Beantwoord

Sonos kan na update Experia Box v10a geen surround maken

  • 27 July 2021
  • 200 reacties
  • 5318 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds de update van afgelopen donderdag kan m’n Sonos systeem geen surround systeem maken. Ik heb een playbase en twee keer Sonos one.  Ik krijg de melding in m’n app dat hij de  playbase wel ziet maar de Sonos ones niet. In mijn geval woonkamer+?+?  Als ik de experiabox opnieuw opstart doen ze het wel, maar de dag erna is het weer weg. Ook heb ik de experiabox al terug gezet naar fabrieksinstellingen. Ook dat hielp maar een dagje. Wie o wie weet hoe dit op te lossen!?

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 19 August 2021, 16:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

200 reacties

Ik heb je reactie over het hoofd gezien @Arnout86. Precies hetzelfde euvel als bij de vorige firmwareversie? Dat is dan tegen onze verwachting in. 
Voordat ik het doorzet naar onze ontwikkelaars. Heb je nadat je de nieuwste Firmwareversie ontvangen hebt de Sonos gereset/opnieuw verbonden? Waar loop je nu precies tegenaan: Maken ze wel verbinding, maar niet zichtbaar of valt de verbinding weg? 

Met de nieuwste firmware heb ik last van dezelfde verschijnselen: Wanneer je het modem opnieuw opstart dan functioneren de ontbrekende speakers goed die dag, en daarna vallen ze uit en zie ik ze als vraagtekens in de sonos app. Via de sonos kan ik ze dan niet meer vinden en/of succesvol installeren. Dit is overigens dus ook niet nodig want ze worden automatisch weer herkend zodra ik de experiabox een reset geef.

Reputatie 7
Badge +20

Dat is knap balen. Je hebt de nieuwste firmware nu? De v5.00.52_build493_owl? En welke Sonos apparatuur heb je precies? 

Dat is knap balen. Je hebt de nieuwste firmware nu? De v5.00.52_build493_owl? En welke Sonos apparatuur heb je precies? 

klopt, die versie heb ik. En het gaat om een setup met een Sonos Beam (die wel altijd stabiel verbinding blijft houden) en daarop 2x een Sonos One en een Sonos Sub (die dus alledrie steeds uitvallen)

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt. Ik heb dit doorgeven aan de ontwikkelaars. 

Reputatie 1

Ik ben onderhand ten einde raad! De router is onderhand vervangen voor een V12. Het is een dag goed gegaan, en hoppa de surround speakers er weer uitgeklapt! Twee vraagtekens zichtbaar in de app. Voor de update dit nooit gehad en nu alleen maar ellende. Dit kost mij te veel tijd en energie en frustratie. Ik wil een oplossing die werkt!

Alleen maar problemen hier…

setup sonos arc, 2 one sl’s, sub 

 

speakers vallen continu weg ook na laatste update, al contact gehad met KPN via de telefoon en na een half uur zou alles gefixt moeten zijn, maar het blijft een drama…:sweat:

Reputatie 7
Badge +8

Alleen maar problemen hier…

setup sonos arc, 2 one sl’s, sub 

 

speakers vallen continu weg ook na laatste update, al contact gehad met KPN via de telefoon en na een half uur zou alles gefixt moeten zijn, maar het blijft een drama…:sweat:

Ik heb bijna alles hetzelfde staan behalve de arc is bij mij een oudere playbar. Er zijn nog 2 dingen te proberen waar ik hier een beter resultaat mee heb weten te bereiken.

 

Eerste is op de v10a inloggen en onder network en daarna onder IP adres pool zit een leasetijd. Deze heb ik verkort naar 2 uur.

Tweede om daarna te proberen is onder WLAN zit een setting wireless mode 2.4 b/g/n . Deze op b/g gezet met daarna SAVE settings.

Dan modem herstarten.

Deze laatste instelling heb na herstart weer op b/g/n gezet en sinds dit moment geen verlies van surround.

