Vraag

Problemen (vertraging) met muziek programma Jamulus

  • 28 March 2021
  • 12 reacties
  • 205 keer bekeken

wie kan mij helpen; ik heb last van een vertraging bij het gebruik maken van het audio muziek samen maken programma JAMULUS. De instelkungen in mijn programma zijn goed, vertraging geeft 50ms aan. Ik heb een pc desk top met windows 10. Het moet ergens in dit systeem zitten masr waar? ik heb een ethernet kabel verbinding van mijn experia10 box naar mijn pc.

admin: eigen topic aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Hoi @agrippina . Welkom op het forum.

Het toeval wil dat ik zelf muzikant ben en wel eens geëxperimenteerd heb met dit soort programma's.  Het valt of staat met een audiokaart die hele lage latency heeft. Heb jij die? Verder is je ping ook belangrijk. Kun je eens een speedtest doen?

Wat is je uiteindelijke doel? Wil je live musiceren met anderen? Mijn ervaring is dat het in de praktijk tegenvalt omdat de minste vertraging al voor timing problemen zorgt. 

Dank voor je antwoord. mijn bedoeling is samen te kunnen zingen met mijn koor.

Ik heb de speedtest gedaan , staat op download 34.1 en up load 28.6

Ik weet niet wat deze waarden betekenen t.o.v. de officiele waarden.
 

Heb je nog tips? graag en bedankt. 
Agrippina.

Vanuit KPN ondersteun ik dit niet dus wat ik nu schrijf is op persoonlijke titel (zonder enige garantie).

Heb jij een geluidskaart die ASIO ondersteunt? Verder zou je bij die speedtest ook de ping moeten kunnen zien. Wat is die bij jou?

ha Erwin,

De ping staat op 10. Wat zegt dit? Ik maak gebruik van de ASIO geluidskaart.

 

 

Ping is een indicatie hoe snel je antwoord krijgt als je een seintje naar een server stuurt. Het zegt dus iets over de potentiële vertraging op een lijn. Als die nu heel hoog was, gaat het je nooit lukken om zonder merkbare vertraging met anderen live te spelen. Jouw ping is op zich prima. 

Zijn er mensen in die groep waarbij het wel lukt om zonder merkbare vertraging, op afstand, samen te spelen? Zo ja, is het verstandig om bij hun na te vragen hoe ze de boel hebben geconfigureerd. Is er ook een forum van het specifieke programma dat jij gebruikt? Misschien hebben ze daar nog bruikbare tips.

 

dank  voor je reactie. had al navraag gedaan bij mijn koorleden.

gr. A.

Hallo, wij zingen met ons kamerkoor ook met Jamulus. Mijn ervaring is dat het met 50 ms vertraging nog geen probleem is om samen te zingen. 

Groeten en succes!

Reputatie 1

50ms is wel veel om live te muciseren.

Gebruik een goede interface, dus met lage latency.

En koptelefoon(geen bluetooth) gebruiken, geen speakers!

Nog mooier is Linux gebruiken ipv windows, scheelt ook weer in latency.

Succes!

Reputatie 1

Toch nog een vraag over Jamulus in combinatie met de LAN-verbinding met de experiabox. Kan het zijn dat als de interactie TV die ook op de experiabox is aangesloten, vertraging in Jamulus veroorzaakt?

Reputatie 1

Toch nog een vraag over Jamulus in combinatie met de LAN-verbinding met de experiabox. Kan het zijn dat als de interactie TV die ook op de experiabox is aangesloten, vertraging in Jamulus veroorzaakt?

Lijkt me van niet, TV is gescheiden van de rest volgens mij..

@Hans H Die kans is heel klein. Theoretisch kan het als je heel krap in je bandbreedte zit. Dus alsjouw verbinding bijvoorbeeld maar 12Mbit aankan en je hebt de tv aanstaan, zal die veel bandbreedte wegslurpen.  Meeste huishoudens hebben ruim voldoende en dan is dit absoluut geen factor.

Reputatie 1

bedankt voor je reactie, Erwin, dan zal de vertraging in Jamulus een andere oorzaak hebben.