Beantwoord

SuperWiFi laat IPtv haperen

  • 22 May 2021
  • 3 reacties
  • 569 keer bekeken

Beste KPN/Forumleden,

Sinds +/- 5 maanden ondervindt ik continue storing als ik via mijn Superwifi punt download. Als ik download valt de TV verbinding (IPtv 4k box) weg (Beeld tv gaat haperen en als het downloaden stopt is het beeld gelijk weer goed) en de internetsnelheid valt van 900mb weg naar 60mb. We hebben nu twee keer een KPN monteur over de vloer gehad en die hebben geen idee wat ze ermee aan moeten. Ze hebben de verbinding nagemeten en het NT glasvezelkastje vervangen. 

 

De situatie is al volgt:

Situatie vanuit de Experia v10 router loopt een cat7 kabel richting de tv waar een switch Netgear GS108E (geschikt voor igmp snooping) is aangesloten.  Op deze switch zijn de tv, iptv en super wifi punt aangesloten (cat6a). Snooping staat aan op de switch en alle andere functies staan uit. Mijn vermoeden was dat het aan de switch lag. Vanuit KPN hebben we destijds de Netgear GS605v5 aangeschaft, die recentelijk vervangen is voor de Netgear GS108E. Dit heeft helaas niet tot een oplossing geleid. Het gebruik van QoS en rate limiter geeft ook geen oplossing.

Als wij het superwifi punt rechtstreeks op de router aansluiten hebben we geen enkele vorm van storing. Alleen staat dit super wifi punt te ver weg en willen we die gewoon netjes op de switch aansluiten. Als test heb ik een oude wifi extender(AP) van KPN op de switch aangesloten en het werkt gewoon fijn loos. Het probleem ontstaat dan ook echt alleen met het KPN super wifi punt.

Ik heb alle topics doorgelezen over super wifi en 4k ontvangers en het is vaak een bak ellende.

-Storing 4K ontvangers ten opzichte van de oude

-Super wifi punt veel problemen met de V10

 

Mogelijke zaken die nog gedaan kunnen worden:

-Router vervangen ((v12) (als dit soelaas kan bieden))

-TV ontvanger omwisselen voor een ander model.

 

Gezien de technologie waarop de huidige KPN super wifi punten met een instabiel mest netwerk verwacht ik niet dat mijn probleem 123 is opgelost. Voor een derde keer een monteur langs laten komen heeft geen zin (hun kennis stopt op een zekere hoogte). Aangezien een andere AP geen enkel probleem oplevert op de nieuwe switch ben ik geneigd om een volwaardig mest systeem te kopen (die bekabeld) is aangesloten waarna ik van de problemen af ben en beter netwerk heb draaien.

 

@De forumleden zien jullie nog andere oplossing?

@KPN Gezien het feit dat meerdere monteurs er niet uitkomen, de klantenservice verder geen ondersteuning kan leveren wil ik graag mijn Superwifi punten retourneren. Het werkt niet naar behoren en dat zal het waarschijnlijk voorlopig ook niet gaan doen. Ik hoor graag hoe we hier samen uitkomen!

 

Basisgegevens:

Snelheid via wifi punt 900 m/b up  500 down

Aansluiting 1000 om 500  op glasvezel

Bekabeld aangesloten CAT7 en 6a

V10 router

icon

Beste antwoord door Babylonia 23 May 2021, 20:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Interessante case, waar ik nog niet 1,2,3 een oplossing voor zou kunnen bedenken?
En heb voor de specifieke situatie van een 1000/500 Mbps glasvezelverbinding geen ervaring.

Heb mogelijk wel “ideeën” waar het hem in zou kunnen zitten?

Bij een “beperkte snelheid” glasvezel abonnement wordt de “internet” snelheid kunstmatig geknepen.
(50 - 100 - 200 Mbps). Daar bovenop heeft de verbinding zelf nog ruimschoots reserve voor de IPTV stream die “apart” (in een ander VLAN) wordt aangeleverd.

Bij een 1000/500 Mbps glasvezelverbinding wordt feitelijk de totale capaciteit aan je internetverbinding gegeven, en heb je geen extra reserve voor IPTV stream zelf indien die volle capaciteit wordt gebruikt van die internetverbinding?

Ik kan me voorstellen, dat bij downloaden de volledige capaciteit van de internetsnelheid ervoor wordt benut. Dan blijft er dus niets over voor de IPTV stream zelf, en gaat die haperen?

Om het wel netjes af te stemmen heb je mogelijk toch met goede QoS instellingen te maken, die bij de ene situatie schijnbaar wordt gerespecteerd als je de Netgear switch weg laat.
In het andere geval schijnbaar niet meer?

Vraag me af of de KPN Experia Boxen er wel aan zouden kunnen voldoen?
Het gebruik van een eigen router biedt wellicht betere mogelijkheden om het een en ander te tweaken. Maar dan nog heb je ook nog steeds te maken met de mogelijkheden van die switches en SuperWiFi.

Ter referentie een vergelijkbare ervaring (van haperen IPTV stream) in een heel andere set-up.
Bij een “NAT achter NAT” opstelling (2 routers met ieder hun eigen sub-net achter elkaar), kan ik IPTV doorleiden naar die 2e router met een extra activiatie van IGMP proxy  en  IGMP Snooping.

In die specifieke set-up, kan ik achter het 2e sub-net prima TV kijken zonder haperingen.
Alleen als ik bijv. een internet snelheidstest doe via de  Ookla speedtest website.
Waarbij de volledige “geknepen” internet snelheid wordt benut (100/100 Mbps account),
merk ik ook een hapering van TV tijdens die test. Na de test is het haperen direct weer over.
Maar zoals geschreven is dat een heel specifieke situatie (zonder verdere QoS aanpassingen).
De set-up “rechtstreeks” achter glasvezel met gebruik van één router is die hapering er niet als ik een speedtest doe.

Heb ook geëxperimenteerd met SuperWiFi, met achter het 2e draadloze SuperWiFi-punt een Netgear switch aangesloten met daarachter dan weer een TV-ontvanger. Dat werkte.
Maar verder niet getest met downloaden (of Ookla speedtest).

 

Reputatie 7
Badge +19

Van harte welkom op ons forum @Bob 123!

Ik zie dat @Babylonia jouw topic al gevonden heeft, en je van uitgebreid advies voorzien heeft. Fijn om te zien, heb je al tijd gehad om er naar te kijken? Ik hoop dat je daarmee verder komt. Met het zelf geschreven topic dat hij deelt moet dat vast goed komen :) we horen het graag van je.

Reputatie 7
Badge +24

Heb je al eens een andere kabel geprobeerd tussen de Experiabox en de switch? Gewoon cat 5e of 6?

Cat 7 wil wel eens problemen opleveren. Niet alle apparatuur kan daar mee overweg. Zoek hier op het forum maar eens op "KPN Box cat 7". Dat een getalletje hoger is, dat betekent niet altijd dat het beter is hé...