Alleen maar problemen hier…

setup sonos arc, 2 one sl’s, sub 

 

speakers vallen continu weg ook na laatste update, al contact gehad met KPN via de telefoon en na een half uur zou alles gefixt moeten zijn, maar het blijft een drama…:sweat:

Ik heb bijna alles hetzelfde staan behalve de arc is bij mij een oudere playbar. Er zijn nog 2 dingen te proberen waar ik hier een beter resultaat mee heb weten te bereiken.

 

Eerste is op de v10a inloggen en onder network en daarna onder IP adres pool zit een leasetijd. Deze heb ik verkort naar 2 uur.

Tweede om daarna te proberen is onder WLAN zit een setting wireless mode 2.4 b/g/n . Deze op b/g gezet met daarna SAVE settings.

Dan modem herstarten.

Deze laatste instelling heb na herstart weer op b/g/n gezet en sinds dit moment geen verlies van surround.

Thanks voor de info! Ik ben het aan het proberen maar zodra ik 2.4 naar b/g wil zetten krijg ik een pop-up dat er geen spaties als eerste en laatste character in mijn SSID naam mag zitten….maar die zitten er ook niet in 😰 

Reputatie 7
Badge +8

Vreemd. Haal eens de naam bij SSID weg en vul nogmaals in. Ik krijg de melding alleen als ik bewust een spatie achter  de SSID zet. Haal het weg met backspace dan heb ik geen melding bij SAVE.

Nog steeds het geval…denk waarschijnlijk weer een harde reset nodig…

Reputatie 7
Badge +8

Nog steeds het geval…denk waarschijnlijk weer een harde reset nodig…

Ja en na reset alsnog  die instellingen dan proberen aan te passen.

Voor nu lijkt het te hebben geholpen! Morgen maar eens kijken of de speakers op WiFi blijven hangen…

Alleen maar problemen hier…

setup sonos arc, 2 one sl’s, sub 

 

speakers vallen continu weg ook na laatste update, al contact gehad met KPN via de telefoon en na een half uur zou alles gefixt moeten zijn, maar het blijft een drama…:sweat:

Ik heb bijna alles hetzelfde staan behalve de arc is bij mij een oudere playbar. Er zijn nog 2 dingen te proberen waar ik hier een beter resultaat mee heb weten te bereiken.

 

Eerste is op de v10a inloggen en onder network en daarna onder IP adres pool zit een leasetijd. Deze heb ik verkort naar 2 uur.

Tweede om daarna te proberen is onder WLAN zit een setting wireless mode 2.4 b/g/n . Deze op b/g gezet met daarna SAVE settings.

Dan modem herstarten.

Deze laatste instelling heb na herstart weer op b/g/n gezet en sinds dit moment geen verlies van surround.

 Dit heeft geholpen! Alle speakers hangen er nog aan en ik kan weer volop genieten van mijn sonos!

Reputatie 7
Badge +20

@Arnout86, heb je het modem gereset met de paperclip? Kan zijn namelijk dat de firmware net niet helemaal goed is ingeladen. Als je dan reset dat het wel goed gaat. 

@Arnout86, heb je het modem gereset met de paperclip? Kan zijn namelijk dat de firmware net niet helemaal goed is ingeladen. Als je dan reset dat het wel goed gaat. 

@Bart_Z Ik heb het modem gereset en inmiddels draait alles al een aantal dagen stabiel. So far, so good!

En helaas valt er nu af en toe toch weer een speaker weg…ook na het herstarten van het modem mist mijn sub nu weer….systeem heeft een aantal weken stabiel gedraaid en nu TOCH weer een speaker missing…Ben toch bang dat ik binnenkort maar eens moet overstappen naar iets anders, dit is compleet waardeloos

Badge +12

En helaas valt er nu af en toe toch weer een speaker weg…ook na het herstarten van het modem mist mijn sub nu weer….systeem heeft een aantal weken stabiel gedraaid en nu TOCH weer een speaker missing…Ben toch bang dat ik binnenkort maar eens moet overstappen naar iets anders, dit is compleet waardeloos

Als 'iets anders' een Fritz!Box is ben je geheid van je problemen af, ik spreek uit ervaring 😉. Dan hoeft 'iets anders' in ieder geval geen andere provider te betekenen (alhoewel XS4ALL ook een mogelijkheid is). Zo'n Fritz!Box kun je zelf kopen, huren via KPN of meegeleverd krijgen bij XS4ALL. Een eigen router kan natuurlijk ook maar dat vereist wel meer kennis. 

