Problemen Smart Home apparatuur in combinatie met KPN Box 12

  • 21 January 2022
  • 8 reacties
  • 626 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds de inbedrijfstelling van mijn KPN Box 12, zijn er problemen met Google Home. Ik maak gebruik van smartlampen en Nest mini speakers. Met de smartlampen is er geen probleem, maar de Nest speakers dienen voor gebruik telkens opnieuw te worden ingesteld. Als dit is gebeurd, dan is het bijna zeker dat bij verlaten en terugkomen in mijn de Wifi range dat alle speaker en overige apparatuur (NestHub en Chromecast 4 en 3) weer opnieuw moeten worden ingesteld. Dit probleem was er niet bij mijn vorige modem een Experia V10.

Wie heeft dit euvel ook of heeft dit ook ondervonden?

 

20.januari 2022.

Bovenstaande problemen worden niet serieus genomen. 

Vandaag een aansluiting met de KPN box 12  gekregen; nu nog koper, volgende week glasvezel.

Ik heb 3 Google mini 2de, 1 nest hub, twee JBL playlist en een Chromecast ultra. Vijf draadloze stekkers en een 3punts draadloze schakelaar. 

Vandaag heb ik continue modem resets en installatie problemen. 

Alles werkte goed op de oude' KPN box 10 met Internet van Budget. Ik ben overgestapt vanwege glasvezel, maar op deze problemen zit ik niet te wachten.

Ik heb gelezen dat er een nieuwe firmware wordt uitgebracht die e.e.a. zou verhelpen versie 5xx. Graag ontvang ik deze update per omgaande.

Bedankt.

MVG JECK 

 

*Admin: eigen topic voor vraag gemaakt [origineel topic]

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 1

21 januari 2022

Na veel herstarts en resets werkt het toevoegen van stekkers, Nesthub, speakers niet, want zodra je één van deze apparaten aanspreekt met je mobiel of Google Home reset het modem zichzelf weer. Bah! Wat een ontzettend slecht product deze KPN 12 box! Zit duidelijk vol kritieke fouten. Vanmorgen probeerde ik een spel te spelen op de PS5 op draad nota bene! Na één a twee minuten begon het gedoe weer. Het heeft vast allemaal ergens mee te maken, maar het moet toch gewoon mogelijk zijn om  smart-apparatuur aan te sturen via je verbinding.

Dus? Klaar! Abo ga ik toch doorzetten ivm glasvezel maar ik heb de volgende actie ondernomen.

Ik heb de KPN 12 box in DMZ gezet, wifi uit en een ASUS RT-AC87U erachter geplaatst. Vast IP ingesteld voor ASUS op de KPN 12 box.

Tatatataaaah! Alles werkt zonder problemen.

KPN hoe!? Het is een schande.

Iedereen met een KPN 12 Box is voor jullie misschien een BETA-tester, maar ze betalen ook.

En de TV? Nog niet ingesteld, maar dat wordt een redelijk eenvoudige klus met de handleiding: Gebruik van een eigen ASUS router op het KPN netwerk. Van: Auteur: Basho (Tweakers) Dankzij: xh3adshotx (Tweakers), duronbug (Tweakers), NiGeLaToR (Tweakers)

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Goed om te lezen dat je zelf een oplossing hebt gevonden. Mocht je nog ergens tegenaan lopen wat betreft het gebruik van een eigen router achter de Experiabox (bijvoorbeeld met het aansluiten van de tv-ontvangers), lees dan het topic -Gebruik een eigen router achter de Experiabox- van wjb eens. 


De update ****516 ga je inderdaad binnenkort ontvangen. De uitrol is al begonnen.  

Reputatie 1

Mijn truukje is een patch en geen oplossing. Behalve als je écht behoefte hebt aan het gebruik van een eigen modem. 

Ik heb nog over het probleem nagedacht en e.e.a bekeken in de KPN box 12 setup en het resultaat is dat ik denk dat het probleem niet in het modem ligt maar in de wijkkast.

De 27ste wordt mijn glasvezel verbinding aangelegd en ga ik met de monteur overleggen.

Ik laat het weten wat het resultaat is.

