Reputatie 7
Badge +10

IGMP snooping staat bij mijn router instellingen onder het tabje van -DRAADLOOS - PROFESSIONEEL en staat ingeschakeld

IPTV instellingen kan ik alleen maar benaderen wanneer ik mijn Router uit AP-modus haal

Heb je onder het tabje van -DRAADLOOS - PROFESSIONEEL
ook nog een mogelijkheid om naast  IGMP Snooping  ook  IGMP Proxy  in te schakelen??
(En dan niet koppelen met een LAN poort).

In dat geval zou je de Asus-router zowel in router mode als in AP-mode kunnen gebruiken,
om daarachter KPN TV-ontvangers aan te kunnen sluiten.

In je andere onderwerp van die Asus lees ik nergens die mogelijkheid ook maar aangeroerd.
Het zou best kunnen dat het niet kan met een Asus??

Vond  < DEZE informatie >  bij Asus zelf, en lijkt erop dat het niet wordt ondersteund.
Hoewel elke combinatie wel in te stellen lijkt te zijn ook zonder toewijzing van een LAN-poort.
Je kunt het "eigenwijs" toch eens gewoon proberen. Niet geschoten is altijd mis.

Bij een van de meest goedkope en  < simpele TP-Link routers >  kan dat namelijk wel.
Bij duurdere Synology routers ook. (Je kunt die ook 2e hands op marktplaats kopen).
Die kun je bovendien ook rechtstreeks achter glasvezel aansluiten zonder Experia Box.

Oudere versie firmware - zie dit onderwerp  /  nieuwste router model + firmware dit onderwerp.
Maar SRM 1.3.1  werkt nog niet goed samen met de oudere router modellen en mesh.
(Daar wordt wel aan gewerkt, met nu net een dag terug deze versie → nog geen ervaring mee).

Hoi Babylonia, Ik wil graag te weten komen wat ik verkeerd doe. Met de aansluiting van de Synology RT6600AX lukt het maar niet om bedraad aan te sluiten. Draadloos heb ik tot op bepaalde hoogte contact gemaakt dat gaat goed, maar zodra ik de kabel aansluit vanaf het glasvezelkastje naar de rt6600 dan gooit ie alles eruit en kan ik weer opnieuw beginnen. Ik ben er nu zo zat van dat ik nu wil gaan kijken of ik de Asus RT-AC68U kan aansluiten op het glasvezelkastje. Ik waardeer het wat je allemaal gedaan hebt vanwege de Synology Routers, maar de info is wel veel. Maar je hebt het heel goed uitgezocht en verteld. Waarvoor mijn dank.

Camthelion

Reputatie 7
Badge +10

Hoi Babylonia, Ik wil graag te weten komen wat ik verkeerd doe. Met de aansluiting van de Synology RT6600AX lukt het maar niet om bedraad aan te sluiten.

Mogelijk dan inderdaad wel “veel” informatie m.b.t. Synology routers.
Niet alleen de aansluiting voor KPN, maar alle mogelijk onderwerpen komen daarbij aan bod.
Alles is chronologisch naar inhoud ingedeeld. Kwestie van het juiste onderwerp doornemen.

Voor aansluiting met KPN glasvezel netwerk zijn slechts enkele instellingen benodigd.
Te vinden bij  < DEZE reactie >

De punten:

  2 Aanmelding KPN  PPPoE    Gebruikersnaam + wachtwoord kun je willekeurig kiezen.
     (Bij de knop  ISP-instellingen (IPTV & VoIP) "verhuis" je naar het menu  Lokaal Netwerk)
  3 IPTV & VoIP instellingen  (zowel IGMP Proxy als IGMP Snooping aangevinkt)
  4 Instellingen van alleen internet (voor abonnementen zonder afname IPTV diensten)

En bekijk de plaatjes bij die verwijzing op het Synology forum.

Plaatje 2   (gebruikersnaam + wachtwoord kun je willekeurig kiezen)

Plaatje 3   Kies het KPN profiel  +  IGMP Proxy  en  IGMP Snooping aanvinken.

Plaatje 4   Instellingen als je geen  TV afneemt van KPN.

Dat lijkt me toch niet te moeilijk om die paar instellingen aan te passen?

Voor de rest is het echt gewoon de informatie doornemen, met wat je wilt weten.

 

Ik ben er nu zo zat van dat ik nu wil gaan kijken of ik de Asus RT-AC68U kan aansluiten op het glasvezelkastje.

Bespaar je de moeite, want een Asus RT-AC68U  heeft niet de instellingen ervoor,
om zowel internet als TV van KPN op de juiste wijze in te stellen.