Openzetten poort 80 op Experia Box 12

  • 4 May 2021
  • 32 reacties
  • 3590 keer bekeken

Mijn technisch specialist heeft poort 80 van mijn router v12 opengezet, omdat dit voor onze apparatuur noodzakelijk is. Echter wanneer we dit checken geven check sites aan, dat deze poort nog dicht staat. Wat te doen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Inge.Oscar. Wat goed dat je deze vraag hier stelt. Helaas heb ik hier zelf geen antwoord op, maar gelukkig hebben we meerdere forumgebruikers die jou wellicht wel verder kunnen helpen hierin. Misschien dat je iets hebt aan de antwoorden van @TreporPRO@Nick83 en @wjb in het onderstaande topic. 

 

Klinkt goed, echter alleen geen oplossing. Nog steeds is het niet mogelijk om een poort open te zetten zodat ik vanaf een externe locatie kan inloggen op mijn thuisapparatuur. Hellup😉

Reputatie 7

Plaats hier dan eens een screenshot van de instellingen die je doorgevoerd hebt.

Naar wat voor een apparaat wordt TCP poort 80 (http) doorgezet?

Ondanks het lezen en toepassen van verschillende zaken op dit forum blijft het niet mogelijk om poort 80 of willekeurig welke andere poort open te zetten opmde experiabox v10. We zijn al terug van een v12 naar v10 box omdat over v10 meer te vinden is. 
 

Iedere controle die we doen, zowel vanuit het te koppelen apparaat als op ipcheck sites geeft aan dat poort 80 niet te benaderen is. 
 

En nu?? Wordt er gefrustreerd van en heb er al een professional voor ingehuurd, maar geen resultaat….. 

*admin: verplaatst naar je eigen topic

Reputatie 7

@Inge.Oscar,

Plaats hier eens een screenshot van de instellingen die je op de Experia Box hebt doorgevoerd.

Draait er een webserver op het apparaat waar de port-forwarding naar verwijst?

Staat de firewall van dat apparaat inkomend open voor TCP poort 80? 

 

Het apparaat waar wij een poort voor open willen hebben, zit op de 192.168.2.101.  is een siemens proneta  oplossing, zonder webserver of andere . We hebben alleen het modem staan, verder geen servers of dergelijke, 

Enige wat wij willen is de 192.168.2.101 vanaf extern kunnen benaderen via het externe ip adres. Echter wat we ook doen, poort 80 blijft dicht. 

Reputatie 7
Badge +24

 

Dit is niet de KPN Box 12. Dit is de Experiabox v10 volgens mij…

Edit: ok, ik lees nu dat de KPN Box vervangen is door de v10.

Reputatie 7
Badge +24

Als je verbonden bent met het lokale netwerk en je gaat naar http://192.168.2.101, werkt het dan?

Jazeker, lokaal kunnen we alles zien wat we willen en dus ook de siemens kaart benaderen waar de informatie van willen uitlezen. 
Echter die kaart moeten we van extern kunnen benaderen voor specifieke doeleinden

 

Reputatie 7

Start dan jouw V10 eens een keer opnieuw op.

Reputatie 7
Badge +10

Het apparaat waar wij een poort voor open willen hebben, zit op de 192.168.2.101.
is een siemens proneta  oplossing, zonder webserver of andere .
We hebben alleen het modem staan, verder geen servers of dergelijke, 

Enige wat wij willen is de 192.168.2.101 vanaf extern kunnen benaderen via het externe ip adres. Echter wat we ook doen, poort 80 blijft dicht. 

Heb bij Siemens gekeken naar dat systeem en de PDF handleiding erbij genomen.  Blz. 13

Poort 80 is helemaal niet in gebruik. Dus heeft niet zoveel zin om die te port forwarden.
De poorten die wel in gebruik zijn:   443  -  5671  -  8883

Probeer het eens daarmee.
443 is normaal gesproken de versleutelde https versie als vergelijk tegenover poort 80 = http

Krijg je mogelijk wel een melding m.b.t. een certificaat of “onveilig” (bij ontbreken ervan)?
Maar is afhankelijk van de browser wel als uitzondering omheen te werken.

En een fictieve benoeming voor een poort die door een externe partij gebruikt zou kunnen worden, wat nu als poort "1234” wordt aangeduid, maar afhankelijk is van die externe partij.
(Zal mogelijk nu niet in gebruik zijn).

Reputatie 7

Poort 80 is helemaal niet in gebruik. Dus heeft niet zoveel zin om die te port forwarden.

Maar als poort 80 niet in gebruik is, hoe kan het dan dat http://192.168.2.101 wel werkt?

Reputatie 7
Badge +10

Mogelijk wordt het automatisch omgeleid naar een beveiligde verbinding?  En dan geldt poort 443
In ieder geval komt poort 80 nergens in de handleiding voor.
Ga er dan gemakshalve ook vanuit dat die niet “actief” wordt ingezet.

