Vraag

Superwifi aansluiten op FRITZ!Box

  • 16 March 2021
  • 30 reacties
  • 6085 keer bekeken

ik heb een Fritsboxmodem en ben klant bij Xs4all.

De monteur die het heeft aangesloten (van KPN)

adviseerde superwifi ipv fritsrepeaters.

 

de monteur heeft er 3 aangesloten en die werken goed.

Door de grote van het pand heb ik er 3 bij moeten kopen. Echter krijg ik deze niet op de beschreven manier gekoppelt (met de ethernetkabel automatisch)

 

Iemand een idee hoe ik de nieuwe superwifi punten er bij krijg?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Euhm... gewoon aansluiten en stekker in het stopcontact. Wat kan daar nou mis mee gaan?

Waarom werkt het niet? Waarom krijgt u ze niet gekoppeld? Wat doen de lampjes? 

Euhm... gewoon aansluiten en stekker in het stopcontact. Wat kan daar nou mis mee gaan?

Waarom werkt het niet? Waarom krijgt u ze niet gekoppeld? Wat doen de lampjes? 


volgens de beschrijving is het zoals u zegt….ethernetkabel in modum en ze moeten de instellingne zelf over nemen. dit zal vast bij een experiabox werken maar dus niet bij een fritzbox. lampjes knipperen blauw, geel wit en uiteindelijk worden ze groen. wat aangeeft dat koppeling gelukt moet zijn. echter als ik ethernetkabel afkoppel is hij meteen rood

 

Reputatie 7
Badge +24

Heeft niets met de Experiabox te maken. Hier heb ik ze achter een pfsense router staan, en dat gaat prima. De router speelt helemaal geen rol. WiFi op de Fritzbox heeft u uit staan?

U heeft er dus al 3. Hoe zijn die aangesloten? Ik hoop toch niet dat u ze allemaal draadloos in wilt zetten? 🥴 Waar staan ze?

Heeft niets met de Experiabox te maken. Hier heb ik ze achter een pfsense router staan, en dat gaat prima. De router speelt helemaal geen rol. WiFi op de Fritzbox heeft u uit staan?

U heeft er dus al 3. Hoe zijn die aangesloten? Ik hoop toch niet dat u ze allemaal draadloos in wilt zetten? 🥴 Waar staan ze?


He Nick,

geen idee hoe ze zijn aangesloten. Monteur van KPN/xs4all heeft dit gedaan. (heb hier echt totaal geen verstand van) alles is idd draadloos en is op advies monteur wegens ontbreken bekabeling.

Het probleem is dat de 2 tv’s regelmatig uitvallen wegens geen verbinding (wat ik snap gezien de afstand.)

Als test heb ik er 1 verplaatst tussen router en tv ingezet. het werkt dan goed. vandaar besloten om er paar bij aan te schaffen

Reputatie 7
Badge +24

Ja... tv ontvangers horen bekabeld aangesloten te worden. Houd er maar rekening mee dat de tv ontvangers zoals ze nu zijn aangesloten wel meer zullen wegvallen. Ook bij meer SuperWiFi's in huis.

1 SuperWiFi hoort sowieso bekabeld aan de router te hangen. Is dat het geval? 

Reputatie 7
Badge +10

Goedemiddag @Marco sas, van harte welkom hier op het forum! :blush:

@Nick83 heeft jou al een stuk op weg geholpen zie ik! Is het inmiddels gelukt om de drie extra SuperWifi punten ook aan te sluiten?

Hoi Jose,

niet gelukt.

mijn provider heeft kosteloos devolo’s opgestuurd zodat mijn tvs iig werken, maar blijft raar verhaal zo

Reputatie 7
Badge +24

"mijn provider"? U zit dus niet bij KPN?

Reputatie 7

"mijn provider"? U zit dus niet bij KPN?

Dat had je al kunnen weten. :wink:

Reputatie 7
Badge +10

@Marco sas 

Achterop de Super WiFi's zit een "WPS” knopje.  De extra Super WiFi's die je erbij hebt gekocht. Sluit er eens eentje aan op het lichtnet in de buurt van je eerste Super WiFi, die is aangesloten met bekabeling.

