Beantwoord

Solar edge omvormer op KPN box 12

  • 21 May 2022
  • 29 reacties
  • 1310 keer bekeken

Goedemiddag,

al eerder besproken in diverse topics maar hoop op een duidelijke uitleg. Sinds maand klant bij KPN alle apparaten in huis gekoppeld aan wifi. Zat hiervoor bij Ziggo, netwerknaam en wachtwoorden gelijk gehouden. Solar edge is niet te koppelen aan Box 12… dacht ik. Nu blijkt in het device overzicht dat de omvormer wel zichtbaar is maar geen ip adres krijgt toegewezen en daardoor geen verbinding krijgt. Hoe kan ik een ip adres toegewezen gekregen zodat hij gaat werken?

icon

Beste antwoord door JB22_ 21 May 2022, 18:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Hallo @DaniHola Ziggo werkte met een andere IP-range dan KPN. KPN werkt met 192.168.2.XXX

Het kan zijn dat de omvormer nog een oud IP-adres van Ziggo in zich heeft.

Kijk in de handleiding van de omvormer hoe deze voor wifi te resetten en via DHCP een IP-adres van het KPN-modem krijgt toegewezen.

Succes.

 

Hallo JanD,

Dank je wel voor je reactie. Helaas kan je niets meer in de omvormer zelf doen. Dat moet via een Setapp en die is er alleen bij installateurs. Ik heb de fabrikant gesproken en die geven aan een Lan kabel in te pluggen zodat ze van afstand mee kunnen lezen. Een Lan kabel vanuit de router direct naar de omvormer gezet. Ook hier weer geen verbinding. De ledjes op de bewuste poort bij de router knipperen maar krijg geen verbinding. Er zit dus iets in de verbinding Solar Edge en KPN. Heb je ook enig idee hoe ik de Lan kabel werkend krijg zodat de fabrikant op afstand kan inloggen? Alvast dank voor je hulp, 

Reputatie 7
Badge +24

Ziet u bij een bekabelde verbinding ook geen ip in de KPN Box staan?

Hallo @DaniHola zelf heb ik geen zonnepanelen met aanverwante elektronica.

Is het mogelijk de Solar Edge een fabrieks-reset te geven of breng je dan de teruglevering van de stroom in gevaar?

Staat er ook niets in een handleiding of op de ondersteuningspagina van de fabrikant c.q. leverancier hoe je verbinding kunt maken, bekabeld of via wifi. Een permanent bekabelde verbinding heeft uiteraard de voorkeur aangaande stabiliteit en veiligheid.

Jammer dat ik niet meer voor je kan betekenen.

Misschien lezen andere forum-leden mee die daar ervaring mee hebben?

Succes.

Reputatie 7

Die schroefjes of imbusjes van de kap even loshalen, kun je zo een kabel inpluggen. Wel even de werkschakelaar omzetten.

Makkelijker is denk ik om de SE even stroomloos te maken vanuit de MK. Minuutje later weer aanzetten, en dan zou die in theorie gewoon weer moeten werken. 

Ook zit er een omstelknop links onder aan de onderzijde, Mits je de HD-Wave hebt. Die werkt met 3 ledjes, rood/groen en blauw. Staat wel iets over in de handleiding. Moet lukken. 

Reputatie 7

Nu blijkt in het device overzicht dat de omvormer wel zichtbaar is maar geen ip adres krijgt toegewezen ...

Kan je eens een screenshot plaatsen van dat "device overzicht"?

Ik heb inmiddels de kap er al af en een lan kabel  ingeplugd. Op de router branden de lampjes van de betreffende uitgang. Echter boven bij omvormer geen connectie. Kabel werkt normaal op een super wifi punt dus kabel is goed. Er zitten 3 ledjes op de omvormer. Groen werkt want er wordt stroom opgewekt. Monitor functie werkt niet want dat gaat via internet. Ik zie de Lan kabel wel in totaal overzicht dat er data overheen gaat maar niet inzichtelijk met IP.

Reputatie 7
Badge +18

Die Setapp staat gewoon in de Google en Apple stores:

Google Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.solaredge.apps.activator

Iphone: https://apps.apple.com/il/app/solaredge-inverter-setapp/id1381441516

 

Dus op je mobiel moet je hem dan ook kunnen vinden in 1 van beide.

Reputatie 7

Set App is alleen maar nodig bij de eerste installatie, wordt door de leverancier gedaan. Dit is gewoon een ip conflict tussen het oude Ziggo en het nieuwe KPN. 

