Oplossing gezocht om circa 40 apparaten aan te melden op WiFi

  • 10 April 2020
  • 31 reacties
  • 778 keer bekeken

Ik heb een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk wifi netwerk dat bestaat uit een experiabox V10 en twee experia wifi's. 

Nu viel het mij laatst op dat ik geen apparaten kon aanmelden op wifi en dat in sommige gevallen dat het lukte dit slechts voor korte duur was of een ander apparaat werd afgemeld. Na wat zoekwerk kwam ik op dit artikel: https://www.kpn.com/faq/15220

 

Maar nu lees ik elders dat de experiabox v10 252 verschillende IP-adressen zou moeten toestaan. Betekent dit dat het handmatig toepassen van vaste IP adressen mijn probleem kan oplossen?

 

》Klopt het tevens dat het toewijzen van vaste IP adressen alleen verstandig/kan? voor apparaten die alleen éénzelfde wifi netwerk gebruikt worden zoals een chromecast/smartTV/beveiligingscamera? 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Maar klopt, ik had ook een klik aan/uit systeem met een losse afstandbediening kunnen kiezen en dat kan ook nog steeds.

Normaliter werkt slimme verlichting met een basisstation waar de lampen en schakelaars aan gekoppeld zijn. Bijvoorbeeld:

Alleen dat basis station is dan verbonden met WiFi. Of bedraad aangesloten op de Experiabox. Niet alle lampen apart. De communicatie tussen de lampen en het basisstation gaat niet via WiFi, maar via een ander draadloos signaal. Zo heb je niet het probleem waar u tegenaan loopt.

Klopt, ik heb alleen nog tal van andere apparaten die alleen op wifi werken. In de tijd dat ik ze kocht waren hiervoor nog geen alternatieven zoals het zigbee of z-wave protocol. Ik ben al een aantal slimme stekkers aan het vervangen voor Zigbee versies hoe 'zonde' dat ook voelt.

Reputatie 7
Badge +24

Zigbee en z-wave bestaan dacht ik al veel langer. En allerlei lampjes en dergelijke op wifi is iets van pas van de laatste paar jaar. Volgens mij...

Klopt @Nick83 je hebt normaal een basis

Maar je hebt ook dat elk apparaat een wifi nodig heeft

Dat is afhankelijk van merk

Ik heb met knx rf ook een basis de tr131 van hager

En dat werkt met veel systemen zo

@Ruben. De module in de ExperiaBox die de IP adressen uitdeelt is simpelweg beperkt in mogelijkheden en instellingen.

Naast een geheel andere router inzetten zou je ook het proces van uitdelen van IP adressen kunnen vervangen. Veel routers gebruiken het programma dnsmasq voor het uitdelen van IP adressen (dus de rol van DHCP server). Je zou het dus uit kunnen zetten in de ExperiaBox en dan zelf het op een andere computer in je netwerk laten draaien. Dan kun je met weinig werk door wat knippen en plakken in 2 bestanden ook makkelijk alle apparaten een vast IP adres geven.

Die ‘andere computer’ kan zeer minimaal zijn. Kan een minicomputertje van 25 euro zijn of meeliftend op een ander apparaat in huis wat toch al 24/7 aanstaat. Als je b.v. advertentieblokker Pi-Hole zou gebruiken, heb je in feite alle ingredienten.

Ik weet niet of dit ook naar behoren werkt als je iTV van KPN hebt, maar ikzelf heb dit bijna 3 jaar lang zo gebruikt bij een andere provider (internet-only).

Reputatie 7
Badge +24

Op de meeste Experiaboxen kun je de dhcp server niet eens uitzetten. Op de v10 net weer wel waarschijnlijk. Of het een oplossing bied betwijfel ik.