Beantwoord

SMA Tripower omvormer (zonnepanelen) geeft storing KPN internet tv

  • 5 April 2022
  • 28 reacties
  • 1303 keer bekeken

Sinds een een paar weken hebben we zonnepanelen met een SMA Tripower 10.0 omvormer die aangesloten (LAN kabel) is op de Experia 12 modem van KPN. We hebben twee tv’s met tv-ontvangers van KPN. Als de SMA omvormer is aangesloten kijgen we de foutcode stb-nmc-400 op de tv’s. Met de omvormer los, en na een reset van de modem werkt alles weer. Zodra je de omvormer aansluit is er weer dezelfde foutcode. De tv werkt wel als je het programma kost pauseert. De tv’s zitten met kabels via een switch van Netgear aangesloten op de Experia modem. TV’s direct op de modem aangesloten maakte geen verschil. Heeft iemand hier een oplossing voor? Hoe je de SMA omvormer kunt aansluiten en nog steeds tv kunt kijken? Thanks! 

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 7 April 2022, 21:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Hoi @Leon A. ,

Helaas is dat probleem hier wel bekend met de box 12.De oplossing was een v10 in een ander topic, misschien kan een moderator even kijken of hij iets voor je kan doen.

@wjb weet misschien inmiddels wél hoe je dit kan oplossen op een box 12?

Reputatie 7

@wjb weet misschien inmiddels wél hoe je dit kan oplossen op een box 12?

De enige manier lijkt te zijn door op de SMA Tripower omvormer bij de bedrijfsinstellingen de IGMP instellingen te wijzigen (uit te zetten).

Hi @wjb , @martijn197108 , dank voor jullie suggesties. Misschien in eerste instantie eens proberen om de IGMP instellingen te wijzigen. Weten jullie of dat in het ‘Sunnyportal’ kan? Anders zal ik eens met SMA bellen. 

geen idee,Maar je kan daar even kijken of je het daar kan uitzetten.

Reputatie 7

Anders zal ik eens met SMA bellen. 

Dat lijkt me inderdaad de beste oplossing. Voor de SMA Tripower omvormer is IGMPv3 vereist terwijl het TV platform van KPN IGMPv2 gebruikt. Het lijkt er op dat die twee elkaar bijten.

Ik heb exact hetzelfde probleem. Hebben jullie al een oplossing?

 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Leon A., ik had toevallig precies hetzelfde probleem! Ik heb sinds 18 maart zonnepanelen. Daarna hadden wij thuis ook problemen met de televisie. Opnames bekijken werkte wel goed. En inderdaad: even pauzeren en dan weer verder werkte ook. Ik heb dit eergisteren opgelost door het modem een reset te geven. Niet eerst de omvormer loskoppelen, gewoon erin laten zitten. En dan een harde reset via het reset gaatje achterop het modem. Dat heeft het probleem bij mij opgelost. Ik kan nu weer live televisie kijken. 😊

Reputatie 7

Dat heeft het probleem bij mij opgelost. Ik kan nu weer live televisie kijken. 😊

Ik hoop voor je dat het probleem ook weg blijft. Ik zie echter niet waarom een factory reset van de Experia/KPN Box het probleem "verholpen" heeft.

Hi @Denise_ , ik zal de reset via het gaatje aan de achterkant van de Experia ook eens proberen. Hoop dat het bij mij ook werkt. Dank voor de tip.

Verder ben ik ook wat andere dingen aan het proberem. Ik heb de LAN kabel van SMA omvormer en de LAN kabel van (een van) de TV’s nu beide direct op de Experia aangesloten in plaats van via een switch. Overdag doet de TV het, hetzij wat happerend na zender schakelen. Vreemd genoeg krijg ik de avond wel de ‘400’ error in beeld. Maar met een paar seconden pauzeren kun je toch weer tv kijken. Het lijkt of de tv die tijd nodig heeft om te bufferen. Opnames werken inderdaad normaal.

Over de IGMPv3. Ik kreeg te horen dat de SMA help lijn alleen voor professionals/installateurs is. Ik heb ze nu een bericht gestuurd met de vraag of ze de IGMPv3 uit kunnen zetten. Of vertellen hoe ik dat zelf kan doen. Ik wacht op antwoord.

