Beantwoord

SONOS Issues, SONOS Support wijst naar KPN... Terecht??

  • 6 March 2019
  • 26 reacties
  • 5633 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Ik heb regelmatig issues met alle SONOS Speakers in huis (4 stuks).
Ik speel altijd via Spotify Connect, maar zeer regelmatig stopt ie met spelen en na een paar seconden springt ie naar de volgende track.

SONOS Support beweert dat dit komt door een slechte internet verbinding, al heb ik met speedtests gewoon 200/200.

Voor mijn werk, maar ook voor hobby verbind ik regelmatig met Linux servers via SSH, deze worden eigenlijk nooit verstoord door connectie problemen.

De speakers heb ik zowel via wifi als bedraad geprobeerd, zelfde resultaat.

Toch blijft SONOS beweren dat de verbinding niet stabiel is.

Is dit op 1 of andere manier te bewijzen? Dat ik mijn probleem weer terug kan leggen bij SONOS?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 26 April 2019, 12:35

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Badge +12
Heb je het probleem ook als je Spotify luistert via de Sonos-app?
Reputatie 3
Badge +2
Heb je het probleem ook als je Spotify luistert via de Sonos-app?

Ja, maar dan krijg ik ook echt een foutmelding. Kan hem niet exact opnoemen, maar staat iets in de trant van: Te weinig bandbreedte, kan buffer niet opbouwen.

Echter als ik een speedtest doe vanaf de Switch waar de Sonos ook op zit, krijg ik gewoon 200/200
Reputatie 7
Dat je je maximale snelheid haalt zegt helemaal niets over je ‘verbinding’ in je woning.

Sonos staat er om bekend dat zeker wanneer draadloos, je echt wel een stabiel netwerk nodig bent. Er hoeft maar enige fluctuatie te zijn en dan krijg je al onderbrekingen of je speakers stoppen met spelen, en kan het erg lang duren voor je een nieuw nummer of andere radiozender krijgt.

Wat ik raar vind is dat je dit bedraad ook hebt, al lijkt mij dat heel erg sterk dat het daar ook gebeurd, want zeker bij echt iedere speaker bedraad kan er niks gebeuren.

Denk toch echt dat je het in je eigen netwerk moet zoeken, heb je uitgebreidere informatie hoe je alles in je netwerk hebt aansloten? Zit er ook led-verlichting aangesloten op je WiFi? Dit wil ook wel irritant doen in combi met Sonos, welke snelheid haal je bedraad en elk snelheid via de WiFi? Zit je op de juiste kanalen waar de minste WiFi interruptie op zit? Maak je gebruik van switches of powerline adapters(draadloos via stopcontact)?

Ervaar je dit ook als je tv kijkt? Zit deze switch ook je tv-decoder aangesloten? Zorg dan dat deze Imgp snooping ondersteund. Anders krijgt je Sonos ook verkeerde data binnen van een ander apparaat, en kan hij soms niet aan de juiste data toekomen. Moet die teveel nadenken en dan gaat het mis.

Denk ook dat Deze jou erg kan helpen, dan creeër je voor je Sonos een eigen stabiel netwerk.
Reputatie 7
Welke Experia Box gebruik je?
Reputatie 3
Badge +2
Welke Experia Box gebruik je?

V10 (ZTE H369A)
Reputatie 3
Badge +2
Dat je je maximale snelheid haalt zegt helemaal niets over je ‘verbinding’ in je woning.

Sonos staat er om bekend dat zeker wanneer draadloos, je echt wel een stabiel netwerk nodig bent. Er hoeft maar enige fluctuatie te zijn en dan krijg je al onderbrekingen of je speakers stoppen met spelen, en kan het erg lang duren voor je een nieuw nummer of andere radiozender krijgt.

Wat ik raar vind is dat je dit bedraad ook hebt, al lijkt mij dat heel erg sterk dat het daar ook gebeurd, want zeker bij echt iedere speaker bedraad kan er niks gebeuren.

Denk toch echt dat je het in je eigen netwerk moet zoeken, heb je uitgebreidere informatie hoe je alles in je netwerk hebt aansloten? Zit er ook led-verlichting aangesloten op je WiFi? Dit wil ook wel irritant doen in combi met Sonos, welke snelheid haal je bedraad en elk snelheid via de WiFi? Zit je op de juiste kanalen waar de minste WiFi interruptie op zit? Maak je gebruik van switches of powerline adapters(draadloos via stopcontact)?

