Vraag

RT-AX88u gebruiken in plaats van Experia Box

  • 28 February 2022
  • 42 reacties
  • 1551 keer bekeken

Reputatie 2

Hallo. Ik heb een asus rt-ax88u router die ik graag wil gebruiken ipv de KPN box. Nu heb ik een handleiding gevonden voor de merlin software maar ik wil graag de originele software blijven gebruiken. Is iemand er in geslaagd om dit weekend te krijgen. Het zou mooi zijn als KPN een keer zou meewerken en zorgen dat het gebruik van een eigen router makkelijker maakt. Zijn ze sinds kort ook verplicht maar kpn die wederom weer niets hieraan. 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij is dat niet mogelijk met originele Asus firmware. Heeft u ook tv van KPN? 

Reputatie 7
Badge +11

Het zou mooi zijn als KPN een keer zou meewerken en zorgen dat het gebruik van een eigen router makkelijker maakt. Zijn ze sinds kort ook verplicht maar kpn die wederom weer niets hieraan. 

KPN werkt hier al ruim 2 jaar aan mee door alle gegevens op het internet te publiceren. Het ‘issue’ is dat veel routers ‘routed IPTV’ niet ondersteunen door het gebrek aan een multi-VLAN WAN en een IGMP Proxy Server waardoor het niet kan. Routed IPTV maakt het thuisnetwerk dan wel weer veel gemakkelijker te beheren en het voorkomt in veel gevallen het trekken van dubbele bekabeling of het moeten werken met managed switches en VLANs. Verder is het gebruik van eigen apparatuur zeer gemakkelijk in te stellen.

De belangrijkste vraag in dit hele onderwerp is of er iTV en/of vast bellen wordt afgenomen, dit beperkt de keuze in routers of vereist andere apparatuur zoals bijvoorbeeld VoIP-telefoons of een ATA.

Reputatie 2

Wat irritant en a-sociaal is dat ze zonder te vragen over schakelen van bridge naar routed. Voorheen werkte het gewoon. KPN besluit het te veranderen en het werkt niet meer. Dan vind ik datje de plicht heb om samen met asus dit probleem op te lossen. Het kan blijkbaar wel op deze router. Maak het dan ook eenvoudig mogelijk. Zodra mijn contract afloopt ben ik weg bij kpn tenzij ze dit netjes oplossen

Reputatie 7
Badge +11

Wat irritant en a-sociaal is dat ze zonder te vragen over schakelen van bridge naar routed. Voorheen werkte het gewoon. KPN besluit het te veranderen en het werkt niet meer. Dan vind ik datje de plicht heb om samen met asus dit probleem op te lossen. Het kan blijkbaar wel op deze router. Maak het dan ook eenvoudig mogelijk. Zodra mijn contract afloopt ben ik weg bij kpn tenzij ze dit netjes oplossen

KPN werkt al enkele jaren met routed-IPTV. Ik dacht dat dit ergens in 2019 is overgegaan van bridged naar routed maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Er is toen onder andere overgegaan naar routed-IPTV om zo meer interactiviteit tussen tv-ontvanger en gebruiker te kunnen creëren. Zo werden bijvoorbeeld apps mogelijk op de ontvanger maar werd het ook mogelijk om te casten naar de ontvanger vanaf de mobiele telefoon. VLAN 4 aan de WAN handelt de multicast tv-streams af, al het andere gebeurd via het reguliere internet VLAN, VLAN 6. Volgens mij is er geen enkele provider meer in Nederland die met Bridged-IPTV werkt en is iedereen ondertussen over op routed omdat dit veel meer mogelijkheden biedt.

