Beantwoord

Overgestapt van Ziggo, thuisnetwerk met Orbi AP's werkt nu niet goed meer

  • 9 March 2022
  • 4 reacties
  • 453 keer bekeken

Hallo allemaal,

 

Vorige week de overstap gemaakt van Ziggo naar KPN.

De KPN monteur is langsgeweest om een en ander te installeren.

Wat opvallend was, was dat het KPN modem al vrijwel direct een factory reset moest hebben omdat de WiFi het niet deed. Dat leek te helpen.

Bij Ziggo was mijn netwerk als volgt:
Ziggo modem (router) => Netgear Orbi mesh (router mode) => al mijn devices.
Dubbele NAT, maar dat was prima.

Dat werkt helaas niet met IpTV van KPN, dat had ik me nooit zo gerealiseerd.
Ik heb het dus veranderd bij KPN naar:
KPN modem (router) => Netgear Orbi mesh (AP mode) + al mijn devices (direct achter KPN modem)

Dat ging goed tot afgelopen maandag. Dinsdagochtend werd ik gewekt door de jongste dat “het internet” het niet deed.
KPN modem werkte gewoon, maar mijn internet netwerk had problemen. Mijn laptop kreeg soms wel en soms niet een DHCP adres toegewezen, andere keren een 169.254.x.x adres (DHCP fail). Dat gebeurt alleen bedraad! Ook wanneer ik direct aan het KPN modem ga hangen, onafhankelijk welke poort.
Ook mijn TV en IPtv doosje kregen geen IP adres. Die verbinding loopt wel via 2x additionele switches.
Via WiFi geen problemen.
Ik krijg ook mijn Orbi niet meer in de lucht.

Ik heb nu maar 2x NetGear GS108e besteld om VLANs te gaan gebruiken en die staan ook dat IGMP snooping toe dat nodig is voor IPtv heb ik gelezen op het forum.
Daarmee is het prijsvoordeel helaas wel teniet gedaan.

Huidige situatie

 

Toekomstige situatie

De vragen die ik heb:

  • Is er iets raars met de ExperiaBox V12 dat het fout gaat met DHCP over bedraad netwerk?
  • Klopt mijn toekomsttekening?
  • Is het handiger om de Orbi in Router mode of in AP mode te gebruiken? Voorkeur is denk ik wel Router mode.
  • Ik lees overal dat je WiFI op de KPN router uit moet zetten. Op zich kun je toch WiFi aan laten op de KPN router zolang je maar niet hetzelfde SSID gebruikt als voor de Orbi? Of is er iets andere reden?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Vulpen 9 March 2022, 12:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 6
Badge +9
  • Ik kan me voorstellen dat door het ontbreken van igmp snooping op je netwerk (je huidige switches) een netwerk overbelasting optreed wat dit gedrag zou kunnen verklaren. ter test zou je het ipTV kastje kunnen afkoppelen om te zien of dat de boel stabiliseert.
  • Je toekomsttekening ziet er goed uit, (dr hang alleen niets aan je zyxel ;)) je zou zelfs kunnen beginnen met 1 VLAN te gebruiken en alleen indien je storingen ondervind de tv in een los vlan te plaatsen. Vanuit KPN hoeft het namelijk niet meer
  • Het makkelijkst is je ORBI in AP mode te laten draaien, gewoon omdat je dan geen dubbele NAT hebt en alle devices in 1 netwerk zitten. Maar mocht je een specifieke reden hebben om perse in routermode te willen draaien kun je als je een beetje affiniteit met netwerken hebt en het correct configureren ervan best een werkende situatie krijgen.
  • Je hoeft hem niet uit te zetten, alleen heb je dan 2 verschillende wifi netwerken in huis waarbij er niet automatisch overgesprongen word van de 1 naar de ander. Daarnaast is het tegenwoordig best druk op de verschillende wifi banden dus een vrij kanaal vinden word steeds moeilijker waardoor de beide netwerken elkaar (of de buren) kunnen storen en hierdoor performance issues kunnen hebben.

 

 @Vulpen bedankt voor je snelle reactie.

 

  • Ik kan me voorstellen dat door het ontbreken van igmp snooping op je netwerk (je huidige switches) een netwerk overbelasting optreed wat dit gedrag zou kunnen verklaren. ter test zou je het ipTV kastje kunnen afkoppelen om te zien of dat de boel stabiliseert.

We gaan eens kijken… switches moeten later vandaag geleverd worden….

  • Je toekomsttekening ziet er goed uit, (dr hang alleen niets aan je zyxel ;)) je zou zelfs kunnen beginnen met 1 VLAN te gebruiken en alleen indien je storingen ondervind de tv in een los vlan te plaatsen. Vanuit KPN hoeft het namelijk niet meer

Ah, zolang de switches maar IGMP ondersteunen zou het goed moeten gaan? Is dat wat je bedoelt?
En er zijn nog wel heel wat meer devices in huis, maar niet zo relevant voor de tekening :-)

  • Het makkelijkst is je ORBI in AP mode te laten draaien, gewoon omdat je dan geen dubbele NAT hebt en alle devices in 1 netwerk zitten. Maar mocht je een specifieke reden hebben om perse in routermode te willen draaien kun je als je een beetje affiniteit met netwerken hebt en het correct configureren ervan best een werkende situatie krijgen.

 

Moet daarvoor de Orbi Router en satellieten eerst volledig functioneren in Router Mode voordat ik 'm omzet naar AP mode? Weet iemand dat toevallig?

  • Je hoeft hem niet uit te zetten, alleen heb je dan 2 verschillende wifi netwerken in huis waarbij er niet automatisch overgesprongen word van de 1 naar de ander. Daarnaast is het tegenwoordig best druk op de verschillende wifi banden dus een vrij kanaal vinden word steeds moeilijker waardoor de beide netwerken elkaar (of de buren) kunnen storen en hierdoor performance issues kunnen hebben.

 

Duidelijk. Dus er is geen technische reden om dat te doen.

Reputatie 7
Badge +24

Vlans gebruiken kan helemaal niet als u geen router heeft die vlan ondersteund. Dus vergeet dat gewoon. Laat die switchen gewoon op default staan.

De switches zijn binnen en ik heb ze geïnstalleerd.
Dat werkt allemaal prima.

Orbi's staan in AP mode en ook dat werkt (nu) goed.

Maar wat er nou precies 2 dagen geleden gebeurd is, dat het ineens allemaal stopte met werken is mij nog steeds een raadsel.

 

Mijn TV was echt wel in de war geraakt, want die deed helemaal niets qua netwerk. Pas na poweroff/on ging die het weer doen.

Dus heel misschien zou het ook nog allemaal zonder die nieuwe switches werken, maar ik heb niet zoveel zin om dat uit te gaan zoeken. Ben blij dat het na al die uren klooien weer werkt.

Bedankt voor de hulp allen.