Denk ook dat Deze jou erg kan helpen, dan creeër je voor je Sonos een eigen stabiel netwerk.


Ja het gebeurd zowel draadloos als via Ethernet.

Even vanuit mijn hoofd, ik heb een FTU of NTU net hoe dat heet voor glasvezel, daarachter staat de Experiabox V10, rechtstreeks daarachter hangt een Netgear GS105Ev2 en een Philips Hue bridge (V2 zeg ik uit mijn hoofd), met IGMP Snooping aan (op alle switches) ivm IPTV. Achter die switch hangen 2 andere GS105Ev2, waarvan 1 verbonden is met 1 van de 4 SONOS speakers., Nog een GS108Ev3 waar 2 SONOS speakers aan hangen, en rechtstreeks op de eerste switch nog een SONOS Speaker.

Verdere bijzonderheden? 1x Nest Protect V2 op wifi, verder zijn het allemaal Laptops, Tablets en Smartphones.

De firmware versies zijn als volgt:

Experiabox V10 (ZTE H369A): V1.01.00T03.4
Alle Netgear GS-105Ev2 Switches: V1.6.0.3
Netgear GS108Ev3 Switch: V2.06.03
Reputatie 7
Oké, dat is wel prima in orde eigenlijk!

Hier heb ik ook een Hue, een netgear GS105E bij de tv hoek, en de GS108E in de meterkast.
Alleen was het bij mij bedraad dus volledig verdwenen. Alles bedraad was uiteindelijk toch geen optie ivm wegwerken kabels, dus heb ik de Sonos Boost aangeschaft. Deze heb ik in mijn tv meubel geplaatst. En hier alle 4 speakers (playbar, tweemaal play 1, en de sub) op aangesloten. en sindsdien hebben we geen vreemde onderbrekingen of spontaan stoppen van spelen en opeens met een ander nummer starten, zowel via spotify, als via Sonos zelf. Dat ding maakt dus een ‘eigen’ netwerk aan voor je Sonos speakers. En staat het volledig los van je KPN netwerk zeg maar,.. zo hoeft de Sonos niet teveel na te denken en komen ze de hue, of al je andere draadloze apparaten in het netwerk niet tegen.
Reputatie 3
Badge +2
Oké, dat is wel prima in orde eigenlijk!

Hier heb ik ook een Hue, een netgear GS105E bij de tv hoek, en de GS108E in de meterkast.
Alleen was het bij mij bedraad dus volledig verdwenen. Alles bedraad was uiteindelijk toch geen optie ivm wegwerken kabels, dus heb ik de Sonos Boost aangeschaft. Deze heb ik in mijn tv meubel geplaatst. En hier alle 4 speakers (playbar, tweemaal play 1, en de sub) op aangesloten. en sindsdien hebben we geen vreemde onderbrekingen of spontaan stoppen van spelen en opeens met een ander nummer starten, zowel via spotify, als via Sonos zelf. Dat ding maakt dus een ‘eigen’ netwerk aan voor je Sonos speakers. En staat het volledig los van je KPN netwerk zeg maar,.. zo hoeft de Sonos niet teveel na te denken en komen ze de hue, of al je andere draadloze apparaten in het netwerk niet tegen.


Maar die Boost is alleen voor draadloos. Hoe kan het dan ook haperen als het allemaal bekabeld is?
Krijg dus meldingen van te weinig bandbreedte, maar dat slaat eigenlijk nergens op naar mijn idee.

Zowel de uptime van de uplink als de bandbreedte lijken gewoon in orde.
Reputatie 7
Dan zou het aan de kabels kunnen liggen zou je denken, zijn allen vrij recent lijkt me? Maar ik ben ook even geheel optie-loos op dit moment. Want hier thuis werkt alles bedraad hartstikke prima, maar draadloos nu dus ook. En zie in jou situatie zo ook geen gekke dingen meer. Ook geen idee of er een beperking zit in het aantal switches in gebruik met Sonos. Dat bijvoorbeeld teveel switches ook problemen zou kunnen geven. Daarbij kan ik de te weinig bandbreedte melding ook even niet meer plaatsen,...

