Beantwoord

Server op 4G modem, wegvallende verbinding

  • 12 February 2021
  • 9 reacties
  • 199 keer bekeken

Hallo,

We hebben op de zaak een Mobiel Internet 1 GB 4G SIM Only abonnement voor een backup VPN verbinding. De simkaart zit in een Netgear LB1110 4G LTE Modem dieĀ op zijn beurt gekoppeld is via een UTP aan een server.

Aangezien we deze monitoren krijgen we sinds een maand of 2 regelmatig een melding dat het IP adres niet te bereiken is. (Host DOWN alert for 62.xxx.xxx.xxx) meestal na een minuut of 10 krijgen we weer een ā€œUPā€ alert.Ā 

In deze down periode is de server via hetĀ IP ook niet te bereiken. Het aantal leds die de verbindingskwaliteit aangeeft op het 4G modem is contstant 4 van de 5.

Herkent iemand dit probleem?

PS. we hebben dit probleem dus al ruim 2 maanden, dus ik heb eerst het nodige getest voordat ik dit probleem post op dit forum.

Kleine aanvulling; het heeft een jaar of 2, sinds het ingaan van het abonnement, altijd goed gewerkt.

(even wat tekst/spelĀ fouten hersteld)

icon

Beste antwoord door Babylonia 12 February 2021, 18:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Voor alle zekerheid de info:Ā  Die VPN-connectie in welke richting is het bedoeld?
Vanuit de info van buitenaf naar binnen toe, naar ā€œde serverā€ (over een mobiele connectie).

Dat mobiele - 4G SIM Only abonnement - heeft dat abonnement of het te gebruiken
APN toegangspunt een ā€œvastā€ WAN IP adres?

Indien niet, kan er dan via een DDNS-service toch een actueel WAN IP-adres worden benaderd?
En staat het toegangspunt ā€œbrederā€ ingesteld om meerdere functies (zoals VPN) toe te laten?

hoi, bedankt voor je reactie.

deze is inderdaad van buiten naar de server en dan via dieĀ Netgear naar een server met openvpn, het Ā heeft ook een vast IP. Het werkt prima maar het valt af en toe weg zoals in mijn eerste bericht is beschreven.

Zoā€™n 3 a 4 keer per week en dan elke keer 10 minuten / kwartier.

Dit probleem heeft zich vanaf het begin van de abbo (2 jaar geleden) nooit voorgedaan tot 2 maanden geleden.Ā 

Reputatie 7
Badge +10

Met min of meer vergelijkbare set-up, maar in mijn geval 4G smartphone ā€œtetheredā€ USB connectie met een router,Ā  -specifiek bij OpenVPN-Ā  heb ik daarmee juist gĆ©Ć©n verbinding.
(Geen probleem met bijv. L2TP/IPSec).

Door bij het toegangspunt daarvoor bij APN ā€œadvancedinternetā€ in te vullen, werkt OpenVPN wel.

Zou je ook eens kunnen proberen, of dat minder problemen oplevert?
Instellingen met een SIM in zo'nĀ  Netgear LB1110 4G LTEĀ  zijn uiteraard niet te vergelijken met een menu van een smartphone. Maar als hint / vergelijk kan het mogelijk iets opleveren < HIER >

Vanaf ongeveer halverwege die reactie en verder.

Met min of meer vergelijkbare set-up, maar in mijn geval 4G smartphone ā€œtetheredā€ USB connectie met een router,Ā  -specifiek bij OpenVPN-Ā  heb ik daarmee juist gĆ©Ć©n verbinding.
(Geen probleem met bijv. L2TP/IPSec).

Door bij het toegangspunt daarvoor bij APN ā€œadvancedinternetā€ in te vullen, werkt OpenVPN wel.

Zou je ook eens kunnen proberen, of dat minder problemen oplevert?
Instellingen met een SIM in zo'nĀ  Netgear LB1110 4G LTEĀ  zijn uiteraard niet te vergelijken met een menu van een smartphone. Maar als hint / vergelijk kan het mogelijk iets opleveren < HIER >

Vanaf ongeveer halverwege die reactie en verder.

De server werkt goed. Op het momemt kan ik netjes verbinding maken naar de server via Openvpn.

Het is alleen dat de verbinding elke dag meerdere keren wegvalt, het abbo hebben we al 2 jaar enĀ 2 maanden gelden is het probleem begonnen;

Host DOWN alert for 62.xxx.xxx.xxx:Ā Zaterdag 20:52
Host UPĀ alert for 62.xxx.xxx.xxx:Ā Zaterdag 21:18

Host DOWN alert for 62.xxx.xxx.xxx:Ā ZondagĀ 13:58
Host UPĀ alert for 62.xxx.xxx.xxx:Ā Zondag 14:24

Wat ik eventueel kan doen is dieĀ Netgear vervangen, kijken of dat hetĀ probleem oplost.

Reputatie 7
Badge +10

ā€œIn het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomstā€.

Heb zelf ook wel eens met bepaalde ā€œnieuwereā€ versies software ervaren, dat die minder stabiel zijn, dan oudere versies. Misschien veranderende achterliggende systemen van KPN zelf?Ā  Wie weet?
(Bedenk dat met rechtstreekse 4G een OpenVPN verbinding met een smartphone ik geen enkel probleem heb - alleen gecombineerd met een router ervaar ik die beperking).

Dus zou het persoonlijk altijd eerst eens proberen door gewoon toch dat bredere APN ā€œadvancedinternetā€ toegangspunt in te vullen.Ā  Niet geschoten is altijd mis.
Een andere 4G router kan altijd nog.

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/3g-4g-router/archer-mr600/

de harde schijf bleek stuk te zijn, deze vervangen en hetĀ OS en openvpn opnieuw geĆÆnstalleerd en hetĀ Ā probleem is niet meer teruggekomen.

bedankt nog voor jullie meedenken!
Ā 

Het is dus opgelost

Reputatie 7
Badge +10

Wel een probleem op een heel ander vlak dan vooraf vermoed.
(Fouten kunnen eenmaal overal in zitten). Maar zou met HD problemen dan juist toch ook fouten verwachten met lezen/wegschrijven van data in zijn algemeenheid - geen stabiel OS etc?

Maar mooi dat het is opgelost.

nou, omdat de modem in bridge-mode staat krijgt de server het ip toegewezen, als je dan op het moment wilt pingen (of verbinden naar het ip) als de schijf hapert kan het dus zijn dat ie geen response geeft.

tot nu toe geen wegvallers meer gelukkig!

Reputatie 7
Badge +10

Toch eigenaardig.
Een harde schijf heeft op zichzelf niets met de respons van een netwerk protocol te maken.
(Communicatie met een netwerk adapter van een server ligt op heel ander vlak).