 

KPN heeft overigens geen plicht om met fabrikanten samen te werken buiten de standaard apparatuur die ze zelf leveren. De enige verplichting die KPN heeft is het publiceren van de gegevens zodat andere fabrikanten hier gebruik van kunnen maken. KPN zal echter niet zomaar overgaan op iets nieuws zonder dit eerst van te voren aan te kondigen. Dat het bij de Asus niet mogelijk is ligt volledig bij Asus en kan KPN niet verweten worden. Ze kunnen moeilijk met alle fabrikanten samen gaan werken om alles mogelijk te maken, dat is voor KPN geen doen maar ook niet voor fabrikanten, die moeten dan samen werken met enkele tienduizenden providers wereldwijd. Dat is natuurlijk ook geen doen.

Reputatie 7

Wat irritant en a-sociaal is dat ze zonder te vragen over schakelen van bridge naar routed.

KPN is vele jaren terug overgestapt van bridged-IPTV naar routed-IPTV.

Dit was noodzakelijk om het ook mogelijk te maken apps op de TV ontvangers te plaatsen. (Weet je direct hoelang routed-IPTV dus al actief is).

KPN heeft wel nog lange tijd bridged-IPTV ondersteund maar is daar per april 2020 mee gestopt en heeft dat ook ruim van te voren aangekondigd.

 

Reputatie 2

Zo heb je aandelen of zo. Feit blijft. Het zijn ratten die vooraan staan om hun geld te innen maar een beetje service verlenen waar duizenden mensen op zitten te wachten, het vervangen van die troep die zij een modem noemen , ho maar. Kleine moeite om met de grootste modem makers, netgear, tplink, linksys en asus om de tafel te zitten. Ik heb namelijk contact met asus en die zegt dat kpn niet wil meewerken. En het zijn niet enkele honderden die dit willen. Lees even tweakers. Het is niet voor niets dat de overheid dit nu verplicht dat doen ze echt niet voor een paar 100 mensen. 

Reputatie 7

Kleine moeite om met de grootste modem makers, netgear, tplink, linksys en asus om de tafel te zitten. 

Dat is nergens voor nodig, alle informatie die nodig is voor leveranciers van routers is door kpn gepubliceerd en daarmee beschikbaar voor die leveranciers. Je kunt kpn echt geen verwijten maken, de bal ligt echt bij de leveranciers.

 

Ik heb namelijk contact met asus en die zegt dat kpn niet wil meewerken

Dat is echt onzin en het is het standaard antwoord van veel organisaties ... "Nee hoor, het ligt echt niet aan ons daarvoor moet je bij ... zijn.". :confounded:

Wellicht is het ondetstaande topic iets voor jou.

 

 

Reputatie 7
Badge +11

 

Zo heb je aandelen of zo. Feit blijft. Het zijn ratten die vooraan staan om hun geld te innen maar een beetje service verlenen waar duizenden mensen op zitten te wachten, het vervangen van die troep die zij een modem noemen , ho maar. Kleine moeite om met de grootste modem makers, netgear, tplink, linksys en asus om de tafel te zitten. 

Tja, KPN is een commercieel bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling, er zal toch geld verdiend moeten worden. Overigens zijn Netgear, TP-Link, Linksys en Asus toch echt niet de grootste spelers op de markt wat betreft modems, dan denk ik eerder richting partijen zoals bijvoorbeeld ZTE, Cisco, Arris en Zyxel. Zelfs AVM (met hun Fritzboxen) wat maar een relatief kleine fabrikant is is op het gebied van modemrouters al een grotere speler dan de merken die jij noemt. Voor dergelijke partijen is het inderdaad interessant om om de tafel te gaan want er worden daadwerkelijk grote hoeveelheden apparatuur afgesloten. Ik wilde TP-Link pakken als voorbeeld maar die maken ook provider-apparatuur dus gaan we even over op Asus. Voor hen kost het een bak geld om met meerdere providers om de tafel te gaan en in the end zullen zij er weinig extra aan verdienen, ja ze zijn relatief groot op de consumentenmarkt maar de meeste gebruikers zullen er toch voor kiezen om de router achter een provider-modem te plaatsen, vooral in gebieden waar het niet anders kan omdat er geen modem in zo'n Asus zit en omdat vrije apparatuurkeuze nog lang niet overal een feit is.