Reputatie 7

@Inge.Oscar,

Op wat voor een machine draait die Siemens Proneta oplossing?

Staat in de firewall van die machine TCP poort 80 inkomend open?

Reputatie 7
Badge +24

Goed kijken wat er in de adresbalk gebeurt. Mogenlijk doet poort 80 het gewoon, maar word je direct doorgestuurd naar https, en dat is poort 443.

Reputatie 7
Badge +10

...en in het geval je wordt doorgestuurd naar poort 443,
zul je “van buiten af” ook poort 443 moeten doorsturen / port forwarden.

Als je de benadering doet “zonder poorten in te vullen” bij een connectie.
of als je alleen poort 443 doorstuurt / port forward.

De adresregel beginnen met https://[ WAN IP-adres ]

Reputatie 7

Goed kijken wat er in de adresbalk gebeurt. Mogenlijk doet poort 80 het gewoon, maar word je direct doorgestuurd naar https, en dat is poort 443.

Aangezien er geen domein gebruikt wordt maar een IP adres zou een doorverwijzing naar https sowieso leiden tot een waarschuwingspagina waarin gemeld wordt dat de verbinding niet veilig is. Zo'n pagina is niet te missen en daar hoef je dus niet goed voor te kijken. :wink:

Reputatie 7
Badge +10

Daar heb ik  eerder  al wel een aanmerking op gegeven:

Krijg je mogelijk wel een melding m.b.t. een certificaat of “onveilig” (bij ontbreken ervan)?
Maar is afhankelijk van de browser wel als uitzondering omheen te werken.

Tot op heden helpen de tips nog niet, zie onderstaand

 

Poging 2 

 

 

Beiden geen resultaat helaas…

 

Reputatie 7
Badge +24

Goed kijken wat er in de adresbalk gebeurt. Mogenlijk doet poort 80 het gewoon, maar word je direct doorgestuurd naar https, en dat is poort 443.

Aangezien er geen domein gebruikt wordt maar een IP adres zou een doorverwijzing naar https sowieso leiden tot een waarschuwingspagina waarin gemeld wordt dat de verbinding niet veilig is. Zo'n pagina is niet te missen en daar hoef je dus niet goed voor te kijken. :wink:

Die waarschuwing krijg je pas indien er een verbinding tot staand gebracht kan worden. Als er helemaal geen verbinding tot stand gebracht kan worden, omdat de poort niet open staat, dan krijg je (na heel lang wachten) gewoon:

 

Reputatie 7
Badge +24

@Inge.Oscar uweet zeker dat u het juiste WAN ip gebruikt?

Reputatie 5
Badge +5

Is het een idee om 192.168.2.101 even in DMZ te zetten op het modem ? Dan worden alle poorten doorgegeven. Als dat werkt kan DMZ weer uitgezet worden en gekeken worden welke poort nu eigenlijk ontbreekt. Er staat ook nog een poort 1234 in de kleine lettertjes.

 

Het is hopelijk wel duidelijk dat 192.168.2.101 alleen binnenshuis werkt en dat buitenshuis het externe ip adres gebruikt moet worden? (op te vragen via bijv.  via http://whatismyip.com)

Je zou verwachten dat een open 443 toch in ieder geval enige respons zou geven, al is het alleen een melding over een incorrect certificaat of een foutmelding. 

 

 

Hoi,

 

alle bovenstaande opties geprobeerd, extern ip adres gecheckt→ klopt met wat ik genoteerd had. DMZ aangezet op het ip adres192,168,2.101, echter ook dan kom ik nergens in. Poort 1234 nog geprobeerd…ook niet. 
 

Het blijft een raadsel, wat super irritant dat KPN zelf je niet verder kan helpen, terwijl dit toch tegenwoordig een functionaliteit  is die veel gebruikt wordt. 

Reputatie 7
Badge +24

Aan de KPN Box ligt het niet hoor. Ik heb hier ook poort 80 open staan momenteel. En dat werkt gewoon prima. 

Het apparaat wat u heeft, dat heb ik en andere forumdeelnemers hier niet. Ik/we kunnen er zelf dus niet mee testen ofzo. Bij KPN zullen ze dat apparaat ook niet hebben. En dus kunnen ze je bij KPN ook niet verder helpen met tips of aanwijzingen ofzo. Je zult het echt zelf uit moeten vogelen. En anders toch nog een keer bij de leverancier aan moeten kloppen.

Nogmaals: aan de KPN Box ligt het niet. U heeft deze ook al een keer geruild voor een Experiabox v10. En dat heeft niets geholpen. Dan houd het toch echt op qua ondersteuning vanuit KPN.

Een oplossing kan ook zijn om via een VPN server te werken. Daar al eens over nagedacht? Dat moet haast wel gaan denk ik.