Beantwoord

Probleem bij integreren SIP account in 3CX server

  • 23 May 2020
  • 14 reacties
  • 1889 keer bekeken

Goedemiddag,

ik ben de afgelopen week bezig geweest met het vervangen van de Experiabox door een eigen router (Fritzbox 3490) en het plaatsen van een VoIP server (3CX). De integratie van de Fritzbox ging erg makkelijk en verliep zonder problemen. 

Ik krijg nu echter de KPN SIP server niet geregistreerd in de 3CX telefoon server. De 3CX server zelf werkt prima (telefoons kunnen elkaar intern bellen en de software doorloopt alle firewall/port checks probleemloos). 

Ik probeer de SIP gegevens in te voeren door een SIP Trunk toe te voegen in 3CX, daar zijn echter twee mogelijkheden; “Generic SIP Trunk” of “Generic VoIP Provider”. Geen van beide werkt maar ik neem aan dat ik “Generic VoIP provider” moet kiezen. KPN staat niet onder de opties bij Countries/NL.

 

Ik kies dus voor “Generic VoIP Provider” en voer bij de gegevens het volgende in.

 

Als ik vervolgens op OK druk weigert de 3CX te registreren bij de KPN server zoals zichtbaar in onderstaande afbeelding.

 

Alle poorten die nodig zijn voor de 3CX server volgens deze lijst staan open in de Fritzbox:

Ik neem aan dat de telefonie na de invoering van de eigen routerkeuze gewoon via VLAN 6 (internet) in plaats van VLAN 7 zoals voorheen loopt? En is het uberhaupt mogelijk om een 3CX server te gebruiken met de SIP server van KPN of moet ik wachten tot 3CX KPN als officiële SIP Trunk/provider toevoegt?

Alvast bedankt! 

Mvg.

icon

Beste antwoord door lvrns_22 26 May 2020, 20:36

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7

Telefonie loopt inderdaad gewoon via vlan 6.

De kans is groot dat je een STUN server moet gebruiken en anders zou je kunnen kijken of de verbinding wel tot stand komt als je de optie "Put Public IP in SIP VIA Header" activeert.

De kans is groot dat je een STUN server moet gebruiken en anders zou je kunnen kijken of de verbinding wel tot stand komt als je de optie "Put Public IP in SIP VIA Header" activeert.

Bedankt voor je reactie! Ik heb de STUN servers van 3CX aangezet (moest daarvoor wel van static naar dynamic IP wisselen zoals te zien in de afbeelding).

Ook heb ik "Put Public IP in SIP VIA Header" geactiveerd (neem aan dat ik in dat textveld dan mijn publieke IP moet invullen?).

Het lukt de server helaas desondanks nog steeds niet om te registreren. Ik heb in onderstaande afbeelding even de logregels bijgevoegd waar de foutmeldingen zichtbaar zijn. Ook heb ik even geprobeerd om met dezelfde SIP-gegevens te registreren via de Fritzbox om te kijken of ze kloppen en dat lukte prima. 

 

 

Reputatie 7

Ik ndem aan dat je de optie "Put Public IP in SIP VIA Header" wel weer uit had staan toen je een STUN server gebruikte. Klopt dat?

Ik gebruik een Gigaset N300A IP en heb helaas geen ervaring met 3CX dus kan ik je ook niet echt verder helpen.

Zet overigens wel de codec G722 bovenaan want die geeft het beste geluid.

Ik heb de optie inderdaad weer uitgeschakeld toen ik de STUN servers inschakelde. 

Gebruik jij ook STUN servers met je Gigaset of was dat niet nodig?

In de foutmeldingen zie ik dat de server eerst onbereikbaar is maar dat hij daarna wel reageert maar een 403 forbidden fout geeft. Enig idee wat voor condities zo’n foutmelding kunnen veroorzaken? Ik zat zelf te denken aan problemen met authenticatie maar ik weet zeker dat het username en wachtwoord kloppen. Ik neem aan dat een username inclusief het “@ims.imscore.net” gedeelte is toch?

Toch bedankt voor je moeite, hopen dat hier nog iemand is met 3CX/VoIP ervaring!

Reputatie 7

Gebruik jij ook STUN servers met je Gigaset of was dat niet nodig?

Ja, ik gebruik een STUN server.

 

In de foutmeldingen zie ik dat de server eerst onbereikbaar is maar dat hij daarna wel reageert maar een 403 forbidden fout geeft. Enig idee wat voor condities zo’n foutmelding kunnen veroorzaken? Ik zat zelf te denken aan problemen met authenticatie maar ik weet zeker dat het username en wachtwoord kloppen. Ik neem aan dat een username inclusief het “@ims.imscore.net” gedeelte is toch?