 

Led indicaties

 

Wel geprobeerd om het rode lipje naar links te houden voor een reset? Of enige andere vorm van reset? Het is zoooo makkelijk,… 

GeSp

het klopt dat de setapp te downloaden is en dat je kan lezen als demo. Echter heb en krijg je geen inlog om deze app te gebruiken. Deze krijgen alleen installateurs. In de monitor app voor gebruikers kan je normaal gesproken de wifi connecten maar de omvormer vindt geen netwerken terwijl deze er wel zijn. Op mijn telefoon naast de omvormer ontvang ik 6!netwerken maar op de omvormer niets. Dat kan zijn door de verbinding die er nog ergens in zit maar die niet werkt. Bij Solar edge zeggen ze dat je poorten open moet zetten voor de Lan kabel maar ik lees op het forum dat dit niet nodig is en ook minder veilig is. Er staat alleen niet bij hoe je het dan wel moet doen.

Reputatie 7
Badge +9

Hier staat de handleiding: https://www.solaredge.com/sites/default/files/system_owner_user_manual_nl.pdf MET de monteurscode voor het instellen van de WiFi 

Beste Speedmaster,

 

wellicht kijk ik niet goed maar waar staat de monteurscode voor instellen wifi?

Beste Jeroen B22

het zou inderdaad heel makkelijk moeten zijn. De eerste 2 stappen in de monitor app met het rode schakelaartje naar links halen is inderdaad heel eenvoudig. Alleen vindt hij geen netwerken terwijl ze er echt wel zijn. Zoals ik al zei is er ook met een Lan kabel geen connectie. Hiervoor werkte het feilloos. Ik zie veel meer berichten op dit forum van kpn en solar edge alleen zijn de oplossingen niet getoond.

Reputatie 7

Nu blijkt in het device overzicht dat de omvormer wel zichtbaar is maar geen ip adres krijgt toegewezen ...

Kan je eens een screenshot plaatsen van dat "device overzicht"?

 

Reputatie 7
Badge +18

Beste Speedmaster,

 

wellicht kijk ik niet goed maar waar staat de monteurscode voor instellen wifi?


Blz 8 van die handleiding, achter stap nummer 3, de cijfers tussen de ()

 

Reputatie 7
Badge +9

Beste Speedmaster,

 

wellicht kijk ik niet goed maar waar staat de monteurscode voor instellen wifi?

 

Reputatie 7

Ik blijf er toch bij dat je de hoofdschakelaar in de meterkast of werkschakelaar van je panelen  even een aantal minuten moet uitzetten nadat je op de Solar Edge de schakelaar hebt uitgezet anders blijft het ip adres er inzitten,…

Daarna je modem even opnieuw op laten starten schakelaar aan en klaar. 

Zo werkt het in ieder geval hier.

Beste speedmaster, dank voor je reactie.

dit nummer is voor solar edge omvormers met scherm dat zijn de wat oudere modellen. Nu moet dat via de installer app settapp

 

 

Hoi Jeroen, hier al 4 keer alles afgeschakeld maar het heeft helaas geen oplossing gegeven. Alle apparatuur is aangesloten op de nieuwe wifi echter de omvormer blijft tegenwerken  

Goedemiddag, dank nogmaals voor al jullie reacties. Toch ben ik er nog steeds niet uit. KPN wil niet helpen dan moet je een service abonnement afsluiten.

hoofdzaak blijft dat Lan kabel is aangesloten, deze is actief aan de data te zien en de lichtjes op het modem op de uitgangspoort maar toch geen actieve verbinding. Ik zie veel gelijksoortige problemen. Heeft er iemand nog een idee en uitleg hoe dit op te lossen? Ik heb er echt 0 verstand van dus als ik lees vast ip adres toewijzen poort forwarden etc, kan iemand mij dan aangeven wat ik waar in de modem in moet vullen en hoe ik dat moet doen? Alvast dank voor jullie hulp

Reputatie 7
Badge +24

Waarom belt u de leverancier van die Solar Edge zelf niet? Dat die het bij u thuis in komt stellen?

Die heb ik gebeld maar die geeft aan dat eerst Kpn er wat aan moet doen en die zeggen dat zij er niets aan kunnen doen. Op het forum staat ook dat poortforwarding niet nodig is maar wat dan wel?

Reputatie 7
Badge +18

Lijkt mij ook dat je bij de leverancier moet zijn, blijkbaar hebben ze een vast ip-adres ingesteld toen hij nog in het Ziggo netwerk zat en krijg je die met een normale reset er niet uit.

 

Toch wel een ding om mee te nemen als mijn omvormers aan vervanging toe zijn, lijkt mij toch vrij normaal dat je dit soort dingen zelf moet kunnen aanpassen.

Helemaal met je eens. Stap 1 keer in 12 jaar over voor constantere verbinding en dan krijg je deze niet zelf aan de praat. Goed idee dat er waarschijnlijk een vast ip adres in staat en dat et daarom geen verbinding komt