Vraag

Standaard gateway niet beschikbaar

  • 27 March 2019
  • 9 reacties
  • 1507 keer bekeken

Beste,

Sinds deze week zijn we aangesloten bij KNP. Sindsdien werkt mijn wifi op de desktop niet meer naar behoren. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat dat dezelfde foutmeldingen zich voorheen bij Ziggo ook weleens voordeden, maar nu is er überhaupt geen verbinding meer tot stand te brengen. Ik vermoed dat mijn desktop om een of andere reden niet kan communiceren met de router.

Het begint steevast met de melding dat er een "netwerkwijziging is gedetecteerd". Zie hieronder:


Het wifi-icoontje geeft vol bereik aan. Wanneer ik vervolgens de probleemoplosser start, geeft ie steevast aan dat de standaard gateway niet beschikbaar is:


Volgens de probleemoplosser is het dan opgelost. Dat klopt....voor hooguit 20 seconden. Vervolgens herhaalt het riedeltje zich opnieuw.

Het wifisignaal is verder prima. De monteur heeft dat vorige week bij de installatie nog gecontroleerd in de betreffende ruimte. Bovendien hebben mijn smartphone en zakelijk laptop een uitstekend wifi-signaal. In die halve minuut dat er wel verbinding is, is de downloadsnelheid met het oog op de afstand relatief hoog. Ik verwacht dus niet dat het aan het wifisignaal zelf ligt. Op internetfora worden diverse oplossingen genoemd. De volgende oplossingen heb ik al - zonder resultaat - geprobeerd:
  • Scannen van de PC met Norton en Malwarebytes of eventuele virussen of malware te detecteren en verwijderen: niets aangetroffen en ook geen resultaat;
  • Via de instellingen van Chrome gezocht naar bedreigingen en Chrome teruggezet naar standaardinstellingen: geen bedreigingen gevonden en geen resultaat;
  • Stuurprogramma van de netwerkkaart (Realtek RTL8192CU draadloze LAN 802.11n USB 2.0-netwerkadapter) updaten: de netwerkkaart geeft na te hebben gezocht op recente stuurprogramma's aan dat het nieuwste stuurprogramma al is geïnstalleerd, geen resultaat;
  • Bij de netwerkkaart het vinkje "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" uitgezet, geen resultaat.
Zijn er nog andere oplossingen te proberen? Ik word er radeloos van.

N.B. nog twee details:
  • Het TP-link USB'tje waarmee ik het wifi signaal op de pc moet ontvangen komt niet in de apparatenlijst voor. Ik weet ook niet of die er überhaupt ooit in heeft gestaan. Wanneer ik de PC laat scannen op apparaten wordt het ook niet gedetecteerd;
  • Vastgesteld is dat de CMOS batterij van het moederbord van de PC waarschijnlijk kapot is. Deze dient nog te worden vervangen. Bij het opstarten van de PC krijg ik dan een startscherm, waarna de PC verder correct opstart als ik op 'F2' druk. Het defect zou van invloed kunnen zijn op de BIOS instellingen, maar het lijkt mij hier los van te staan.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Heb jij naast de Experia Box nog een ander wifi toegangspunt in jouw netwerk?
Zo ja, wat is het merk en type van dat apparaat?

Welk type Experia Box heb je, is dat een V10A?
Hallo wjb,

Voor zover bij mij bekend is er geen ander wifi toegangspunt.

Het gaat inderdaad om een V10A.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Elodococ, welkom! Begrijp ik het goed dat jouw pc geen ingebouwde wifi-netwerkkaart heeft, maar dat je het wifisignaal opvangt met een USB-adapter? Heb je deze al eens opnieuw geïnstalleerd?
Hallo Erik,

Dank voor je reactie.

Inmiddels heb ik de USB-adapter vervangen. Deze had sowieso maar een beperkt bereik, dus een nieuwe was sowieso geen slechte investering geweest. Met de nieuwe USB-adapter zijn de problemen stukken minder, maar nog niet opgelost. Bij de vorige USB-adapter wil het internet om de 20 seconden uit; nu gemiddeld om het uur/half uur. Het kan zijn dat de verbinding het een paar uur goed doet om vervolgens weer continu weg te vallen. Inmiddels kwam er uit de probleemoplosser weer een nieuwe oorzaak naar voren:


Ook de standaard gateway melding komt nog weleens om de hoek kijken. Bij de nieuwe situatie heb ik het idee dat ie vooral uitvalt wanneer ie "het zwaar heeft", bijv. wanneer ik een Netflix film aan het streamen ben of een online game speel, maar dit heb ik niet echt gemeten ofzo.
Reputatie 7
Badge +30
Goed dat je hem dan vervangen hebt, Elodococ. Ik zie in het screenshot staan Wi-Fi 2, dat impliceert dat er ook nog een Wi-Fi 1 is. Kijk eens in je netwerkcentrum of er nog restanten zijn achtergebleven van je oude adapter qua verbindingen en verwijder die. De nieuwe USB-adapter, is dat een USB-stick model, of een los apparaatje met een langer kabeltje? In dat laatste geval, experimenteer nog wat met waar je die hebt staan zodat hij het signaal zo optimaal mogelijk kan opvangen.
Hallo Erik,

Bedankt, dat wil graag proberen. Kun je aangeven hoe ik die eventuele restanten detecteer?

Bij beschikbare WiFi-verbindingen staat ie i.i.g. niet; bij apparaatbeheer --> netwerkadapters staat de oude ook niet meer, maar misschien doe ik iets verkeerd.

Het betreft overigens een USB-model met externe antenne.
Reputatie 7
Badge +30
Je kunt dan verder nog in je Netwerkcentrum kijken. Hoe dat er precies uitziet hangt even af van je Windows versie, welke is dat?

Model met externe antenne is goed, dan kun je daar eventueel nog wat mee spelen qua waar je hem neerzet. Zorg voor een zo ononderbroken mogelijke zichtlijn tussen de antenne en je Experia Box.
Ik heb Windows 10. In het netwerkcentrum zie ik alleen WiFi 2 (naam netwerk). Wel zag ik dat de verbinding is gekenmerkt als Openbaar (i.p.v. particulier). Heeft dit nog invloed?

Het model heeft een externe antenne, maar geen kabel; slechts een soort schotel. Het onmogelijk om een ononderbroken zichtlijn te creëren, want het apparaat staat op de 1e verdieping. De monteur heeft echter de snelheid gemeten en die was goed. Ook wanneer ik verbinding heb en ik zelf de snelheid meet is de snelheid erg hoog. Hij valt echter nog steeds om het uur uit met de WiFi2 heeft geen geldige IP configuratie foutmelding.
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor de toelichting! Als je in het netwerkcentrum verder ook niets meer ziet, dan zit dat verder goed. Wel zou ik het type van de verbinding inderdaad aanpassen. Zet deze op particulier (stappenplan). Ik hoop dat die aanpassing voldoende is om het probleem te verhelpen.