Vraag

Slimme apparatuur (airco) koppelt niet

  • 21 March 2022
  • 8 reacties
  • 759 keer bekeken

Hallo,

 

sinds kort ben ik overgestapt van ziggo naar kpn, een monteur heeft alles netjes aangesloten inclusief 3 nieuwe super wifi 2.0. punten en een switch. Wifi, internet en tv werkt naar behoren en verder geen problemen. Daarna kwam ik erachter dat onze slimme apparatuur niet meer gekoppeld zijn, wat ook logisch is na het aanpassen van het wifi signaal. (ik heb de nieuwe box, experia 12)

De robot stofzuiger, babyfoons, p1 meter zijn allemaal gelukt om te koppelen met het 2.4ghz gast netwerk welke ik zelf handmatig heb aangezet door op de router in te loggen. De airco (LG) krijg ik ook gekoppeld aan het 2.4ghz netwerk, maar deze probeert constant zelf weer op de 5ghz frequentie te koppelen...wat uiteraard tot gevolg heeft dat ik de airco niet kan bedienen via de app.

Na wat gezoek op dit forum, blijkt dat het uitzetten van de 5ghz frequentie ook niet mogelijk is, dus ik ben even op zoek naar alternatieven of oplossingen? Een slimme stekker voor de airco heb ik geprobeerd maar die zorgt ervoor dat de stroom gewoon aan/uit gaat, dus mocht ik tijdens het uitschakelen van de airco het koud hebben...kan ik hem handmatig nog steeds niet aanzetten.

Hoor graag jullie ideeën.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Waarom gebruikt u hiervoor het gastennetwerk? Apparaten die verbonden zijn met het gastennetwerk hebben alleen toegang tot internet en niet tot andere apparaten op het netwerk. Zo kunnen ze bijvoorbeeld dus ook niet communiceren met de app op uw mobiel.

Voor veel goedkope Chinese rommel geen probleem. Die communiceren niet rechtsstreeks met uw telefoon, maar met een server is China. En uw telefoon maakt ook verbinding met die server in China. En zo word al dat slimme speelgoed aangestuurd. 

Maar voor de airco is dat wellicht een ander verhaal. Die wil wellicht wel rechstreeks met uw mobiel communiceren. Wat dus niet gaat op het gastennetwerk. 

Waarom gebruikt u niet het Extra WiFi netwerk? 

 

Beste @Nick83 

ook dit al geprobeerd, maar helaas zonder goed resultaat. Verbinden en koppelen gaat zonder problemen, tijdschema instellen lukt ook en dan doet de airco het op de juiste manier een halve dag. Daarna verzint de airco weer iets nieuws qua verbinding en werkt het niet meer. Dan opeens, pats boem is die weer verbonden en werkt het wel. Er zit geen consistentie in.

Reputatie 7
Badge +24

U heeft bij het Extra WiFi alleen 2,4 Ghz geactiveerd? Geen 5 Ghz? Of de namen verschillend gehouden?

@Nick83 , ik heb nu mijn normale WiFi uitgezet, welke dus zowel 2.4 als 5ghz uitzendt. De extra WiFi heb ik zowel 2.4 en 5ghz aangezet en de ssid een verschillende naam gegeven. De airco heb ik aan de 2.4ghz gekoppeld, en soms doet die het, en soms niet. 

Reputatie 7
Badge +17

Hallo en welkom @Robin van Beek.

Heb je al geprobeerd om de netwerken op de LG airco te vergeten?

Je kunt ook de normale wifinetwerken actief laten. En de slimme apparatuur alleen op Extra Wifi 2.4 GHz te zetten. Je zou dan Extra Wifi 5 GHz uit kunnen zetten.

@Denise_ , daar heb ik geprobeerd om naar te zoeken in de app, maar kan dat helaas nergens vinden. Ik heb al wel meerdere malen de airco verwijderd en als nieuw gekoppeld, zodat die het oude netwerk überhaupt niet kan kennen. 
Het scheelt dat het mooie weer eraan komt, en de airco dus weinig draait…maar ik heb echt geen idee hoe het op te lossen, grrrr

Reputatie 7
Badge +17

Heb je hier ook al naar gekeken:

Je kunt ook de normale wifinetwerken actief laten. En de slimme apparatuur alleen op Extra Wifi 2.4 GHz te zetten. Je zou dan Extra Wifi 5 GHz uit kunnen zetten.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Robin van Beek Het volgende staat in de handleiding van LG. En dan 802.11b/g/n. Kijk of dit ook zo in je box 12 ingesteld staat.

Voorwaarden voor uw router:
 Gebruik altijd een 802.11b/g/n 2,4 Ghz Wifi netwerk verbinding.
 Plaats het product dicht bij de router zonder obstakels tussen het product en de router.
 Zorg ervoor dat de SSID naam van het Wi-Fi netwerk geen niet-Engelse of speciale tekens bevat.

Bron LG