Vraag

Smart TV en Wifi in tuinhuis

  • 21 February 2021
  • 3 reacties
  • 461 keer bekeken

Ik ga een tuinhuis bouwen achter in mijn tuin waarbij de afstand van mijn KPN Experia V10 modem tot aan het tuinhuis zo’n 30 meter bedraagt. Ik wil zowel een (smart) TV alsook een sterk Wifi punt hebben in het tuinhuis. Ik heb nog maar 1 poort vrij in mijn Experia V10 box. Is 1 CAT6 UTP kabel voldoende van de Experia V10 box naar het tuinhuis en dan een Wifi versterker te gebruiken waar ik tevens een UTP kabel vandaan naar mijn TV kan aansluiten? En heb ik dan dezelfde Wifi als in de rest van het huis? Dit laatste vraag ik omdat ik wat items in het forum heb gelezen dat dat wellicht niet mogelijk is met een V10, maar ik heb er verder geen verstand van. Graag advies hoe dit het beste op te lossen zodat ik perfecte TV en Wifi ontvangst heb in het tuinhuis.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Hallo @Schwanske , De CAT6-kabel is goed genoeg, die moet je alleen wel heel goed via een mantelbuis naar je tuinhuis brengen zodat het weer er geen invloed op kan hebben.

Als je een KPN-wifi-punt in je thuishuis wilt gebruiken met een doorlus naar de tv kun je het beste een set Experia wifi-punten kopen, zie link onderaan.

Bij de V10 wordt namelijk de wifi uitgezet en heb je het 1e punt als wifi opvang nodig en het 2e punt kun je in je tuinhuis aansluiten. De Experia wifi punten hebben 2 LAN-aansluitingen:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1364547/starterskit-experia-wifi-2-stuks/?pos=500

Dank Jan, maar kan je me nog uitleggen waarom dan de WiFi op mijn V10 wordt uitgeschakeld? Dus dan heeft niemand in het huis WiFi als ik de WiFi in het tuinhuis inschakel? Sorry maar ik snap het niet helemaal. En plaats ik dan 1 van de 2 Experia wifi punten bij mijn V10 en de andere in mijn tuinhuis?Sorry maar ik snap het niet helemaal. Ik heb wat gelezen dat 1 extra WiFi versterker genoeg zou zijn, maar ik heb er dus 2 nodig?

Reputatie 7
Badge +10

Dat probleem van uitschakelen van de WiFi bij de Experia Box V10 heeft te maken met het gebruik van door “KPN” verstrekte Access Points, en de achterliggende bemoeienis van KPN in hun systemen om jou op die wijze daarin te “dwingen” in dat keurslijf te lopen met wat ze voor klanten bedacht hebben.

Zou je dan ook aanraden beslist géén apparatuur van KPN af te nemen,
maar gewoon zelf te kiezen apparatuur welke “niet KPN” is gelieerd.

Veel makkelijker om b.v. een eenvoudige router te kopen als een "TP-Link Archer C6”
Uitermate eenvoudige installatie:
1. Eerst installatie als "router" met behulp van de installatiewizard.
    Daar werkt in principe internet al mee (als een “NAT achter NAT” set-up).
    Maar wil je ook nog gebruik maken van andere apparaten in het thuisnetwerk, dan stap 2.
2. Daarna om te zetten naar WiFi Access Point mode met slechts één instelling extra.
    Dan maak je gebruik van het netwerk van de Experia Box V10…..   en Klaar is Kees.

Zie beide gebruiksmode opties in de PDF-handleiding Snelle installatiegids

Een van de gemakkelijkste routers om in te stellen die ik in handen heb gehad.

Met 4 LAN poortjes extra werkt dat verder ook als bekabelde aansluitingen met andere apparatuur.
Wil je in het tuinhuis ook nog een extra TV-ontvanger inzetten, ook dat kan.
Blz. 60 en 61 (bovenste plaatje) van de uitgebreide PDF gebruikshandleiding.

In Access Point mode:  Vink dan de optie  IGMP Snooping  aan.
In router-mode (als 2e router achter de Experia Box V10):  Vink dan tevens  IGMP Proxy  aan.

De WiFi is verder helemaal onafhankelijk van de Experia Box V10 in te stellen.
En WiFi van de V10 kan gewoon aanblijven.

Bekabeling naar dat tuinhuis, is een stuk makkelijk aan te leggen dan die via een “mantelbuis”.
Simpel met een kabel die voor buitengebruik geschikt is met het juiste materiaal:
https://www.utp-kabel.nl/blog/wanneer-moet-ik-een-netwerkkabel-voor-buiten-gebruiken.html