Beantwoord

Superwifi? of Experia V12

  • 10 August 2022
  • 8 reacties
  • 105 keer bekeken

Af en toe ondervind (vooral mijn vrouw's iphone) problemen met de connectie. Afgelopen weekend had ik het ook, maar dan op android. 

  1. Iphone blijft vaak hangen bij een accespoint waar hij recent mee gecommuniceerd heeft, kan zijn de experia box, maar soms ook de repeater die op zolder hangt (in een apart EXT kanaal). In plaats van dat hij naar de beste verbinding zoekt.
  2. Afgelopen weekend zowel op Iphone als android: wel (goede) wifi ontvangst, niet verbonden met internet. 

Hoewel dit natuurlijk twee verschillende zaken zijn, wil ik het het liefste in een keer oplossen. Nu is de vraag, welke route ga je in. Ik zou het liefste een goede basis willen leggen, dwz de meest recente Experia box. Stuur KPN me deze sowieso op, of moet ik meteen richting de Super-WIFI uitbreiding? Dit brengt natuurlijk ook kosten met zich mee


 

icon

Beste antwoord door Jan van KPN 14 August 2022, 13:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @hjbrokers en bedankt voor je bericht :)

Logisch dat je dit graag in 1 x opgelost ziet dus goed dat je dit probleem hier kenbaar maakt! Welk type Experia Box heb je op dit moment in gebruik? Sowieso zou ik je alvast willen adviseren om eens aan de slag te gaan met de wifi manager. Mocht blijken dat je een verouderd type Experia Box in gebruik hebt dan krijg je via de wifi manager de mogelijkheid om deze kosteloos om te laten ruilen. Laat je me weten wat hier uit is gekomen?

Ik heb de Experiabox V10.

En wifi manager doorlopen, die komt met het advies superwifi aan te schaffen, bied niet de mogelijkheid de experiabox om te ruilen. Inmiddels had ik ook al de klantenservice gebeld.. Schijnbaar kunnen die ook het wifi-signaal doormeten, want volgens de medewerker heb ik veel last van ruis. Zijn advies: ook superwifi.

 

Maar wat ik niet goed snap, maar hopelijk hier iemand wel: ik heb dus geen last van een slecht signaal/bereik. Wel dat de connectie met internet wegvalt. Een superwifi punt zou ik dan moeten aanleggen op elke verdieping.

 

Maar in hoeverre drukt een superwifi punt een ander signaal weg? 

 

Aanvullende vraag: volgens de medewerker kost een superwifi punt mij 39,50. Als ik via de wifi manager bestel, zijn ze echter €49,50. Wat zijn nu de kosten?

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb de Experiabox V10.

En wifi manager doorlopen, die komt met het advies superwifi aan te schaffen, bied niet de mogelijkheid de experiabox om te ruilen. Inmiddels had ik ook al de klantenservice gebeld.. Schijnbaar kunnen die ook het wifi-signaal doormeten, want volgens de medewerker heb ik veel last van ruis. Zijn advies: ook superwifi.

 

Maar wat ik niet goed snap, maar hopelijk hier iemand wel: ik heb dus geen last van een slecht signaal/bereik. Wel dat de connectie met internet wegvalt. Een superwifi punt zou ik dan moeten aanleggen op elke verdieping.

 

Maar in hoeverre drukt een superwifi punt een ander signaal weg? 

 

Aanvullende vraag: volgens de medewerker kost een superwifi punt mij 39,50. Als ik via de wifi manager bestel, zijn ze echter €49,50. Wat zijn nu de kosten?

 

 

Klopt, de wifi manager geeft niet de mogelijkheid om de Experia Box V10 om te ruilen omdat deze nog up te date is en daarbij vaak ook wordt aangemerkt als een van de beste modems die we ooit hebben gehad. Stel je zou super wifi aanschaffen, dan schakelen deze de wifi van de Experia Box v10 uit en nemen ze het signaal dus over. Wat betreft de prijs; voorheen waren de kosten 39,50 per super wifi punt alleen zijn die prijzen een tijdje geleden omhoog gegaan en nu kosten ze per stuk dus 49,50 euro. Excuses voor het feit dat hier verwarring over is ontstaan, dat had voorkomen kunnen worden. Mochten de super wifi punten niet bevallen dan kun je ze binnen 14 dagen retour sturen! 

blijft de vraag: het probleem zit dus niet in het bereik, maar in ruis van buren. Wat gaat superwifi veranderen aan deze ruis?

Reputatie 7
Badge +12

Met super wifi punten moet het bereik van het wifi signaal bij jou in huis worden verbeterd en hiervoor maken de super wifi punten gebruik van de inmiddels bekende mesh technologie. Sowieso kun je de wifi natuurlijk op een ander kanaal instellen dat je buren om op die manier die ruis zoveel mogelijk tegen te gaan. Verder zou ik je adviseren om via de wifi zoveel mogelijk gebruik te maken van de 5 GHz band; het bereik is korter en 5 GHz kent niet de overlap in kanalen die je bij de 2.4 GHz band wel hebt. Kortom, minder kans op verstoring!

 

 

Beetje zitten kijken, en ik zou op 1e en tweede verdieping ook een bedrade accesspoint kunnen aansluiten. Dan is MESH/Superwifi misschien niet eens nodig.

 

Hier in het dorp bied iemand nog vrij goedkoop de vorige generatie KPN wifi versterkers aan, zoals deze:

https://tweakers.net/pricewatch/1255769/kpn-experia-wifi/specificaties/

 

Werkt dat ook prima, of bied MESH ook andere voordelen, als draadloos niet noodzakelijk is?

En ander klein vraagje, ik zie op zo'n punt twee UTP aansluitingen. Betekend dat dat je bij één poort een kabel vanuit je Experiabox kunt trekken, en in de tweede poort een ander apparaat kunt aansluiten?

Reputatie 7
Badge +24

Die zwarte vierkante kastjes zijn goed. Maar moeten wel bekabeld aangesloten worden. Ze werken niet draadloos. 

En ander klein vraagje, ik zie op zo'n punt twee UTP aansluitingen. Betekend dat dat je bij één poort een kabel vanuit je Experiabox kunt trekken, en in de tweede poort een ander apparaat kunt aansluiten?

Hallo @hjbrokers je hebt dan een extra LAN-poort om nog wat op aan te sluiten.