Zeker is wel dat dit een vrij uniek iets is,...
Reputatie 3
Badge +2
Dan zou het aan de kabels kunnen liggen zou je denken, zijn allen vrij recent lijkt me? Maar ik ben ook even geheel optie-loos op dit moment. Want hier thuis werkt alles bedraad hartstikke prima, maar draadloos nu dus ook. En zie in jou situatie zo ook geen gekke dingen meer. Ook geen idee of er een beperking zit in het aantal switches in gebruik met Sonos. Dat bijvoorbeeld teveel switches ook problemen zou kunnen geven. Daarbij kan ik de te weinig bandbreedte melding ook even niet meer plaatsen,...

Zeker is wel dat dit een vrij uniek iets is,...


Het stomme is, het heeft eerst via wifi gedraaid, zelfde problemen, dan heb je niet die switches ertussen.
Alle kabels zijn Cat. 6A en max. 1 jaar oud, toen is de woning opgeleverd namelijk.

Ik zie in de switches ook geen CRC Error Packets

Wat ik eerder al aangaf, ik zit vaak in SSH connecties, daarmee ervaar ik nooit problemen, terwijl als de verbinding hapert je er normaliter gelijk uit getrapt wordt.

Het lijkt me ook sterk dat de uplink van 200/200 niet afdoende is, geen idee wat een Sonos nodig heeft, maar niet zoveel lijkt me.

Alle andere rand apparaten hebben ook geen issues, heel zelden een Zender niet beschikbaar melding, maar dat is in 1 jaar tijd miss 2 keer kort opgetreden. Dan heb ik het nu dus over de IPTV Tuners.
Reputatie 6
Badge +8
Als je alle Sonos speakers bekabeld aansluit, schakel je dan wel de WiFi van de speakers uit?

Normaalgesproken sluit je maar 1 Sonos speaker bedraad aan en de rest van de speakers koppelt zich dan automatisch via het SonosNet WiFi netwerk (dat is dus niet de WiFi van je router) draadloos aan die speaker.
Als je alle speakers bedraad aansluit, en je schakelt de WiFi op die speakers niet uit dan zijn ze zowel bedraad als draadloos aan elkaar gekoppeld en creeer je zogenaamde netwerk-loops.

Dus:
  • Of 1 Sonos speaker bedraad aansluiten, de rest niet.
  • Of alle 4 Sonos speakers bedraad aansluiten en Wifi op alle speakers uitzetten.
Reputatie 3
Badge +2
Als je alle Sonos speakers bekabeld aansluit, schakel je dan wel de WiFi van de speakers uit?

WiFi instellingen zijn gewist van alle speakers, verder staat bij alle 4 de speakers WiFi uit.
Reputatie 6
Badge +8
En andere streamingservices? Als je een internet radio station opzet heb je daar ook haperingen?
Reputatie 3
Badge +2
En andere streamingservices? Als je een internet radio station opzet heb je daar ook haperingen?

Dat kan ik nog eens proberen, ik gebruik eigenlijk altijd alleen maar Spotify. Echter is het soms ook dagen of soms zelfs weken wel goed, dus het is moeilijk vaststellen waar het aan ligt.

Het probleem komt uiteindelijk wel telkens weer terug.

Soms is het ook anders, dan kan je simpelweg niet verbinden met de speakers met Spotify Connect, dan blijft ie heel lang laden en denken en dan springt ie weer terug naar de iPhone. Vaak als je dan een paar uur verder bent werkt het vanzelf weer. Vaak is dat bij alle speakers het geval, soms alleen in de slaapkamer, soms alleen in de woonkamer etc...

In deze laatste situatie werkt het wel met de Sonos Controller App (Spotify), maar ik vind de Sonos App niet fijn in gebruik, dus gebruik als het kan de Spotify App zelf op iOS.

Overigens maakt het niet uit of je streamt vanaf Windows 10 x64 Pro, MacOS, iOS of Android. Soms helpt het wel om een ander apparaat te pakken, maar alle apparaten hebben vroeg of laat hetzelfde probleem.

Sonos Support heeft ook wel eens bij wijze van test gevraagd 1 van de Speakers rechtstreeks aan de Experiabox V10 te hangen, dat gaf toen geen verbetering.

Maar zoals eerder vermeld, het probleem zit enkel bij de speakers, alle andere gekoppelde apparatuur hebben geen issues. Het lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk dat alle 4 de speakers defect zijn.