De username (loginname) is inderdaad inclusief @ims.imscore.net.

Wat de oorzaak is weet ik helaas (nog) niet. :sweat:

Ik heb net nog een keer geprobeerd te registreren en met Wireshark een pakket gecaptured om te kijken wat er wellicht misgaat. Hierbij heb ik geen STUN server gebruikt maar de optie “Put Public IP in SIP VIA Header” aangezet.

De registratie die 3CX uitstuurt naar de KPN server is te zien in onderstaande afbeelding. Ik heb gemarkeerd waar hij het publieke IP meestuurt en waar hij de KPN SIP username meestuurt.

Ik heb telkens alleen het deel van de username dat voor de @ims.imscore.net komt gemarkeerd. Dit omdat mij iets opvalt. 3CX stuurt de username naar de KPN server maar hij vertaalt de “@” in de username naar “%40”, de ASCII versie van het “@” teken. Ik vermoed dat hier het probleem ligt en dat dit de “403 forbidden” foutmelding veroorzaakt.

Ik heb geen idee waarom 3CX de @ naar %40 vertaalt maar het lijkt mij dat dit niet de bedoeling is en dat de KPN server hier niks mee kan en de username niet herkent.

In onderstaande afbeelding heb ik het pakket gecaptured dat de KPN server terugstuurt en inderdaad, hij reageert met de foutmelding “Forbidden (403), User not existed in HSS”

Ik begin het idee te krijgen dat dit een fundamenteel probleem/limitatie is in de 3CX software en dat ik hier zelf vrij weinig aan kan doen. In deze post geeft een 3CX medewerker ook aan dat speciale tekens niet zijn toegestaan in het veld voor de authenticatie ID.

Reputatie 7

Heb je gezien dat er ook nog eens @ims.imscore.net achter de user ID geplaatst wordt. Laat bij de user ID eens de @ims.imscore.net weg zodat daar alleen nog de "kpnusername" staat.

Kan je dan wel inloggen?

Had ik gezien inderdaad ja. Ik heb het even geprobeerd maar de server reageert helaas met dezelfde fout (zie afbeelding).

Ik denk dat het correcte format dat naar de KPN server gaat “xxxxxxxxxx@ims.imscore.net@ims.imscore.net:5060” zou moeten zijn maar 3CX maakt er “xxxxxxxxxx%40ims.imscore.net@ims.imscore.net:5060” of “xxxxxxxxxx@ims.imscore.net:5060” (als ik alles achter de @ weglaat) van.

Reputatie 7

Nee, het juiste formaat is xxxxxxxxxx@ims.imscore.net.

Je moet dus inderdaad alleen de "kpnusername" bij user ID invullen.

Na 2 dagen doortasten is het eindelijk gelukt om de PBX te registreren bij de KPN server. Ik heb daarvoor een derde veld moeten gebruiken in 3CX (staat in 3CX vermeld als “3 Way Authentication Password”. In dit derde veld heb ik de volledige username ingevoerd. In het normale “username” veld heb ik het telefoonnummer ingevuld. Zie onderstaande afbeeldingen;

Ook heb ik even de Wireshark captures bijgevoegd van de succcesvolle registratie voor mensen die dit later nog lezen of een andere PBX gebruiken waar je wel geheel zelf de via/contact/server velden kan invullen.

Packet vanaf de PBX naar KPN

Packet vanaf KPN naar PBX

 

Hi @lvrns_22 @wjb,

 

Ik heb veel aan jullie informatie gehad en heb het werkend gekregen, maar niet voor lang. Ik gebruik 3CX naast de Experiabox V10. Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de Experiabox telkens de verbinding wil overnemen, waardoor inkomende gesprekken niet aankomen bij 3CX. De VoIP instellingen stonden actief op SIP1, deze heb ik naar SIP2 en SIP3 gezet in de hoop dat dat het probleem oplost. Dat doet het, maar voor korte tijd.

 

Iemand die mij hiermee kan/wil helpen?

 

Groeten,

Daan

Toevoeging: uitgaande gesprekken werken ook dan ook niet.

Reputatie 7

Het is ook alleen mogelijk om eigen VoIP apparatuur te gebruiken voor telefonie van KPN als je geen Experia Box gebruikt.

Ha @wjb,

 

Bedankt voor je snelle reactie! Wel gek dat het regelmatig ook WEL werkt toch? Mocht deze functie uitgezet kunnen worden gezet, dan verwacht ik dat het probleem opgelost zou zijn.

Reageer