Beantwoord

Probleem met VPN: Sophos Connect. bij gebruik Hotspot van mobiele telefoon

  • 4 November 2021
  • 5 reacties
  • 251 keer bekeken

Bij het verbinden van mijn laptop met de hotspot van mijn telefoon heb ik gewoon internetconnectie. Vervolgens moet ik voor mijn werk inloggen via Sophos Connect op de server en krijg ik de foutmelding IKE UDP port seems to be blocked.

Ik heb een ONEPLUS 7T Telefoon en we werken met een VPN: Sophos Connect.

Als ik mijn simkaart in een andere telefoon heb werkt het wel, als ik een simkaart van mijn buurman (Vodafone abonnement) in mijn telefoon gebruik werkt het ook. Het lijkt hierdoor dus echt te liggen aan de combinatie van het KPN Netwerk met mijn telefoon.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik hoor het graag! Bij voorbaat dank,

 

Groet,

Arjan van Nuland

icon

Beste antwoord door wjb 6 November 2021, 11:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Hoi @Arjan van Nuland . Welkom op het forum.

Op ons mobiele netwerk zijn APN instellingen actief. De standaard APN heeft een firewall die dit misschien blokkeert. 

Je zou kunnen experimenteren door de APN in  te stellen op : advancedinternet

@tmoesel Deel jij deze conclusie met mij? Of heb je misschien een ander inzicht? 

Reputatie 7

De standaard APN ondersteunt geen UDP communicatie maar alleen communicatie o.b.v. TCP. Door de APN op advancedinternet te zetten zou het wel moeten gaan werken.

Reputatie 7
Badge +10

Met het testen van verschillende telefoons, lijkt het erop dat je VPN connecties direct uitprobeert vanuit een Client ingesteld op de telefoon zelf??

Als dat het geval mocht zijn, zal een connectie vanuit een laptop met de hotspot van de telefoon echter niet via de VPN lopen, maar gewoon via het normale internet.

Een VPN opgebouwd vanuit een mobiele telefoon, werkt namelijk NIET als VPN-gateway voor andere aangesloten apparaten met die telefoon (via hotspot of tethered via USB-kabel met laptop).
De juiste aanpak is om vanuit de laptop zelf een VPN Client in te zetten.

UDP of TCP maakt daarbij niet uit voor het standaard APN punt in de telefoon zelf.
(Zet hier zonder problemen  OpenVPN  en L2TP/IPSec  VPN verbindingen op die het UDP protocol gebruiken) met het standaard  KPN “internet”  APN toegangspunt).

Reputatie 7

Met het testen van verschillende telefoons, lijkt het erop dat je VPN connecties direct uitprobeert vanuit een Client ingesteld op de telefoon zelf??

Ik lees nergens dat @Arjan van Nuland de VPN connectie op de telefoon zelf op zet.

Reputatie 7
Badge +10

Vandaar de vraagtekens die ik er bij zet.  Want het is voor mij althans niet duidelijk.

Overigens een VPN verbinding direct vanuit een smartphone “an sich” (zonder laptop via hotspot), levert hier ook geen probleem op met op UDP gerelateerde VPN-verbindingen, met het standaard KPN “internet”  APN toegangspunt.