Vraag

Sunny Portal geen connectie met router/internet/omvormer?

  • 21 March 2024
  • 31 reacties
  • 297 keer bekeken

Help ⬇️ wat moet ik doen en hoe?  reset al geprobeerd 
 

Beste Martijn,
Wij zien in Sunny Portal dat er waarschijnlijk geen juiste connectie is met de router danwel internet en de omvormer(s).
Wij raden aan om eerst de omvormer en de router te herstarten.
Het toestel communiceert via TCP poort 80 en TCP 9524.
Als er ondanks de geactiveerde poorten geen verbinding tot stand wordt gebracht, controleert u of de volgende URL's zijn geblokkeerd:
proxy.ied.sma.de:9523
registrar.ied.sma.de:9523
stun.ied.sma.de:3478
ied.sma.de
 
voor grafieken
uitgaand verkeer naar wco.sunnyportal.com (52.236.161.103) port 9524 moet zeker mogelijk zijn
U kunt de firmware updaten naar de laatste versie, en dan communiceert de omvormer via TCPpoort 80 en TCP 9524.
Bijgevoegd de laatste firmware en hoe u deze kan updaten:
https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-na-de-installatie/firmware-update-uitvoeren-op-een-omvormer-met-webuser-interfacesmart-screen.html
Met vriendelijke groet,
 


31 reacties

Reputatie 7

Je hoeft helemaal niets in te stellen op de router, alles zou gewoon moeten werken.

Reputatie 7
Badge +13

Ik ken deze dienst niet direct Martijn, maar ik sluit mij bij WJB aan, het zou gewoon moeten werken. Welke diensten werken er dan exact niet?

De omvormer zend geen signaal uit denk ik dus hoe komt het signaal te voor schijn .

Reputatie 7

Is jouw omvormer wel met jouw thuisnetwerk verbonden?

Heeft het eerder wel gewerkt?

Plaats eens screenshots van wat je te zien krijgt.

Nee daar zit het probleem, de omvormer zend geen signaal uit. Eerder heeft het wel gewerkt, bij het zoeken naar de wifi van de omvormer komt er geen wifi netwerk te voor schijn  

Reputatie 7

Dus als ik het goed begrijp krijgt de omvormer geen wifi verbinding.

Kan je eens een screenshot maken van het scherm waarop je ziet dat er geen wifi netwerk gevonden wordt.

Hoi wjb hierbij een foto van het scherm

waarbij er geen wifi signaal wordt uitgezonden vanaf de omvormer groet Martijn 

 

Reputatie 7

De omvormer hoeft ook geen wifi signaal uit te zenden om verbonden te zijn met jouw wifi netwerk maar als ik de handleiding van SMA lees dan zou de SMA omvormer een wifi signaal moeten uitzenden als de omvormer aan staat. Dat zal alleen zo zijn als de omvormer gevoed wordt door de zonnepanelen.

Staat de omvormer wel aan?

Kijk ook eens in de DHCP client-list op de Experia/KPN Box omte zien of de omvormer er daar tussen staat.

Hoi, ja de omvormer staat aan. En nee de omvormer staat er niet tussen, hoe voeg ik die toe? 

Reputatie 7

Die kan je niet toevoegen, die komt automatisch als er een verbinding is.

Het lijkt er echt op dat de wifi module van jouw SMA omvormer de geest heeft gegeven.

Ik ben bang dat je toch echt contact zult moeten opnemen met SMA.

Kijk eerst nog even of je vlak bij de omvormer wel het wifi netwerk van jouw SMA omvormer kunt zien.

Oké bedankt voor informatie we gaan het oplossen met sma 👍🏼

Goedemiddag,

Je kan de sma aansluiten op een utpkabel (connectie zit onder de sma verstopt), de utp verbinden met je netwerk, dan via de webinterface inloggen (ip kan je achterhalen via de kpnrouter of tooltje bv angryipscanner op je pc/laptop) . In de webinterface kan je de wifi connecten, daarna de zou het (weer) moeten werken zonder utpkabel.