Nee, een fabrikant kan zoals @wjb ook al aangeeft terecht op de website, hier worden alle specificaties gedeeld en daar moeten ze het mee doen. Het is voor zowel fabrikanten als voor providers onmogelijk om met alle merken om de tafel te gaan. Sterker nog, het zijn vaak minimale instellingen die afwijken tussen bijvoorbeeld een T-Mobile en een KPN wat betreft IPTV. Dus de bal ligt volledig bij de fabrikant en bij hen moet je zijn over je klachten. Ik zou ook graag KPN TV via mijn TP-Link Omada router laten lopen maar dat zit er niet in en daar moet ik het maar mee doen, dat kan ik KPN niet verwijten maar dat ligt volledig bij TP-Link.

Je spreekt overigens over ‘duizenden mensen’ maar ik vermoed dat het er toch een stuk minder zijn, denk eerder enkele honderden. Het aandeel gebruikers dat echt volledig eigen apparatuur gebruikt is minimaal ten opzichte van de hoeveelheid klanten die lekker bij de Experiabox/Box12 blijven en het gros dat eigen apparatuur wilt gaat voor een Fritzbox.

Reputatie 2

nou wjb,als je mij niet geloofd kan ik je ongeveer 30 e-mailtjes sturen tussen mij en een programmeur van asus uit India waarmee ik enkele weken lang geprobeerd het om het werkend te krijgen. Ik heb zelfs verschillende test firmwares op de router geprobeerd allemaal zonder succes. Zijn laatste reactie was, i’m stuck I need help from KPN but they dont want to help me. Dus zeg niet dat het onzin is en een standaard reactie is, asus heeft veel geprobeerd, zoals het hoort voor je klanten. KPN denkt alleen maar die is binnen en lekker innen.

Reputatie 7
Badge +11

nou wjb,als je mij niet geloofd kan ik je ongeveer 30 e-mailtjes sturen tussen mij en een programmeur van asus uit India waarmee ik enkele weken lang geprobeerd het om het werkend te krijgen. Ik heb zelfs verschillende test firmwares op de router geprobeerd allemaal zonder succes. Zijn laatste reactie was, i’m stuck I need help from KPN but they dont want to help me. Dus zeg niet dat het onzin is en een standaard reactie is, asus heeft veel geprobeerd, zoals het hoort voor je klanten. KPN denkt alleen maar die is binnen en lekker innen.

Dan vraag ik mij af waar deze op vast loopt, genoeg andere leveranciers lukt het namelijk wel, of er zit een standaard profiel ingebouwd (zoals Fritzbox) of het ondersteund alle standaarden. Standaarden die overigens ook door een aardige hoeveelheid andere providers wereldwijd gebruikt worden.

Reputatie 7

Ik snap dat het die techneut van Asus niet lukt immers er zullen eerst aanpassingen in de firmware van die Asus doorgevoerd moeten worden. Met de huidige firmware kan je configureren tot je een ons weegt maar daarmee ga je het niet werkend krijgen.

Nogmaals, alle informatie die Asus nodig heeft staat gewoon op de site van kpn en is dus beschikbaar voor Asus. 

Reputatie 2

goed lezen wjb. deze persoon heeft zelf van de bestaande firmware een aangepaste test firmware gemaakt die ik samen via remote sessie heb geprobeerd. Hij heeft niet de standaard firmware gebruikt. daar heeft hij overigens de data van netwerkje.com voor gebruikt en de data pagina van KPN

Reputatie 7

goed lezen wjb. deze persoon heeft zelf van de bestaande firmware een aangepaste test firmware gemaakt die ik samen via remote sessie heb geprobeerd. Hij heeft niet de standaard firmware gebruikt. 

Dan moet je je echt af gaan vragen of Asus wel de partij is die je moet hebben want er is eigenlijk niets spannend aan het opzetten van een verbinding op vlan 4 t.b.v. KPN TV.

Ik snap je frustratie, maar echt, alle benodigde informatie is beschikbaar voor Asus.

