Vraag

Problemen met Sonos

  • 3 November 2020
  • 4 reacties
  • 1046 keer bekeken

Sinds de overstap naar KPN heb ik veel problemen om fatsoenlijk muziek te luisteren met IKEA/SONOS speakers. Dit is overduidelijk wanneer ik spotify afspeel, maar in mindere mate heb ik hetzelfde probleem wanneer ik internet radio via de SONOS app afspeel. 

Hetzelfde fenomeen komt voor op 2 speakers die ik heb. Wanneer ik de (draadloze) verbinding van de 2 speakers beoordeel in het config scherm van de router (V12), dan zie ik dat deze een goede draadloze verbinding hebben -42 dBm (4/4 “wifi streepjes” en -55 dBm (3/4 streepjes) op 2.4 Ghz. Voor de overstap geen probleem gehad (had hiervoor glasvezel via T-mobile). Speedtest via de telefoon (op hetzelfde punt in huis) geeft een snelheid aan van 100+ (bij een 100/100 abo), ruwe doorvoersnelheid lijkt het probleem niet te zijn.

De foutmelding uit de sonos app is: Kan “liedje” niet afspelen. Snelheid netwerkverbinding onvoldoende om afspeelbuffer te onderhouden.

De rest van mijn setup is recht toe recht aan, een enkele router op de begane grond, SONOS speakers staan ook op deze verdieping. Wifi kanaal heb ik handmatig aangepast om geen overlap te hebben met andere netwerken in de buurt (zijn er uberhaupt maar een paar).

 

Heeft iemand hier een oplossing voor?  


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@JaapSander Welkom op het forum. 

Het gebeurt soms dat het netwerk van Sonos niet goed samen werkt met je eigen wifi netwerk. Hier vind je informatie over het wifi netwerk van de Sonos speakers. 

Mocht je draadloze speakers aangesloten hebben dan wil het soms helpen om de speakers niet met het eigen Sonosnet te laten verbinden, maar met het eigen wifi netwerk. 

Beste Rutger, 

Bedankt voor je bericht. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is wat je bedoelt met het “netwerk van Sonos” en je “eigen wifi netwerk” bedoelt. Het is toch zo dat de Sonos geen eigen draadloos (sub)netwerk opzet (uitzondering tijdens de eerste configuratie), maar dat de Sonos speakers zijn geintegreerd in mij eigen (W)LAN netwerk welke beheerd wordt door de KNP modem/router (V12).

De speakers zijn opgenomen in het WiFi netwerk en krijgen een IP-adres van de router. Ook benaderen zij de rest van het internet (b.v. spotify streams of internet Radio) via de router. 

Waar in dit verhaal komt het Sonos netwerk om de hoek?

Reputatie 7
Badge +15

@JaapSander Als het goed is dan maken Sonos speakers gebruik van Sonosnet, dat is wat ik bedoelde met het "eigen" netwerk. Vaak zorgt dit er voor dat het afspelen van muziek bijvoorbeeld met haperingen gaat. 

@Rutger_  Ik heb even werk gemaakt van je tips. Echter denk ik dat we (in ieder geval qua oplossingen) een beetje langs elkaar heen praten. Ja Sonos kan een eigen netwerk opzetten (Sonosnet). Dit doen ze echter alleen wanneer (minimaal 1) product bekabeld is aangesloten. De oplossing uit je link (WiFi uitzetten) is dus ook alleen maar een realistische optie wanneer alle speakers bekabeld zijn aangesloten. Bij mij zijn ze juist draadloos aangesloten


Het stappenplan uit de 2e link (verbinding laten maken met je eigen WiFi netwerk heb ik natuurlijk gelijk doorlopen toen ik overging naar het netwerk + modem van KPN.  

 

Â