Beantwoord

Raspberrypi 4 en Experia Box V10

  • 18 January 2020
  • 41 reacties
  • 1133 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Reputatie 7
Badge +24

vraagje moet ja straks, de pi aan slimme meter aansluiten, zonder pc-scherm. Doet die pi dan nog?

 

Ja, die pi doet het prima zonder scherm, toetsenbord en muis. Eerst de pi netjes afsluiten, dan hem in de meterkast plaatsen, slimme meter kabel aansluiten, utp kabel erin en stekker int stopcontact steken. Ff geduld dan en dan is die weer bereikbaar via de webbrowser. 

had ik gedaan, iets ging mist. dus alles aan gesloten met scherm, toetsenbord.

ip adres…. stond domoticz op offline.

nog een keer sudo restart door gevoerd en hij doet het.

maar

simmme meter kabel toe gevoegt, volgens mij ist dat goed, weet ik niet zeker.

probeert dan gas en stroom meter toe te voegen, maar is nu al 1uur bezig om iets de laden, komt helaas niets. wat heb ik fout gedaan

simmme meter kabel toe gevoegt, volgens mij ist dat goed, weet ik niet zeker.

Die rode tekst/regel staat er niet voor niks: Die timeout optie heb ie op 1 uur staan, maar die moet uitgezet worden voor zo’n slimme meter kabel. Zo’n kabel zendt alleen en kan niks ontvangen.

Verder kan je de baudrate denk ik wel op 115200 zetten, zal aan type slimme meter liggen, misschien is dit zo door het stuurprogramma zelf uitgevonden of ingesteld.

 

Badge

Hallo, ik heb daar een tijd geleden een lezing over gegeven op de HCC.
Als je dit eens doorleest wordt alles hoop ik veel duidelijker.

Je kan deze lezing ophalen via onderstaande link.

https://microtux.nl/wp-content/uploads/2018/04/Presentatie_RaspberryPi.pdf

Ik hoop dat je daar iets aan hebt.

hallo tmossel je had gelijk.

tux2014 knap gemaakt, wel weer een beetje wijzer geworden.

 

Volgende vraag, wat moet ik doen om hem uit te lezen buiten het huis? is dat mogelijk

al vast bedankt

 

Volgende vraag, wat moet ik doen om hem uit te lezen buiten het huis? is dat mogelijk

Dat kan zeker, maar zorg wel eerst dat je alle standaard wachtwoorden veranderd.

Je kan een portforward in de V10 aanmaken voor poort 8080, maar wees wel bewust dat anderen die op hetzelfde netwerk buitenshuis zitten, min of meer mee kunnen kijken, het is geen versleutelde verbinding.

Beter is om ervoor te zorgen dat je de verbinding via https doet. Standaard wil dat poort 443 gebruiken, maar het is wat makkelijker als je een poort boven de 1024 kiest. Daarvoor moet je wel flink aan het graven en veranderen in de opstart configuratie van domoticz, want bij standaard Raspbian+domoticz is dat niet het geval. Naar ik zie bij b.v Ubuntu heeft iemand (Canonical??) dit allemaal wat eleganter gemaakt en verbeterd, dat moet je dus zelf doen.

Je kan ook met een VPN werken of andere taktieken, b.v. nginx https-http reverse-proxy. Is allemaal niet triviaal en zou ik eerst grondig op internet allemaal uitzoeken en proberen te begijpen, anders heb je je veiligheid niet op orde.

Denk ook na wat je met externe toegang wilt bereiken. Zolang je in domoticz geen schakelaars enz hebt die je graag van afstand wilt bedienen, heeft het misschien niet zo veel zin.

al vast bedankt, zal wat googlen als ik weer wat tijd heb

 

Badge

Beste nobeldesign,

ik raadt je met klem aan om kennis te gaan vergaren omtrent netwerken en security.
tmoesel heeft helemaal gelijk! Bedenk eerst of het nodig is dat je op afstand je domoticz kunt benaderen.

Voor zover ik dit zo snel zie heb je een pi die gewoon standaard is ingesteld met user pi etc..
Dat is een open boek voor hackers! Als je een portforward actief maakt zet je hiermee je hele netwerk kwetsbaar online! Niet doen dus! Lees je eerst in op het gebied van netwerken en security. Je kan altijd met vragen bij de community terecht. Maar wees gewoon geduldig en voorzichtig. En steek er wat tijd in.

mvg tux2014

Reputatie 7
Badge +24

Domoticz kan je helemaal niet aan internet hangen. Het heeft niet eens een gebruikersnaam en wachtwoord. Iedereen kan zo meekijken een instellingen aanpassen of verwijderen. Dingen toevoegen enzo. Het is helemaal niet afgeschermd.

Domoticz kan je helemaal niet aan internet hangen. Het heeft niet eens een gebruikersnaam en wachtwoord. Iedereen kan zo meekijken een instellingen aanpassen of verwijderen. Dingen toevoegen enzo. Het is helemaal niet afgeschermd.

Ik zou eerst maar eens in de configuratie, instellingen of desnoods source code kijken voordat je wat roept.

Reputatie 7
Badge +24

Domoticz kan je helemaal niet aan internet hangen. Het heeft niet eens een gebruikersnaam en wachtwoord. Iedereen kan zo meekijken een instellingen aanpassen of verwijderen. Dingen toevoegen enzo. Het is helemaal niet afgeschermd.

Ik zou eerst maar eens in de configuratie, instellingen of desnoods source code kijken voordat je wat roept.

Vertel, wat klopt er niet van wat ik zeg? Dan kan ik er ook nog wat van leren...

Badge

Application Settings - Domoticz

www.domoticz.com.icohttps://www.domoticz.com/wiki/Application_Settings Website Protection. By default no username/password is needed to access Domoticz via the web browser. If you wish to protect Domoticz (for instance if you have shared the port to the outside world), you can specify the Username/Password that needs to be entered to access the system.   Zou dit wat zijn?
Reputatie 7
Badge +24

Application Settings - Domoticz

www.domoticz.com.icohttps://www.domoticz.com/wiki/Application_Settings Website Protection. By default no username/password is needed to access Domoticz via the web browser. If you wish to protect Domoticz (for instance if you have shared the port to the outside world), you can specify the Username/Password that needs to be entered to access the system.   Zou dit wat zijn?

:thumbsup: wel instellen dus.

Badge

Yep maar op de Pi staat ok standaard de firewall uit, heeft als standaarduser pi etc..
Dus voordat je de pi aan internet hangt dien je nogal wat instellingen te maken. En dat geldt dus ook voor Domiticz. :grinning:

Reputatie 7
Badge +24

Dat die firewall uit staat, is dat erg? Wat voor toegevoegde waarde zou die moeten hebben dan?