Druk dan even op de WPS-knop van dat eerste bekabelde SuperWiFi-punt.
Binnen 2 minuten op het net nieuw ingeschakelde SuperWiFi’punt. En wacht een aantal minuten af.
Gaat daarmee uiteindelijk dan van het laatste WiFi-punt de groene LED branden?

Indien ja, is die daarmee gekoppeld, kun je de Super Wifi uitschakelen en op de plek neerzetten, waar je die uiteindelijk wilt hebben. Bij opnieuw inschakelen zou die dan opnieuw gekoppeld moeten zijn.

Vervolgens vergelijkbare procedure met de nog andere twee nieuw overgebleven SuperWifi punten.

Reputatie 7
Badge +24

De wps knop moet je niet gebruiken om de SuperWiFi's te koppelen. Dat staat ook nergens in de handleiding. 

Reputatie 7
Badge +24

Hoi Jose,

niet gelukt.

mijn provider heeft kosteloos devolo’s opgestuurd zodat mijn tvs iig werken, maar blijft raar verhaal zo

En ... wat doet u nu met doe 3 SuperWiFi's? Stuurt u die terug? Let dan wel op dat je eerst ff belt naar KPN voor instructies. 

Reputatie 7
Badge +10

De wps knop moet je niet gebruiken om de SuperWiFi's te koppelen.
Dat staat ook nergens in de handleiding. 

Er is sowieso nauwelijks handleiding voor een SuperWiFi.
Het lijkt me dat die WPS-knop er niet voor niets op zit?     “WPS / WiFi setup”.

Als het werkt, werkt het.   Als het niet mocht werken, merk je dat ook snel genoeg.

Tenslotte is het een zelfstandig werkend WiFi systeem, wat niet perse hoeft samen te werken met wat KPN als provider voor je heeft bedacht om het te laten werken.
Omdat het met Fritzbox schijnbaar niet koppelt met het achterliggende KPN systeem. Zou ik het zeker op die manier eens uitproberen of je het daarmee aan de praat krijgt.   Niet geschoten is altijd mis.

Hoi Jose,

niet gelukt.

mijn provider heeft kosteloos devolo’s opgestuurd zodat mijn tvs iig werken, maar blijft raar verhaal zo

En ... wat doet u nu met doe 3 SuperWiFi's? Stuurt u die terug? Let dan wel op dat je eerst ff belt naar KPN voor instructies. 


die liggen nu nog in een hoek..

De wps knop moet je niet gebruiken om de SuperWiFi's te koppelen.
Dat staat ook nergens in de handleiding. 

Er is sowieso nauwelijks handleiding voor een SuperWiFi.
Het lijkt me dat die WPS-knop er niet voor niets op zit?     “WPS / WiFi setup”.

Als het werkt, werkt het.   Als het niet mocht werken, merk je dat ook snel genoeg.

Tenslotte is het een zelfstandig werkend WiFi systeem, wat niet perse hoeft samen te werken met wat KPN als provider voor je heeft bedacht om het te laten werken.
Omdat het met Fritzbox schijnbaar niet koppelt met het achterliggende KPN systeem. Zou ik het zeker op die manier eens uitproberen of je het daarmee aan de praat krijgt.   Niet geschoten is altijd mis.


wps knop werkt ook niet….

 

devolos voor tv storen ook als een gek….

 

Echt een drama….ben aan het overwegen mijn comtract af te kopen en van ellende naar de kabel terug

Reputatie 7
Badge +10

Devolo's geeft wel vaker problemen.

Maar zou de problemen apart benaderen.

Eerst die SuperWiFi's.  Die zou je ook één voor één kunnen instellen.
Telkens ééntje bekabeld aangesloten, en dan dezelfde WiFi-gegevens instellen.
Met uitzondering van de naam van het apparaat. Zo heb ik dat enkele maanden terug gedaan.
(Niet achter KPN router). Maar ja, ik heb niet een set van 6, maar gewoon 2.   Zie uitleg < HIER >

De stukjes tekst m.b.t. Experia Box overslaan.

Reputatie 7
Badge +24

De wps knop moet je niet gebruiken om de SuperWiFi's te koppelen.
Dat staat ook nergens in de handleiding. 

Er is sowieso nauwelijks handleiding voor een SuperWiFi.

Klopt. Gewoon aansluiten en werken. Daar valt weinig handleiding aan te schrijven.