Ik heb firmware v5.00.53 build498-owl op mijn experia box v10a maar het werkt nog steeds niet naar behoren:

 

  • Sonos Speakers vallen weg. Workaround: Bekabeld aansluiten.
  • Sonos Spotify connectie werkt zeer instabiel, reset modem zorgt ervoor dat het weer even werkt. Workaround: Gebruik nu Apple music maar is dat is geen structuele oplossing natuurlijk.

Wat moet ik doen om e.e.a. weer gewoon te laten werken?

Reputatie 7
Badge +30

Het structurele probleem dat er was is opgelost, @vdws. Maar het kan wel zijn dat het in individuele gevallen niet optimaal gaat. Maak je ook gebruik van SonosNet? Zo ja, kun je kijken of het beter wordt zonder dat? Welke Sonos apparaten heb je specifiek? En is het hoofdapparaat daarvan bekabeld aangesloten?

Het structurele probleem dat er was is opgelost, @vdws. Maar het kan wel zijn dat het in individuele gevallen niet optimaal gaat. Maak je ook gebruik van SonosNet? Zo ja, kun je kijken of het beter wordt zonder dat? Welke Sonos apparaten heb je specifiek? En is het hoofdapparaat daarvan bekabeld aangesloten?

Hi, 

Ik gebruik een sonos beam met daarop aangelsloten een Sonos Sub en twee play one’s. De Beam is bedraad aangesloten en ik maak geen gebruik (meer) van SonosNet.

De beste oplossing is ervoor te zorgen dat je een ander modem krijgt. Heb zelf na enige tijd ,ook na het terugdraaien van de update, weer problemen gehad met de Experiabox icm Sonos. Nu hebben we na lang zeuren en aandringen een ander modem gekregen en de problemen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon ! 

De beste oplossing is ervoor te zorgen dat je een ander modem krijgt. Heb zelf na enige tijd ,ook na het terugdraaien van de update, weer problemen gehad met de Experiabox icm Sonos. Nu hebben we na lang zeuren en aandringen een ander modem gekregen en de problemen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon ! 

Yep. Dat denk ik ook. Zelfde type of een andere?

 

Wij hebben nu de KPN box 12. De monteur die hier geweest is vertelde dat de Experiabox en Sonos tegenwoordig geen goede combinatie meer is.  
 

@vdws Als je een Sonos speaker bedraad aansluit schakelen alle andere “kamers” over op Sonosnet. Heb je alleen een “kamer” met de Beam, de Sub en de Play:1’s? Want dan gebruik je misschien wel geen Sonosnet, maar heb je wel een dedicated 5Ghz verbinding vanaf de Beam naar de Sub en de Play:1’s. Omdat je de Beam bekabeld hebt lijkt het probleem van wegvallende surroundspeakers niet aan de update van KPN  te liggen - die zag immers op het samenvoegen van 2,4Ghz en 5Ghz-netwerken.

Even een update van mijn kant: Ik ben nu ongeveer een maand geleden overgestapt op een Fritz 4060 wifi router met een Fritz 6000 repeater. Sonos werkt sindsdien probleemloos. Verder merk ik ook dat andere zaken beter werken. Zo had ik met mijn macbook regelmatig last van een “vastlopende” wifi connectie (gemiddeld 1x per dag wanneer ik thuis werkte) ook dit komt niet meer voor nu. 

In mijn situatie lijkt het probleem toch echt aan de Experia box v10a te liggen. Maar nu gelukkig verleden tijd...