 

@Denise_ , ik heb net de Experiabox 12 gereset via het gaatje aan de achterkant. Werkt bij mij ook! De TV doet het weer zonder haperen. Ben benieuwd hoe lang het goed gaat. Ook omdat @wjb zich niet kan voorstellen dat dit het probleem zal verhelpen. Misschien tot de volgende automatische update van KPN? Dank in ieder geval.

Ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Heb de setting bij SMA zowel op IGMP V2 alsook uit gezet maar dat helpt niet. Zou een Fritzbox kunnen helpen?

Reputatie 1

@hofs, Het is moeilijk te zeggen of een Fritzbox zal helpen maar waarschijnlijk  niet,
het blijft het zelfde netwerk en iets brengt de IGMP-proxy zo lijkt het over zijn nek.
kan zijn dat een Fritzbox een andere IGMP-proxy c.q versie heeft en dat het goed gaat maar ik betwijfel dit wel.
nooit geschoten altijd mis maar als dit het probleem niet oplost dan zul je nog verder moeten zoeken.

@Leon A. Moet je nog steeds contact krijgen met SMA?
ik ben een installateur en kan er mogelijk contact mee leggen laat 't me maar even weten,
als je me dan de contact gegevens van SMA hier plaatst zal ik dat proberen.

@Snake1702, dat zou geweldig zijn. Dankjewel. 
Het nummer van SMA is +31 30 2492 000.

De vraag is of en hoe je imgp kunt afzetten in de omvormer. Ik heb zelf alleen toegang tot het Sunnyportal van SMA. Misschien kan @hofs hier trouwens iets over zeggen? 
Na de harde reset van de Experiabox 12 van gisteren werkt de tv overigens nog steeds. Maar waarschijnlijk niet blijvend. 

Reputatie 1

@hofs kun je mij het type en serienummer van de SMA converter door geven en heb je nog iets van SMA zoals een home manager?

Ik heb de Experiabox 12 geruild voor een experiabox 10 bij de KPN winkel en heb geen issues meer. Ik heb nog wel de multicast op de SMA uitstaan en nog niet gekeken of dat met die V10 weer aankan.

Reputatie 7

Ik heb nog wel de multicast op de SMA uitstaan en nog niet gekeken of dat met die V10 weer aankan.

@hofs, Zou jij met ons willen delen hoe je multicast op de SMA uit hebt gezet?

Plaats eens een screenshot van het scherm met die instelling.

Bij versie kun je hem ook uitzetten. Dat helpt overigens niet bij een experiabox V12

Reputatie 7

Als je die "Send IGMP requests" uit zet en vervolgens de V12 en TV ontvanger(s) opnieuw opstart, heb je dan nog steeds problemen met televisie kijken?

yep

Reputatie 7

yep

En als je ook de SMA zelf opnieuw opstart na het uit zetten van die "Send IGMP requests"?

Goed punt maar kan ik niet meer checken. Met de V10 werkt alles zoals het moet.

@hofs , hoe kom je in dat menu van de SMA omvormer zoals in het screenshot wat je stuurde?

Nu bijna drie weken na de harde reset van de Experiabox V12  werkt de interactieve TV nog steeds. Ik ben nog steeds benieuwd hoe ik de IGMP kan uitzetten in de SMA omvormer. Heeft iemand daar een tip voor? @hofs @wjb @Snake1702 

Korte update. De KPN interactieve tv werkt nog steeds. Echter de SMA omvormer heeft sinds twee weken geen verbinding meer met het internet. Dit terwijl hij direct met een LAN kabel op de router zit aangesloten. Ik ga SMA contacteren voor een oplossing. 

ik heb dit zelfde probleem met de SMA Sunnyboy 3.6

SMA geeft op de website de volgende informatie:

https://my.sma-service.com/s/article/Configuring-the-IGMP-Protocol-in-SMA-Inverters?language=en_US

Mijn installateur geeft echter het installateurs wachtwoord niet af.

In had in eerste instantie geen problemen met de experiabox 10 maar met de experiabox 12 wel in combinatie met een unifi switch.

doordat ik nu ook Unifi router heb heb ik er 2 gescheiden systemen van gemaakt, daardoor zijn de problemen verholpen.

 

Wat een makkelijke en goedkope oplossing kan zijn is door middel van een goedkoop routertje een gescheiden netwerk te creëren voor je SMA omvormer. hierdoor stoort die niet meer op de IPTV en heeft de SMA nog verbinding met internet.

Bijvoorbeeld een LevelOne WBR-6802 of iets vergelijkbaars. wifi is niet nodig.​​​​​