Beantwoord

Router achter experia box v9 behaalt niet de zelfde snelheid

  • 25 October 2019
  • 15 reacties
  • 171 keer bekeken

Bij mijn thuis netwerk heb ik de router acher de experiabox v9 aangesloten, als ik op de router een speed test doe dan krijg ik 30mbit download en als ik op de experiabox aangelosten ben haal 80mbit.
Iemand een iedee waar dit door zou kunnen komen en wat de oplossing hiervoor is?

icon

Beste antwoord door Redcastle 28 October 2019, 16:18

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Beste @Redcastle 

Wat voor router heb je aangesloten? Hoe test je de snelheid op de tweede router? Bedraad? Wifi 2,4 of 5 GHz?

Het best stel je de 2e router in als accesspoint.

Groet, Folkert

Een linksys EA4500, snelheid test met https://www.speedtest.net bedraad, gebruik de 2e router voor een guest netwerk functionaliteit dus wil hem niet instellen als alleen een AP

Reputatie 7
Badge +24

Ding is al uit 2012, maar goed, zou niets uit moeten maken. Sneller dan 30 mb zou die wel moeten zijn. Is de kabel goed? Staat die vlakbij de Experiabox? Andere kabel al geprobeerd?

Reputatie 5
Badge +4

@Redcastle Ook een accesspoint kun je instellen voor guest functionaliteit. Je voorkomt dan 2x NAT.

Heeft de Experiabox 9 geen gast functionaliteit?

Reputatie 7
Badge +24

Nee, de V9 heeft geen gastnetwerk. Een officieel accespoint heeft vaak inderdaad gastnetwerk mogenlijkheden. Het is echter maar de vraag of gastnetwerk bij deze Linksys nog werkt als je hem als accespoint laat functioneren.

Ding is al uit 2012, maar goed, zou niets uit moeten maken. Sneller dan 30 mb zou die wel moeten zijn. Is de kabel goed? Staat die vlakbij de Experiabox? Andere kabel al geprobeerd?


andere kabel geprobeerd nogsteeds zelfde probleem

Reputatie 5
Badge +4

Ik neem aan dat je al je apparatuur aan de Linksys wilt hangen en de Experiabox alleen als doorgeefluik wilt gebruiken. Anders heb je immers geen volledige gastnetwerk setup met afscherming tot je lokale netwerk.

In zo’n geval zou ik echt wat geld besteden aan een moderne router met dito firmware. Er is in 7 jaar tijd veel veranderd en de vraag is of je nog firmware updates krijgt voor de Linksys.

In de Experiabox kun je dan zorgen dat de 2e router een vast IP adres krijgt en deze in de DMZ zetten.

Let goed op dat de Experiabox en je 2e router verschillende lokale IP adressen gebruiken.

Reputatie 7
Badge +24

Dat vaste ip en DMZ is nergens voor nodig. Dat is pas van belang als je poorten open wilt zetten. Daar is hier geen sprake van.

Reputatie 7
Badge +24

Heb je de Linksys al eens gereset?

Voor de kabel tussen de Linksys en de Experiabox gebruik je aan de Linksys zijde de "internet" poort neem ik aan? En aan de Experiabox zijde een gele lan poort toch?

 

 

Heb je de Linksys al eens gereset?

Voor de kabel tussen de Linksys en de Experiabox gebruik je aan de Linksys zijde de "internet" poort neem ik aan? En aan de Experiabox zijde een gele lan poort toch?

 

 

Ja

Reputatie 7
Badge +24

Dan is die Linksys gewoon gaar. Wat je nog zou kunnen doen om te testen: die Linksys er tussenuit en op diezelfde plek, met dezelfde kabels een (goede) switch plaatsen dan nog eens snelheid testen. Als je dan ook gewoon 80 haalt, dan is het helemaal duidenlijk.

Reputatie 7

Hoe vaak we hier op het forum al niet gezien hebben dat de DMZ van een Experia Box "gecapt" lijkt te worden is niet meer op één hand te tellen. Vroeger was het op de V8 zo ongeveer standaard zo dat die de DMZ niet de volledige bandbreedte beschikbaar was en ook met de V9 zijn daar meerdere berichten van. 

 

Puur om dit te testen!!!

Laat de DMZ naar het IP adres van een bekabeld aangesloten PC wijzen en doe op die PC een speedtest. Hoeveel meet je?

En hoeveel meet je als je de DMZ niet maar naar die PC laat wijzen?

 

BELANGRIJK: Verwijder na de test die PC direct weer als DMZ Host!!!

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Dat DMZ gecapt (soms) word wist ik niet. Ik heb ook een 2de router, maar ik gebruik geen DMZ. En ik haal hier gewoon volle snelheid achter mn 2de router. En dat met een V9.

Reputatie 7

Ok. Dat DMZ gecapt (soms) word wist ik niet. Ik heb ook een 2de router, maar ik gebruik geen DMZ. En ik haal hier gewoon volle snelheid achter mn 2de router. En dat met een V9.

De meeste mensen halen de volle snelheid met een tweede router, ook als deze als DMZ Host ingericht is.

Na het resetten van mijn linksys router heb ik weer de zelfde snelheid als met de experiabox.
 

Bedankt allemaal voor de hulp!

Reageer