Reputatie 7
Badge +10

nou wjb,als je mij niet geloofd kan ik je ongeveer 30 e-mailtjes sturen tussen mij en een programmeur van asus uit India waarmee ik enkele weken lang geprobeerd het om het werkend te krijgen. Ik heb zelfs verschillende test firmwares op de router geprobeerd allemaal zonder succes…...

Nou ja, ik heb met Synology Taiwan onderling ook nogal wat berichten uitgewisseld om de Synology routers geschikt te maken voor KPN routed mode IPTV.
KPN is er in het geheel niet aan te pas gekomen!   (Althans geen expliciete contacten ermee).

Alle gegevens heb ik van de algemene informatie-pagina's die KPN daarover heeft gepubliceerd, en uit bronnen van andere "hobbyisten" die met dergelijke set-ups aan de gang zijn geweest.
En bijv. set-ups vergeleken van routers die het officieel ook ondersteunen (DrayTek).

Die samenwerking is succesvol afgerond!!
(Draai zelf al pakweg anderhalf jaar met aangepaste firmware).
En is nadien ook als officiële firmware update aangeboden.

Het werkt zelfs met afwijkende set-ups als men twee WAN-poorten benut (twee internetverbindingen) → uiteraard wel slechts over één WAN de IPTV die daarvoor is ingericht.

Zelfs met een 3e internetverbinding tethered via het mobiele netwerk, en een combinatie in de keuzes waar internet vandaan komt voor diverse aangesloten apparaten, blijft het werken, omdat er achterliggend op die specifieke instellingen uitzonderingen worden gemaakt voor IPTV.

Ook een VPN Client ingesteld in de router voor het gehele netwerk waar het WAN IP-adres feitelijk in een niet KPN omgeving uitkomt, is rekening mee gehouden. IPTV blijft buiten die VPN omgeving en blijft daarmee werken. IMO uiterst knap geprogrammeerd door Synology.

Reputatie 7

Ook een VPN Client ingesteld in de router voor het gehele netwerk waar het WAN IP-adres feitelijk in een niet KPN omgeving uitkomt, is rekening mee gehouden. IPTV blijft buiten die VPN omgeving.

Dat is ook wel logisch immers de VPN verbinding loopt binnen de pppoe sessie op vlan 6 terwijl KPN TV via vlan 4 loopt.

Reputatie 7
Badge +10

Over VLAN 4 lopen alleen de KPN TV-kanalen en terugkijken van TV-kanalen (TV-ontvanger).

TV-gids en menu's van de TV-ontvanger en bijv. Netflix - YouTube e.d. lopen via internet. Maar het zou best kunnen dat de TV-gids / menu's geen restricties heeft m.b.t. een niet KPN WAN IP-adres?

(Tenslotte IPTV via een internet webbrowser heeft ook geen beperking op een "KPN" WAN IP adres).

Reputatie 7
Badge +24

Zijn laatste reactie was, i’m stuck I need help from KPN but they dont want to help me. 

Misschien is dit dan gewoon een knoeiert. Met pfsense is het wel mogelijk. Terwijl de ontwikkelaars van pfsense nooit contact gehad hebben met KPN. 

Reputatie 7

Zijn laatste reactie was, i’m stuck I need help from KPN but they dont want to help me. 

Misschien is dit dan gewoon een knoeiert. Met pfsense is het wel mogelijk. Terwijl de ontwikkelaars van pfsense nooit contact gehad hebben met KPN. 

En wat denk je van ondergetekende die, nog voordat kpn überhaupt met die publicatie kwam, zijn EdgeRouter voor KPN TV configureerde. :innocent:  

@JD1979 . Ik vind je toon nogal aanvallend en weinig respectvol.  Zou je daar op willen letten? De mensen die hier reageren proberen je te helpen en van nuttige informatie te voorzien. 