 

 

 

Reputatie 1

Inmiddels heb ik glasvezel met de KPN box 12.

Alles werkte perfect totdat ik met wifi-apparatuur / IOT aan de slag ging.  Dezelfde problemen…

Ik had het verwacht ondanks de modem-update naar 516. Jammer, maar een oplossing was eenvoudig.

Geen extra modem o.i.d. via DMZ maar ‘gewoon’ een Experia Wifi set aangesloten op één van de netwerkpoorten. Installatie ging automatisch. Wifi van de KPN box 12 uitgezet met de knop aan de zijkant. Klaar.

Jammer dat de wifi van de Experia Box 12 écht ruk is (een verbeterde driver zou een hoop oplossen denk ik) en je de originele SSID niet mag veranderen vóór installatie van de Experia Wifi. (Als ik dat geweten had, was deze post een dag eerder gekomen ;) 

Voorlopig ben ik even klaar. Alles werkt.

Geen resets meer en overal een goede wifi. Het kabelnetwerk gebruik ik voor TV / SPELCOMPUTER / PC en alles waarvoor je een snelle verbinding nodig hebt. 


e.e.a. werkt gegarandeerd óók met de 'Super wifiset’ van KPN, maar ik heb de ‘oude’  zwarte Experia Wifi-set gebruikt, dan maar geen WIFI 6. Waarom ook? Geen enkel apparaat in mijn huis gebruikt het. Scheelt weer 60 euro (bij installatie) of 199 euro in de winkel.


Bedankt voor de hulp, reacties etc. 

Vragen? Installatie problemen? Stel ze met een @Jeck en ik probeer je zo snel mogelijk te helpen.

 

 

 

 

Reputatie 7

Jammer dat de wifi van de Experia Box 12 écht ruk is (een verbeterde driver zou een hoop oplossen denk ik) en je de originele SSID niet mag veranderen vóór installatie van de Experia Wifi. (Als ik dat geweten had, was deze post een dag eerder gekomen ;) 

Hoezo mag je de originele SSID niet veranderen vóór installatie van de Experia WiFi?

Dat is geen enkel probleem.

Reputatie 1

Jammer dat de wifi van de Experia Box 12 écht ruk is (een verbeterde driver zou een hoop oplossen denk ik) en je de originele SSID niet mag veranderen vóór installatie van de Experia Wifi. (Als ik dat geweten had, was deze post een dag eerder gekomen ;) 

Hoezo mag je de originele SSID niet veranderen vóór installatie van de Experia WiFi?

Dat is geen enkel probleem.

Jaaaah dat dacht ik óók inderdaad. Ik had de SSID van de KPN box 12 aangepast in een naam van eigen keuze. Vervolgens de  Experia WIFI aangesloten. De installatie ging vlekkeloos. Het apparaat werkte, maar het WIFI kanaal SSID dat ik had ingesteld was niet vindbaar in de beschikbare netwerken en óók niet als ik dat als netwerk toevoegde. Galaxy S8 telefoon.

Vervolgens in de logs gekeken van de Experia Wifi. Het volgende stond vermeld: ‘Experia wifi owl-re work fine, but no uplink, turn off user wifi SSID’ .

Duss. Het modem terug naar de originle SSID en voilá!


‘Dat is geen enkel probleem.’ 

Misschien na installatie, maar (in mijn geval) niet ervoor. 

 

Reputatie 7

Ik heb hier een test opstelling voor een V12 en toevallig heb ik daar afgelopen week twee Experia WiFi's aan gekoppeld terwijl de SSID van de V12 (uiteraard) niet meer de standaard SSID was. Dit is probleemloos verlopen.

Reputatie 1

Ik heb hier een test opstelling voor een V12 en toevallig heb ik daar afgelopen week twee Experia WiFi's aan gekoppeld terwijl de SSID van de V12 (uiteraard) niet meer de standaard SSID was. Dit is probleemloos verlopen.

Ja klinkt prachtig, maar dit was wat ik heb ondervonden. Misschien een andere firmware. Anyway.

 ‘Experia wifi owl-re work fine, but no uplink, turn off user wifi SSID’, bracht me naar de oplossing.

Â