 

 

 

https://share.icloud.com/photos/0f8-KUp6tXmlmxgH1EoL206Pw
 

wellicht hier nog wat aan ik

krijg geen gegevens binnen via een andere utc kabel wordt hij wel blauw 

Reputatie 7
Badge +13

Wellicht heeft de community nog een idee dan, maar is anders contact met de leverancier nog een optie?

Ik neem aan dat je graag de SMA Webinterface wil benaderen? met gebruikersnaam user om daar je instellingen te controleren voor de verbinding met de sunnyportal.com

Als het blauwe lampje brand heeft hij verbinding met je netwerk,

In de settings van de sma (webinterface) kan hij bij blokje SpeedWire “ Automatische configuratie ingeschakeld” staan of hard op een vast ipadres bij de laatste zie je hem niet tussen  dhcp client list van Experia/KPN Box .

Met een lan/ip scan tooltje kan je alle apparaten in je netwerk detecteren (bv Fing - Network Scanner voor ios) misschien zie daar het ipadres van de sma tussen staan?

Zo niet: misschien het er in de het web interface van de SMA ooit een vast ipadres is ingesteld met anders dan 192.168.2.xx , dan kan je hem niet via je thuisnetwerk bereiken.

ps Bij mij staat hij vast op 192.168.1.211 iprange van netwerk is 192.168.1

 

 

 

Hoi klopt inderdaad, Echter word er niks opgepikt 😬.

via een losse  ucp kabel geeft hij wel blauw lampje aan alleen heb je dan geen verbinding😅

Misschien dat de originele ucp kabel die door getrokken is vanaf de router naar sunnyboy  kapot is? 

Valt ook best mee toch hoe het achter loopt 

Had je 1130 dagen geleden een ander router?

Als je lampje blauw is verbonden met je router, echter  als de sma een andere (vaste) iprange heeft bv 192.168.1.x en  jou huidige netwerk 192.168.2.x , dan gaat het niet werken.

Als de sma wel op “Automatische configuratie ingeschakeld “staat, moet je de sma uit en weer aanzetten (met de losse utpkabel aangesloten), in de clientlist van de router kan je dan het ipadres van de sma vinden en kan je met je webbrowser naar de webinterface gaan om de instellingen voor de connectie naar sunnyporta.com te controleren

Nee volgens mij hebben wij de naam veranderd van de wifi 1130 dagen geleden 

waar moet ik kijken? 

De witte utp kabel moet je in je router pluggen ipv rechtreeks in laptop

daarna de sma uit en weer aanzetten.

(of is het een utp crossover cable?) die kan wel rechtstreeks naar je laptop)

dan in de dhcp clientlist van je kpn experiabox  kijken wat de ip is van de sma

dit ip adres ingeven in je browser , daarna kan je inloggen in de webportal van de rode sma

check,  dan moet ik kijken of ik nog een hele lange utp kabel thuis heb. 😅 omvormer hangt in de garage en kpn experiabox in de meterkast..

 

check,  dan moet ik kijken of ik nog een hele lange utp kabel thuis heb. 😅 omvormer hangt in de garage en kpn experiabox in de meterkast..

 

Ok!

ps geeft de oude utp kabel geen blauw lampje? zo niet zit hij wel in het kpnrouter?

klopt inderdaad de oude utp kabel geeft geen blauw lapje ! ja zit in de kpn router 

Nee volgens mij hebben wij de naam veranderd van de wifi 1130 dagen geleden 

Als je de oude  wifi naam en wachtwoord nog weet van 1130 dagen geleden, kan je deze herstellen in je router en heeft de sma waarschijnlijk weer draadloos connectie.

Of je maakt een nieuwe gastwifi aan met de oude naam en wachtwoord

Reageer