Reputatie 2

Ik vind mijn toon helemaal niet aanvallend richting de mensen.  Verder is mijn taal gebruik netjes, misschien vind je het niet leuk om te horen als kpn medewerker dat jullie flut service verlenen maar daar vind ik dat ik mijn mening over mag geven. Maar zo te zien staat vrijheid van meningsuiting niet zo hoog in het vaandel bij KPN en word gelijk je mond gesnoerd als je op nette wijze een kritische noot brengt. Mijn initiële vraag was netjes met een kritische noot richting KPN. Ik heb tussen de antwoorden niet echt advies gezien. Alleen kpn medewerkers die hun baas beschermen met antwoorden die ik al van de klanten service ontvangen heb. Hier raak ik geïrriteerd van ja. Ik kom op dit forum voor echte hulp en geen standaard klantenservice antwoorden en onjuiste statements zoals, het gaat maar om een paar 100 man, van moderators en KPN medewerkers maar van klanten die het gelukt is om het werkend te krijgen. Als het er maar 100 zijn die dit willen, Waarom denk je dat de overheid dit verplicht heeft. 

Reputatie 7
Badge +11

Alleen kpn medewerkers die hun baas beschermen met antwoorden die ik al van de klanten service ontvangen heb.

De enige medewerker van KPN die tot op heden actief was in dit topic ben ik. @wjb@Babylonia en @Nick83 zijn allemaal net als jij klanten van KPN. En nee, ik probeer niet ‘mijn baas te beschermen’. Ik geef net als de anderen hier aan dat je voor dit probleem niet bij KPN moet zijn omdat KPN haar taak volgens de beleidregels van de ACM heeft voldaan, namelijk het publiceren van de technische informatie die benodigd is om eigen apparatuur aan te sluiten of te fabriceren. Dat het Asus niet lukt met die gegevens ligt volledig bij hen aangezien KPN gewoon gebruik maakt van de standaard eisen.

 

Als je ons een verteld waar die medewerker van Asus op vastloopt en wat er precies niet wilt lukken dan kunnen we daar wat mee. Ik schaar mij eigenlijk wel achter het advies van @wjb, als het een merk als Asus niet lukt met alle informatie die online staat terwijl het andere leveranciers zonder problemen lukt dan moet je je misschien afvragen of dit wel de juiste leverancier is om dit soort zaken mee te doen.

Asus heeft gewoon een drama produkt, met Merlin firmware gaat het beter, dat is het enige pluspunt dat ik er aan kan vinden, ze werkten prima op de oude Telfort verbinding, daar hoefde alleen internet zonder poespas doorheen, zodra het v-lan ed word kunnen ze het niet (goed).

Dus wil je geluk hebben, pak de Merlin firmware.

Reputatie 2

Mijn vraag was ook niet of kpn mij wilde helpen. Ik vroeg om hulp en gaf aan dat kpn dat niet wilt doen. Dus als het eerste antwoord gelijk is, daar is kpn niet verantwoordelijk voor, raak ik geïrriteerd en kom ik niet verder. Ik weet niet waar hij op vast liep. Ik heb een kopie uit een e-mail met een link naar de beta versie. misschien kan iemand met dezelfde router de fout vinden. 
 

Hi,

 

Sorry for mass information.

Please follow the procedures below.

De hulp die je nodig, nou ja die gast die aan de firmware prutst, hebt zijn de gegevens die gewoon bekend zijn gemaakt, als die het dan niet voor elkaar krijgt zijn er twee mogelijke oorzaken, 1 de router kan er niet aan voldoen, 2 de firmware ontwikkelaar kan er niks van, meer smaken zijn er niet.

En als je dat irritatie opleverd omdat een klantenservice medewerker, die er niks van snapt en hoeft te begrijpen, jou niet hoeft en kan helpen en je dan hier zo binnenvalt met een toon die mij niet aanstond en meerdere met mij, want ratten en dergelijke uitspraken doe je niet heb je geluk dat er nog reacties komen.

Reputatie 7
Badge +24

Een Asus medewerker die via dropbox een betaversie aanbied? 🧐🤔