Beantwoord

Sinds overstap naar KPN problemen met bekabeld thuisnetwerk

  • 18 April 2024
  • 11 reacties
  • 79 keer bekeken

@Dominique 63 en @wjb ,

Ik ben sinds kort overgestapt van Odido naar KPN (glasvezel) en heb ook de V12 box en de Netgear GS108e (8 poorts). Hoe hebben jullie dit aangesloten?

Voorheen werkte het goed, maar ik heb sinds mijn overstap problemen met verbindingen via ethernet kabels. Zo herkent mijn netwerk de NAS (DS920+) niet meer. Als ik een ethernet kabel in de netgeer switch stop en vervolgens  rechtstreeks naar bijvoorbeeld mijn MacBook koppel, dan heb ik ook geen internet via de ethernet verbinding. De lampjes op de Netgear switch branden wel gewoon groen. 

Via wifi werkt alles ook gewoon, zowel internet maar ook mijn NAS wordt herkend. Echter ik wil mijn NAS verbinding graag via de ethernet kabel en switch laten gaan, omdat bestanden van mijn MacBook naar de NAS bekabeld sneller gaat dan via de wifi?

Wat doe ik fout? Ik heb al vanalles geprobeerd? Maar ik snap er helemaal niets meer van. Moet ik iets aanpassen in de KPN v12 modem (in de settings)? Moet ik iets doen in de Netgear switch? Zit er ergens nog iets fout in een IP adres dat wordt “vastgehouden” (vanwege Odido wat ik voorheen had) en wat op de een of andere manier niet meer wordt herkend?

Mijn netwerk bestaat overigens uit o.a.:

  • KPN V12 modem
  • Netgear switch GS108E (met momenteel 5 ethernet kabels erin, waarvan 1x ethernet kabel is aangesloten op V12 box, 1x ethernet kabel is aangesloten op Devolo (voor tv),  1x ethernet kabel is aangesloten naar glasvezel kastje en 2x ethernet kabels die evt rechtstreeks op laptop/MacBook kunnen worden aangesloten.
  • 2x KPN WIFI versterkers (die ronde gevallen), waarvan 1x rechtstreeks aangesloten op V12 box
  • NAS DS920+ (via ethernet kabel aangesloten op V12 box)
  • 1x TV box, aangesloten via Devolo op V12 box
  • TADO systeem
  • Enphase kast (ivm zonnepanelen), aangesloten op V12 box
  • Meerdere ethernet kabels naar diverse kamers in huis, waarvan 1 ethernet kabel rechtsreeks aangesloten op V12 box (hier is ook de NAS op aangesloten)
  • Macbook, aangesloten via WIFI of via ethernet kabel bij gebruik overdracht bestanden naar NAS

 

Hebben jullie nog tips/adviezen hoe ik e.e.a. werkend krijg, zodat mijn NAS ook weer herkend wordt met de ethernet kabel? Kortom: help! :-)

 

Groet,

Ellen

 

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt

icon

Beste antwoord door EllenPenning 27 April 2024, 12:56

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7

EllenPening schreef:

  • Netgear switch GS108E (met momenteel 5 ethernet kabels erin, waarvan 1x ethernet kabel is aangesloten op V12 box, 1x ethernet kabel is aangesloten op Devolo (voor tv),  1x ethernet kabel is aangesloten naar glasvezel kastje en 2x ethernet kabels die evt rechtstreeks op laptop/MacBook kunnen worden aangesloten.

Wat bedoel je met het vetgedrukte stuk?

@wjb ik bedoel dat er een ethernet kabel van de v12 modem naar het glasvezel kastje van kpn (in de meterkast) gaat

Reputatie 7

@wjb ik bedoel dat er een ethernet kabel van de v12 modem naar het glasvezel kastje van kpn (in de meterkast) gaat

Maar dan zitten er dus maar vier kabels in de Netgear switch, klopt dat?

Op welke poort van de V12 is die switch aangesloten?

Reputatie 7
Badge +9

@EllenPenning Waarschijnlijk heeft jouw switch nog een IP adres uit de DHCP range van odido (192.168.1.x), dat moet je aanpassen naar 192.168.2.x of een fabrieksreset doen.

Reputatie 7

@EllenPenning Waarschijnlijk heeft jouw switch nog een IP adres uit de DHCP range van odido (192.168.1.x), dat moet je aanpassen naar 192.168.2.x of een fabrieksreset doen.

Een Netgear GS108E is een layer 2 switch en het maakt in principe dus niet uit wat het IP adres van de switch zelf is. Ja, wel zo netjes om hem in het juiste subnet te hangen zodat je hem kunt beheren maar voor de werking zou het niet uit mogen maken.

 

Ik denk eerder dat het juist de LAN adapter van de NAS is die een vast IP adres ingesteld heeft staan buiten het subnet van de V12.

@wjb Momenteel inderdaad 4 ethernet kabels in de Netgear. ik denk overigens ook dat er nog een Odido IP adres aan gekoppeld is (aan de NAS)? Maar krijg dat nog niet aangepast.

Hoe kan ik eenvoudig zowel de netgear als de NAS resetten, zodat er (automatisch) een KPN IP adres aan gekoppeld wordt en in geval van de NAS dat er niets gewist wordt qua data. Werken met NAS is nog nieuw voor me.

