Sonos Beam valt vaak 5 seconden weg omdat tv CEC signaal opeist

  • 18 March 2022
  • 14 reacties
  • 425 keer bekeken

Ik zou graag willen aanhaken bij deze discussie. 
Het geluid van mijn Sonos Beam valt meerdere keren per avond weg gedurende ca. 5 sec. 
volgens de Sonos helpdesk gebeurd dat om dat de KPN ontvanger dan het CEC signaal ‘opeist’. 
klopt dat en kan ik dat voorkomen door bijvoorbeeld een CEC-killer toe te voegen in de HDMI verbinding tussen KPN-ontvanger en TV?

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt (origineel)


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Mennootje. Welkom op het KPN Forum! Wat vervelend dat het geluid soms wegvalt. Heb je al eens geprobeerd om de optie “Schakel de tv automatisch in op juiste HDMI-ingang” uit te zetten in het Menu? Deze optie vind je onder Menu > Instellingen > Stand-by. Dit zorgt ervoor dat automatisch de tv niet meer wordt aangezet op de juiste HDMI-poort als je de ontvanger aanzet. Wellicht verhelpt dit het probleem al. Een HDMI CEC-killer heb ik zelf geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel een goede oplossing. 

Hoi Vikash,

Dank voor je reactie. Ik heb het direct even gecontroleerd. Maar deze optie bleek al uit te staan. Wel heb de selectie opnieuw bevestigd. Mocht dit ook niet het gewenste effect hebben ga ik toch maar eens zo’n CEC-killer bestellen. Ik hou je op de hoogte. 

Reputatie 7
Badge +21

@Mennootje Is het geluid nog weggevallen of heb je inmiddels al een CEC-killer aangeschaft om dit probleem te verhelpen?

Hallo Vikash, de CEC-killer is ook niet de oplossing. Probleem blijft zich voordoen. Op een ander forum las ik de tip om voor zowel de tv als de Sonos terug te gaan naar fabrieksinstellingen en de setup opnieuw uit te voeren. Dat heb ik gisteren gedaan. Gisteravond heb ik geen wegvallend geluid meer gehad. Dus 🤞🏻Hoop dat ik het hiermee heb opgelost. 

Helaas blijkt ook dit niet de oplossing. Geluid blijft wegvallen. En ik heb werkelijk geen idee wat ik nog meer zou kunnen doen. Dus mochten er nog suggesties zijn houd ik me aanbevolen. 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Mennootje 
Zit er misschien ook een switch tussen de experiabox en de tv-ontvanger??
Zo ja dan moet deze switch IGMP snooping ondersteunen.
Deze switch ondersteund het in elk geval wel.

Badge +12

@Mennootje welk merk en type tv heb je en welke ontvanger? Hoe is de Beam aangesloten wat betreft HDMI en internet? Ik heb hier ook een Beam maar heb nergens last van namelijk. 

Hoi @Mennootje 
Zit er misschien ook een switch tussen de experiabox en de tv-ontvanger??
Zo ja dan moet deze switch IGMP snooping ondersteunen.
Deze switch ondersteund het in elk geval wel.

Hallo Huistijger,

Nee, mijn Arris 4k ontvanger is rechtstreeks bekabeld aangesloten op de Experiabox

@Mennootje welk merk en type tv heb je en welke ontvanger? Hoe is de Beam aangesloten wat betreft HDMI en internet? Ik heb hier ook een Beam maar heb nergens last van namelijk. 

Beste SledgehammerNL,

ik heb een Philips 49PUK7150. De ontvanger is recent vernieuwd naar een Arris 4k box (VIP5202). Zowel mijn vorige Arris HD ontvanger als deze nieuwe 4K ontvanger geven hetzelfde probleem. Beam en ontvanger zijn beiden met een goede kwaliteit HDMI kabel verbonden met de tv. 

Beam en ontvanger zijn beiden met een goede kwaliteit HDMI kabel verbonden met de tv. 

Ah. Voor de Beam maak je dus gebruik van de ARC aansluiting/verbinding van de TV. In de apparatuur van KPN hoeven we het dus niet te zoeken. De 5202 heeft een zeer beperkte CEC functie en die staat al uit. Dus blijft over het samenspel tussen de Sonos en de Philips TV.

