Vraag

Pihole Edgerouter 6P werkt niet met een KPN Box 12

  • 13 January 2023
  • 7 reacties
  • 200 keer bekeken

Hallo allemaal!

Sinds kort klant bij KPN en vanaf dag 1 al klaar met de Experiabox V12. Hiervoor verbonden met het internet via T-mobile icm een Edgerouter 6P. Werkte als een tierelier en totaal geen omkijken naar. Heb het installatie bestand gedownload op deze pagina (heel fijn!). De basis is er, nu nog een beetje fine-tunen…..

 

Ik wil graag Pihole als DNS gebruiken. Alleen werkt dit niet netwerk-breed, tenzij ik de Pihole DNS op elk apparaat handmatig invoer. Ik wil het eigenlijk netwerk breed instellen. 

 

Nu zag ik in de config tree (service / dns / forwarding : DNS forwarding) dat er wat DNS info is ingevoerd. Mag ik deze DNS adressen aanpassen of breek ik dan mijn internet? Ik wilde bij name server 192.168.2.30 (pihole) en 1.1.1.1 (Cloudflare) invoeren.

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7

Die adressen mag je uiteraard aanpassen maar het is wellicht beter om niet het IP adres van de EdgeRouter zelf naar de cliënts te pushen maar het IP adres van de Pihole.

Dit kan je doen door bij de DHCP het DNS adres van de Pihole in te geven.

 

Heb je er overigens aan gedacht dat je ook de DNS servers voor IPv6 naar jouw Pihole moet laten wijzen?

Ha @wjb, bedankt voor je bericht! Heb je naam al in veel topics voorbij zien komen!

 

Heb al verschillende dingen geprobeerd. DNS toevoegen aan de DHCP server was het eerste wat ik had aangepast aangezien dat bij mijn vorige provider heel goed werkte. Hier kan ik geen IPv6 adres van mijn pihole invullen want hij heeft een ‘valid IPv4’ adres nodig. 

 

DHCP Server instellingen

 

 

Heb je er overigens aan gedacht dat je ook de DNS servers voor IPv6 naar jouw Pihole moet laten wijzen?

Zou je kunnen vertellen hoe ik dat doe?

 

Dit zijn de servers die mijn Macbook doorkrijgt. Als ik de pagina https://d3ward.github.io/toolz/adblock check, wordt 11% geblocked, normaal is dat 98%.

Macbook DNS adressen via router

 

Reputatie 7

De IPv6 DNS servers worden via de radvd option RDNSS doorgegeven (Config Tree -> interfaces -> ethernet -> eth2 -> ipv6 -> router-advert). Door daar het IPv6 adres van de Pihole in te vullen zal die aan de cliënts doorgegeven worden.

 

De IPv6 DNS servers worden via de radvd option RDNSS doorgegeven (Config Tree -> interfaces -> ethernet -> eth2 -> ipv6 -> router-advert). Door daar het IPv6 adres van de Pihole in te vullen zal die aan de cliënts doorgegeven worden.

@wjb oplossing hierboven heeft inderdaad geholpen.

 

Het volgende staat nu ingesteld op de Edgerouter. Heeft het zin om bij DNS 2 de Cloudflare DNS in te voeren? Pakt hij die dan als fallback? 

DHCP server

 

Daarnaast: interfaces / ethernet / eth2 / ipv6 / router-advert:

Ik heb bij radvd-options de informatie ook weggehaald. Daar stond ingevoerd: RDNSS 2a02:a47f:e000::53 2a02:a47f:e000::54 {};

Kan het altijd weer aanzetten :). Een check op https://d3ward.github.io/toolz/adblock geeft een score van 98%. Daar ben ik zeer tevreden mee! Ontzettend bedankt @wjb.

Hallo allemaal,

Bezig met het configureren van een Edgerouter 6P. Gelukkig wat hulp van het forum!

Op de eerste pagina van het gebruik eigen router topic, kwam ik een stukje tegen over port forwarden. De omschreven handelingen geven mij niet het gewenste resultaat. Ik wil gebruik maken van de automatische firewall. Als ik de geopende poort controleer staat deze echter dicht en werkt de VPN niet. 

De opbouw van het netwerk:

Eth0 IPTV

Eth1 IPTV

Eth2 switch

Eth3 FTTH

Als ik op deze site de poort 51820 controleer dan geeft hij aan dat de poort gesloten is. Iemand met meer verstand op dit gebied? En is dit een juiste manier om een open poort te checken? 

Alvast bedankt!

 

Admin: topics samengevoegd

Reputatie 7

Dat klopt, dergelijke sites kunnen alleen TCP poorten controleren en dus geen UDP poorten.

Dat klopt, dergelijke sites kunnen alleen TCP poorten controleren en dus geen UDP poorten.

Ok dat is duidelijk.

Uiteindelijk het script opnieuw geïnstalleerd. Het werkt nu allemaal bijna zoals het zou moeten. Bedankt voor je hulp @wjb! Zit nog met een kleine snelheid issue, het lijkt alsof de download metered is op 500mbps. Upload is wel lekker snel. Maar hiervoor struin ik het forum nog wel een beetje af.

 

Nog een tip voor 6P gebruikers die WAN op de SFP willen hebben. Het makkelijkst is om eth2 in het config bestand te vervangen met eth5.

De SFP heb ik bij FS besteld. Specificaties zijn 1310nm-TX/1490nm-RX 20km SC connector.

En om de SFP aan de praat te krijgen moet je bij de ER-6P (ik weet niet of dat bij andere edgerouters ook zo is) in het dashboard bij eth5 → actions → config → speed/duplex → 1000/full selecteren. 

De SFP wordt dan actief en op die manier bespaar je weer een stekker in de meterkast door het vervangen van de mediaconverter.