Beantwoord

Orbi RBK753 of Asus Zenwifi als router instellen, hoe doe ik dit?

  • 16 February 2022
  • 13 reacties
  • 622 keer bekeken

Beste leden,

Ik neem enkel en alleen (glasvezel) internet af van KPN, dus geen tv of tel. Ik wil graag mijn Experia Box v12 vervangen voor een router mesh systeem.

  • Vandaag heb ik geprobeerd Orbi RBK753 rechtstreeks te koppelen aan mijn glasvezel NT > geen succes
  • Orbi router aangesloten op mijn Experiabox > Ook geen succes
  • In beide gevallen werd de Orbi router werd herkend, maar gaf geen internet connectie

Kan iemand mij hierin ondersteunen? Klantenservice van Netgear kon dat niet helaas. Het liefst vervang ik de KPN Experiabox volledig, maar als het niet anders kan, is het ook prima.

Eventueel kan ik ook de Asus Zenwifi AX XT8 ipv Orbi aanschaffen als dat makkelijk gaat. Alvast bedankt voor de reactie. 

ps. Ik ben niet technisch (helaas) đŸ˜‰ heb deze topic al gezien maar werd er niet echt wijzer van

 

icon

Beste antwoord door wjb 18 February 2022, 16:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7

Kan jij eens een screenshot plaatsen van de schermen waarmee je de Internet (WAN) verbinding configureert?

Het lijkt er op dat je op die Orbi niet kunt configureren dat deze de PPPoE connectie op vlan 6 moet opzetten (pfff wat technisch allemaal).

Door een Netgear switch (GS105Ev2) tussen de NTU/ONT en de Orbi te zetten met een configuratie zodat deze alsnog de communicatie op vlan 6 plaatst is dit te verhelpen.

Dank voor je snelle reactie @wjb , de ervaring met Orbi viel mij zo tegen (ook de kennis van de klantenservice helaas) dat ik de set retour heb gestuurd en Asus ZenWifi AX XT8 heb aangeschaft. Die is nu heel makkelijk op de Experia box geconfigureerd (zonder enige moeite) en de app ziet er ook veel beter uit.

Maar… ;-): Is er een manier om de Experiabox helemaal tussenuit te halen en de Asus router rechtstreeks op de NTU aan te sluiten met de ethernet kabel? 

Reputatie 7

Heb jij op die Asus onder Geavanceerde instellingen > LAN het tabblad IPTV?

Kan je van dat tabblad hier een screenshot posten.

Nee die staat er niet tussen. Ondertussen geeft de Asus ook regelmatig aan dat er geen internet verbinding is… zie foto. Geen idee wat ermee aan de hand is… Bedraad werkt alles perfect

 

Reputatie 7

Nee die staat er niet tussen.

Ook niet als je inlogt op http://router.asus.com?

 

Net contact opgenomen met Asus klantenservice omtrent de internet verbinding die steeds verbroken wordt en zonder vragen te stellen, gaven ze aan dat ik (weer) mijn router opnieuw moet instellen… Lijkt mij niet perse nodig toch? Zijn er wellicht instellingen die ik moet aanpassen? 

Reputatie 7

Kies bij ISP profiel selecteren eens voor "Custom" / "Manual setting" / "Handmatig instellen" of iets dergelijks.

Wat krijg je dan te zien? 

Net contact opgenomen met Asus omtrent de internet verbinding die steeds verbroken wordt en zonder vragen te stellen, gaven ze aan dat ik (weer) mijn router opnieuw moet instellen… Lijkt mij niet perse nodig toch? Zijn er wellicht instellingen die ik moet aanpassen? 

Custom staat er niet tussen, wel "Handmatig instelling". Daarna kan kan ik een aantal velden invullen:

 

 

Reputatie 7

Zet Internet eens op VID 6 en kies daarna bij WAN voor pppoe waarbij je de login en wachtwoord een willekeurige waarde mag geven.

Sluit vervolgens de WAN poort van de Asus rechtstreeks op jouw NTU/ONT aan en reboot de Asus. Heb je nu Internet?

@wjb Super bedankt voor je hulp!! Eindelijk de oplossing waar ik echt naar op zoek was!!

Hopelijk blijft alles nu stabiel :-) Fijn weekend

@wjb Hoop dat je mij weer kunt helpen. Inmiddels 1 week verder engelukkig bijna alles werkt stabiel. Wel heb ik wat problemen met mijn laptop (trage/late verbinding soms en speedtest die lage snelheden aangeeft) en ook issue met Sonos producten. Na contact met Sonos en het verzenden van een diagnose naar hen, kreeg ik te horen dat ik 5 a 7 verschillende kanalen heb in mijn huis en dat er waarschijnlijk daardoor komt. Ze gaven ook aan dat er waarschijnlijk iets met de router niet goed is ingesteld. Weet jij zo of er andere instellingen zijn die ik in router.asus.com zou moeten aanpassen? Alvast bedankt.Â