Reputatie 7
Badge +9

@EllenPenning Om de IP adres van de Netgear switch aan te passen, sluit je een computer op een port van de Netgear en gebruik de Switch Discovery Tool (NSDT) om de Netgear te vinden en op zijn web portal in te loggen en verander zijn IP adres naar Automatisch of een Static IP 192.168.2.xxx

Om de IP adres van de NAS aan te passen kan je naar http://find.synology.com/ of synologynas:5000

Indien je de NAS niet kan vinden via Web Assistant, ga naar web portal van de KPN modem of de Netgear switch om de IP adres te vinden en log in op de NAS.

Ga naar

Configuratie → Netwerk → Algemeen → Default Gateway → 192.168.2.254

Configuratie → Netwerk → Netwerkinterface → Dynamisch IP

 

Reputatie 1

Dit leest alsof je een vast ip adres op de Synology hebt staan. De DS920+ heeft naar mijn weten twee netwerkpoorten. Als je mazzel hebt, heb je maar een poort in gebruik. Dan zou de andere poort nog in de default configuratie moeten staan met DHCP. Koppel de netwerkkabel in de andere netwerk poort en kijk op de Experiabox welk IP adres de Synology krijgt.

 

 Als je beide poorten hebt geconfigureerd kun je twee dingen doen; een reset van de Synology of direct connecten met de Synology. Ten aanzien van dat laatste, dan moet je weten wat de vorige netwerk configuratie was. Ik heb het vermoeden dat je dat niet meer helemaal weet. Dan kom je bij de reset uit. Een Synology kan je op 3 manieren resetten, degene die je nodig hebt is de reset van netwerk+admin password. Op de achterkant van de Synology zit een klein puntje (reset) die je met een paperclip kan indrukken. Druk het knopje in en laat direct los na de piep (!!!). Je kunt nu op de Experiabox zien wat het IP is en inloggen. Gebruik Admin en het default wachtwoord. Je zult een nieuw wachtwoord moeten aanmaken voor admin en je bent weer ready to go….

 

Tip: Geen ip adressen hard op apparatuur zetten maar static maken op de ‘router’….

@EllenPenning Om de IP adres van de Netgear switch aan te passen, sluit je een computer op een port van de Netgear en gebruik de Switch Discovery Tool (NSDT) om de Netgear te vinden en op zijn web portal in te loggen en verander zijn IP adres naar Automatisch of een Static IP 192.168.2.xxx

Om de IP adres van de NAS aan te passen kan je naar http://find.synology.com/ of synologynas:5000

Indien je de NAS niet kan vinden via Web Assistant, ga naar web portal van de KPN modem of de Netgear switch om de IP adres te vinden en log in op de NAS.

Ga naar

Configuratie → Netwerk → Algemeen → Default Gateway → 192.168.2.254

Configuratie → Netwerk → Netwerkinterface → Dynamisch IP

 

Dankjewel TDN. Het lijkt nu allemaal goed te werken. Super bedankt. 

Dit leest alsof je een vast ip adres op de Synology hebt staan. De DS920+ heeft naar mijn weten twee netwerkpoorten. Als je mazzel hebt, heb je maar een poort in gebruik. Dan zou de andere poort nog in de default configuratie moeten staan met DHCP. Koppel de netwerkkabel in de andere netwerk poort en kijk op de Experiabox welk IP adres de Synology krijgt.

 

 Als je beide poorten hebt geconfigureerd kun je twee dingen doen; een reset van de Synology of direct connecten met de Synology. Ten aanzien van dat laatste, dan moet je weten wat de vorige netwerk configuratie was. Ik heb het vermoeden dat je dat niet meer helemaal weet. Dan kom je bij de reset uit. Een Synology kan je op 3 manieren resetten, degene die je nodig hebt is de reset van netwerk+admin password. Op de achterkant van de Synology zit een klein puntje (reset) die je met een paperclip kan indrukken. Druk het knopje in en laat direct los na de piep (!!!). Je kunt nu op de Experiabox zien wat het IP is en inloggen. Gebruik Admin en het default wachtwoord. Je zult een nieuw wachtwoord moeten aanmaken voor admin en je bent weer ready to go….

 

Tip: Geen ip adressen hard op apparatuur zetten maar static maken op de ‘router’….

Dankjewel @SandervVeluw , ga ik proberen. :-)

@EllenPenning Waarschijnlijk heeft jouw switch nog een IP adres uit de DHCP range van odido (192.168.1.x), dat moet je aanpassen naar 192.168.2.x of een fabrieksreset doen.

Een Netgear GS108E is een layer 2 switch en het maakt in principe dus niet uit wat het IP adres van de switch zelf is. Ja, wel zo netjes om hem in het juiste subnet te hangen zodat je hem kunt beheren maar voor de werking zou het niet uit mogen maken.

 

Ik denk eerder dat het juist de LAN adapter van de NAS is die een vast IP adres ingesteld heeft staan buiten het subnet van de V12.

Klopte inderdaad. Is nu aangepast.

 

@EllenPenning Om de IP adres van de Netgear switch aan te passen, sluit je een computer op een port van de Netgear en gebruik de Switch Discovery Tool (NSDT) om de Netgear te vinden en op zijn web portal in te loggen en verander zijn IP adres naar Automatisch of een Static IP 192.168.2.xxx

Om de IP adres van de NAS aan te passen kan je naar http://find.synology.com/ of synologynas:5000

Indien je de NAS niet kan vinden via Web Assistant, ga naar web portal van de KPN modem of de Netgear switch om de IP adres te vinden en log in op de NAS.

Ga naar

Configuratie → Netwerk → Algemeen → Default Gateway → 192.168.2.254

Configuratie → Netwerk → Netwerkinterface → Dynamisch IP

 

 

Reageer