Het gaat om:

  • 2x PLAY:1 (Stereopaar in de woonkamer)
  • 1x PLAY:1 (Slaapkamer)
  • 1x PLAY:5 (Eetkamer)
P.S. Woonkamer & Eetkamer zijn aan elkaar gekoppeld in een groep.
Reputatie 3
Badge +2
Spotify afspelen gaat wederom fout, Als ik via TuneIn radiozenders stream, wat totaal niet mijn voorkeur heeft, maar dat is persoonlijk, dan heb ik GEEN issues.
Reputatie 3
Badge +2
Voor de complete melding die we krijgen, zie hieronder:
Als ik in de auto Spotify draai via 4G heb ik dit gedoe niet. Maar dan gaat het via de Media Center van de auto en niet via SONOS.

Reputatie 3
Badge +2
Ik heb net mijn ouders gevraagd, die hebben ook een PLAY:5, maar in een andere woning en dus een ander netwerk. Zelfde problemen. Zou het dan een Spotify Issue zijn??
Reputatie 7
Zou maar zo kunnen,..

Maar als ik kijk naar mijn set-up, 2x play 1 (draadloos) playbar (draadloos) en de sub (draadloos) Maar wel alles via de boost (bekabeld) aangesloten. Ervaar ik rechtstreeks via de spotify app met muziek/afspeellijsten e.d. geen enkel probleem. Spotify connect gaat gewoon via de app zelf en kan draaien wat ik wil.
Hoi,

Citaat van onderstaande site:

Correct me if im wrong, maar volgens mij heeft iedereen in dit topic KPN?
We zijn op het moment in onderzoek naar Spotify problemen, die zich "voornamelijk" bij KPN klanten voordoen.

https://nl.community.sonos.com/stel-een-vraag-228987/muziek-stopt-met-spelen-6768833
Badge +12
Zou maar zo kunnen,..

Maar als ik kijk naar mijn set-up, 2x play 1 (draadloos) playbar (draadloos) en de sub (draadloos) Maar wel alles via de boost (bekabeld) aangesloten. Ervaar ik rechtstreeks via de spotify app met muziek/afspeellijsten e.d. geen enkel probleem. Spotify connect gaat gewoon via de app zelf en kan draaien wat ik wil.


same here. Playbar en 2x Play1 draadloos en Boost bekabeld. Ik ervaar ook geen problemen.
Hoi,

Vergeten te vermelden dat ook mijn Sonos geen problemen geeft.
Sonos Beam Bekabeld aangesloten.
De twee one en de sub gaan draadloos. Wifi dus.😉
Reputatie 3
Badge +2
Hallo allemaal,

Het lijkt inderdaad een KPN/Telfort issue te zijn volgens SONOS, zie hier: Link
Mijn ouders hebben het ook btw op een andere aansluiting maar ook KPN.
Reputatie 7
Vindt het maar een raadsel,.. Ik ervaar het namelijk echt totaal niet, hoe ik ook probeer om het te krijgen,... Heel bijzonder!
Zal daar bij Sonos ook eens blijven lezen.
Reputatie 7
Badge +30
Om hier toch nog even een reactie op te geven: we hebben dit nagevraagd en daar is het volgende uitgekomen:

Omdat wij (KPN) partner zijn van Spotify hebben we een directe koppeling met het Spotify netwerk zodat we ook kwalitatief de beste streams kunnen leveren. Sonos heeft echter een eigen Spotify koppeling die via een andere partij dan Spotify loopt. Dat is an sich geen probleem, maar die andere partij besloot om een deel van het Sonos/Spotify verkeer via een server in de VS te laten lopen. Hierdoor was het signaal te lang onderweg (te hoge latency) en kunnen er haperingen ontstaan. Haperingen die er niet waren als je, bijvoorbeeld, Spotify luisterde via je telefoon op je eigen (KPN) wifi. In samenwerking tussen alle partijen is dit weer veranderd en worden de streams nu weer via Europa geleid waardoor het niet meer zou moeten haperen. Sonos is ook bezig met een update van hun app waardoor ze niet meer die koppeling van de derde partij gebruiken maar rechtstreeks via Spotify zelf.

Hi Erik,

Weet je zeker dat dit nu helemaal gefixt is? Ik heb namelijk sinds deze zomer problemen met Spotify op Sonos. (KPN fiber Veldhoven) Het lijkt inderdaad een buffer probleem, want de eerste 10-15 seconden hapert een nummer regelmatig. Daarna gaat het goed. Lokale nummers vanaf m’n NAS werken prima, Streaming via Apple Music is ook geen enkel probleem. Alleen Spotify.

--AlexanderÂ