Bij mijn moeder heb ik de soundbar optisch (1) aan de ontvanger en met BT aan de tv (2) verbonden.

(1) ivm radio luisteren met tv uit, en ook geluid zenders bij tv kijken

(2) ivm gebruik apps in de televisie zelf (Netflix en Viaplay).

Beam en ontvanger zijn beiden met een goede kwaliteit HDMI kabel verbonden met de tv. 

Ah. Voor de Beam maak je dus gebruik van de ARC aansluiting/verbinding van de TV. In de apparatuur van KPN hoeven we het dus niet te zoeken. De 5202 heeft een zeer beperkte CEC functie en die staat al uit. Dus blijft over het samenspel tussen de Sonos en de Philips TV.

Bij mijn moeder heb ik de soundbar optisch (1) aan de ontvanger en met BT aan de tv (2) verbonden.

(1) ivm radio luisteren met tv uit, en ook geluid zenders bij tv kijken

(2) ivm gebruik apps in de televisie zelf (Netflix en Viaplay).

Hoi PeterG,

Tussen de 5202 en de tv zit ook een CEC-killer. Dus die praten niet meer via CEC met elkaar.

Mijn soundbar heeft enkel een HDMI aansluiting. Wel heeft Sonos een verloop meegeleverd om van HDMI naar optisch te kunnen gaan. Deze verbinding heb ik nog niet geprobeerd. En daarbij heb ik 2 mogelijkheden die ik kan testen:

  1. (HDMI-) optisch naar 5202 of
  2. (HDMI-) optisch naar tv

Dit ga ik de komende dag nog eens proberen. Hou je op de hoogte

Badge +12

@Mennootje welk merk en type tv heb je en welke ontvanger? Hoe is de Beam aangesloten wat betreft HDMI en internet? Ik heb hier ook een Beam maar heb nergens last van namelijk. 

Beste SledgehammerNL,

ik heb een Philips 49PUK7150. De ontvanger is recent vernieuwd naar een Arris 4k box (VIP5202). Zowel mijn vorige Arris HD ontvanger als deze nieuwe 4K ontvanger geven hetzelfde probleem. Beam en ontvanger zijn beiden met een goede kwaliteit HDMI kabel verbonden met de tv. 

Gebruik je de originele HDMI van de ontvanger naar de tv en de originele HDMI van de tv naar de Sonos? Ik heb ook een Philips (55PUS71xx) en dezelfde ontvanger. Geen problemen.

Mijn soundbar heeft enkel een HDMI aansluiting.

Dan zou ie bij mij al afvallen. Een optical ingang is wel heel fijn om direct de tv ontvanger op aan te sluiten om radio te luisteren zonder de tv (aan).

En we krijgen best '’regelmatig'’ dit soort topics icm radio luisteren via HDMI. Met dips. Onverklaarbaar, maar omzeilbaar via optical.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er alleen HDMI aansluitingen op die soundbar zitten. Onhandig.

Zelf heb ik een HTS, maar bij mijn moeder is wel een (stereo) soundbar. Met een analoge ingang (zit de cd/dvd speler op), een optical (zit de tv ontvanger op), een BlueTooth verbinding (zit de tv '’op'’). En de HDMI ingang is ongebruikt.

Mijn voorkeur qua aansluiten;

Ontvanger → HDMI → TV
Ontvanger → optical → soundbar / HTS
en ook nog TV → HDMI ARC (of anderszins) → soundbar / HTS

Badge +12

Mijn soundbar heeft enkel een HDMI aansluiting.

Dan zou ie bij mij al afvallen. Een optical ingang is wel heel fijn om direct de tv ontvanger op aan te sluiten om radio te luisteren zonder de tv (aan).

En we krijgen best '’regelmatig'’ dit soort topics icm radio luisteren via HDMI. Met dips. Onverklaarbaar, maar omzeilbaar via optical.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er alleen HDMI aansluitingen op die soundbar zitten. Onhandig.

 

Als het geen Sonos soundbar is klopt je stelling wellicht. Echter radio luisteren doe je via de Sonos en daar heb je de ontvanger helemaal niet bij nodig. Via Sonos zijn legio zenders beschikbaar (als die tenminste van je gading zijn).