Het lijkt me dat die WPS-knop er niet voor niets op zit?     “WPS / WiFi setup”.

Dat is om apparaten zoals een laptop of printer mee aan te koppelen. Niet om de SuperWiFi's met elkaar te koppelen. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Een vergelijkbaar iets met powerlines werkt zo'n WPS knop als vanuit de “basis” je de 2e - 3e volg powerline wilt “pairen".  Dan nemen die vervolg powerlines, de gegevens over van het eerste apparaat.
Dus zou me niet verbazen als het vergelijkbaar had kunnen werken??

Zo'n WPS knop heeft een breder gebruik als alleen koppelen met laptop of printer
Bijv. met WiFi Acces Points kun je zoiets ook pairen met een hoofd WiFi netwerk.

Maar met het testje van @Marco sas schijnbaar (nog) niet !
Dat is dan nu ook uitgeprobeerd.

Reputatie 7
Badge +24

….ben aan het overwegen mijn comtract af te kopen en van ellende naar de kabel terug

U heeft wel coax kabels door het huis lopen dan? Naar de plek waar de tv's staan?

Reputatie 7
Badge +24

Een vergelijkbaar iets met powerlines werkt zo'n WPS knop als vanuit de “basis” je de 2e - 3e volg powerline wilt “pairen". 

Ik weet niks van powerlines. Maar van wat ik er hier op het forum voorbij zie komen met je die op elkaar klikken ofzo om te pairen en hebben ze überhaupt geen wps. Logisch ook, wat powerlines werken over het stroomnet. Niet over WiFi.

Reputatie 7
Badge +24

die liggen nu nog in een hoek..

Heeft u ze al eens gereset? Niet sllemaal, maar alleen die 3 dus?

Reputatie 7
Badge +10

Ik weet niks van powerlines. Maar van wat ik er hier op het forum voorbij zie komen met je die op elkaar klikken ofzo om te pairen en hebben ze überhaupt geen wps. Logisch ook, wat powerlines werken over het stroomnet. Niet over WiFi.

Met logica heeft dat niet te maken dat het niet draadloos zou kunnen.
Er zijn simpelweg wel meer functionaliteiten die draadloos voor elkaar gebracht kunnen worden.
Bluetooth  --wat ook een draadloos protocol is--  gebeurt “pairen” van twee apparaten ook draadloos.

Reputatie 7
Badge +24

Ik weet niks van powerlines. Maar van wat ik er hier op het forum voorbij zie komen met je die op elkaar klikken ofzo om te pairen en hebben ze überhaupt geen wps. Logisch ook, wat powerlines werken over het stroomnet. Niet over WiFi.

Met logica heeft dat niet te maken dat het niet draadloos zou kunnen.
Er zijn simpelweg wel meer functionaliteiten die draadloos voor elkaar gebracht kunnen worden.
Bluetooth  --wat ook een draadloos protocol is--  gebeurt “pairen” van twee apparaten ook draadloos.

Ja, maar niet met WPS. Wifi Protected Setup. Beetje raar om dat bij Bluetooth te gebruiken. Of om powerlines mee te pairen.

Reputatie 7
Badge +10

Tja, dat mag je raar vinden. Dat is aan jezelf.
Maar het zijn wel gebruikelijke opties bij dat soort apparaten.

Wat wel of niet kan, ga ik allemaal niet uitproberen. Men loopt er wel eens terloops tegenaan.
Ben wel vaker verrast van mogelijkheden die ik eerder niet voorzag, waarvan wordt gezegd dat het niet kan. Door gewoon uit te proberen, kom je er dan achter of het wel of niet werkt. En dus ook vaak WEL.

Het is dat ik een SuperWiFi set-up hier in een verbinding naar de overkant van de straat heb geïnstalleerd. Dat is me nu te omslachtig om te testen, anders had ik het al lang zelf even gedaan.

Reputatie 7

Volgens de beschrijving van KPN moet elke "super"WiFi éénmalig met een netwerkkabel aangesloten worden om deze te configureren.

Ik denk overigens dat de "super"WiFi de instellingen niet overneemt van een FRITZ!Box maar dat je die handmatig moet instellen door in te loggen op het IP adres van de "super"WiFi adapter.