Beantwoord

Opzetten vlan voor iptv Fritzbox 5530

  • 4 November 2023
  • 8 reacties
  • 275 keer bekeken

Wie kan mij verder helpen.

Op dit moment heb ik een fritzbox 5530 fiber rechtstreeks aangesloten op het kpn glasvezel netwerk waarbij ook alles werkt.

Echter wil ik nu mijn data netjest gaan scheiden mbv mijn cisco managed switch die aan de fritzbox is gekoppeld. Het idee is om 3 vlans te creƫren:

  1. Gewoon internet
  2. iptv (decoders)
  3. cameras

Nu heb ik naast de default vlan 1 een extra vlan 4 voor iptv aangemaakt op 2 specifieke lan poorten op de cisco. Maar zodra ik deze poorten toevoeg aan vlan 4 en exclude op vlan 1, geven de decoders een foutmelding. Ik denk dat ze dan geen ip krijgen.

Wat doe ik fout? Alvast dank voor de antwoorden.

icon

Beste antwoord door wjb 4 November 2023, 12:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7

Het heeft geen zin om jouw netwerk op een switch in drie verschillende vlans te splitsen want die drie vlans komen op de FRITZ!Box toch weer bij elkaar immers op de FRITZ!Box zelf kan je geen vlans definiƫren.

Je kunt op een FRITZ!Box wel de vierde LAN poort als gast netwerk instellen en die ook op de switch aansluiten waarbij je deze een aparte vlan ID geeft maar daarmee houdt het dan ook op.

Dank voor het snelle antwoorden.

Ook niet qua traffic vermindering?Ā 

Reputatie 7

Ook niet qua traffic vermindering?Ā 

Ook voor het verminderen van traffic heeft dat geen invloed.

Zorg er wel voor dat IGMP snooping aan staat op die switch.

Duidelijk, maar uit interesse. Weet jij waarom ik geen beeld krijg als ik een aparte vlan voor de decoders maak?

Reputatie 7

Omdat er geen DHCP server gevonden wordt op dat aparte vlan immers de FRITZ!Box heeft geen vlans.

Hierdoor krijgt de TV ontvanger dus al geen IP adres. Daarnaast is er helemaal ook geen communicatie met de FRITZ!Box op dat aparte vlan immers de FRITZ!Box kent geen vlans.

Zat toch is te denken over je eerst opmerking. Stel ik zet LAN 3 aan voor gasten, hoeĀ stel ik mijn switch dan in?Ā want dan werkt een andereĀ vlan nog steeds niet toch?

Reputatie 7

Als je dan zowel LAN 1 en LAN 3 met de switch verbindt dan zou je de LAN poort waarop LAN 3 aangesloten is een aparte vlan ID kunnen geven waarbij je de pvid op die vlan ID zet. Deze vlan kan je dan verder gebruiken op jouw thuisnetwerk.

Heb het geprobeerd om mbv lan 3 eenĀ poe switch met 4 cameras en nvr hierop aan te sluiten (in gast modus). Maar ik zie dan maar 2 cameras terug en verder niks. Als ik de gast modus uitzet werkt alles. Enig idee waarom, max 2 apparaten?

Alvast dank voor de moeite.

Ā