Beantwoord

Superwifi's verdwijnen uit ios app en kan niet meer inloggen

  • 19 February 2021
  • 44 reacties
  • 320 keer bekeken

Reputatie 2

Regelmatig verdwijnen alle superwifi’s uit de app en kan ik ook op de laptop de wifiextenders niet meer bereiken. Ik moet alles herstarten om weer op de wifiextender te kunnen komen. Ze blijven verder wel werken, zijn alleen niet meer zichtbaar en niet bereikbaar. En op de Experiabox v10 branden alle oranje lan-leds continu en knipperen alle groene leds continu in hoog tempo, maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat abnormaal is (modem staat buiten beeld normaal).

met vriendelijke groeten,
Martin Klein

p.s. Ik wilde logfiles van de superwifi en experiaboxv10 hierbij voegen, maar weet niet hoe dat gaat.

 

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 27 February 2021, 12:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Hoi @JazzMo . Vreemd dat dit gebeurt. 

Alles blijft dus wel werken, begrijp ik? Wat zit er nog meer in jouw netwerk? Zijn er ook apparaten met een eigen DHCP server op jouw netwerk aangesloten?

Reputatie 2

dag Erwin,

Mijn netwerk bestaat uit Experiabox v10 en 4 superwifi’s. Verder camera’s en squeezebox radio’s, maar voor zover ik weet geen apparatuur met een eigen DHCP server. Er is ook niet recent iets toegevoegd aan het systeem, alleen heb ik er wel een superwifi uit verwijderd (niet de primaire). Ik heb al diverse keren alles opnieuw laten opstarten en dan komt alles een poosje terug naar normaal, maar een dag later ben ik alles weer kwijt in de app en is de superwifi weer onbereikbaar.

Ik heb een techneut gevraagd even mee te kijken. Zodra ik antwoord heb, laat ik het weten. 

 

Reputatie 2

Fijn, ik wacht het af.

Ik heb een antwoord gekregen. Het zou kunnen dat er een soort loop ontstaat als jij zelf ook hardware in je netwerk hebt zitten die iets met mesh doet. 

Er kan immers apparatuur in het klant netwerk zijn die ook een vorm van mesh communicatie onderhoudt waarbij een loop situatie optreedt.

 

Indien iets dergelijks aan de hand is dan overleeft het softwareproces dit niet vanwege de tijdelijke overload aan verkeer. Vandaar dat het na een reboot weer terugkomt.

 

Mocht dat niet het geval zijn, is er lastig de vinger op te leggen. Mijn collega geeft aan dat er bij een toekomstige update van de firmware een soort bewakings-mechanisme komt die dit soort situaties zou moeten verhelpen. Wellicht werkt het dan bij jou ook stabieler.

De release weet ik nog niet. Dus ik kan geen datum noemen. 

Reputatie 2

Bedankt voor je bericht. Ik heb zelf geen hardware die iets met Mesh doet, dus tenzij de buren op mijn wifi zijn beland zal ik mijn hoop maar vestigen op een toekomstige update...

Reputatie 2

Hier is nog wat extra info waar de it-afdeling misschien iets aan heeft.

Na een stroomuitval vannacht komen de superwifi’s op in deze configuratie:

 

Kantoor heeft dus een slechte verbinding gemaakt met Woonkamer en corrigeert dat niet meer als Gang beschikbaar komt. Ik moet Kantoor herstarten om de configuratie te krijgen zoals hij zou moeten zijn:

Ik verwacht van een Mesh systeem dat het dat uit zichzelf corrigeert, of ben ik dan te optimistisch ?

 

Verder is alles nu wel weer bereikbaar vanuit de ios app, maar de modem wordt niet herkend:

 

Lijkt toch of een (of meer) van de apparaten een steekje laten vallen (of kapot is) ?

 

En als laatste nog een vraag. Ik heb twee TV ontvangers via Devolo dLan1200+ apparaten aangesloten op de Experiabox v10. Die blijken in stand-by stand de hele dag verkeer te genereren op de modem, is dat normaal ?

hartelijke groeten,
Martin Klein

Wat voor apparaten zitten daar op aangesloten, als ik vragen mag? En is dit véél verkeer? 

Reputatie 2

Aan de devolo’s zitten alleen twee kpn tv ontvangers, verder niets, lijkt geen heel druk verkeer maar het stopt ook nooit...

Ik vermoed dat het basic communicatie is waarbij de apparaten de lijn ‘open’ houden en direct actief zijn als jij een tuner aanzet. 

 

Reputatie 2

Duidelijk, dank je wel.

Reputatie 2

Vraagje, klopt het dat vanuit de ios app een superwifi laten herstarten, niet hetzelfde is als deze handmatig aan en uit zetten ? Als ik vanuit de app herstart komt de superwifi terug op dezelfde slechte verbinding die hij gemaakt had, als ik hem handmatig aan en uit zet schakelt hij wel naar de betere verbinding.

Reputatie 2

En nog een andere vraag: ik vertrouw de primaire superwifi niet, kan ik die probleemloos omwisselen met een andere superwifi uit het netwerk om te checken of die primaire misschien stuk is ?

Ja. In de regel is het zo dat de eerste superwifi die je bekabeld aansluit de primaire rol krijgt. Kan zijn dat je alles even moet resetten en opnieuw beginnen. 

Reputatie 2

Ik had al zo’n vermoeden, dank je wel.

Reputatie 2

Het probleem met het kwijtraken van de superwifi’s in de ios app en in de browser interface is met de laatste update niet verholpen, het is zojuist weer gebeurd. Nu, naast het probleem van het niet correct tonen van online apparaten, ook dit probleem niet blijkt te zijn opgelost, begin ik me wel enstig af te vragen wat er wel wordt dan wel wordt verbeterd aand de firmware ? Tot nu toe vind ik de resultaten erg droevig en wil ik nog steeds erg graag de originele firmware terug die er op zat toen ik ze kocht.

Er is natuurlijk altijd nog de mogelijkheid dat mijn primaire superwifi de boosdoener is, mocht dat tot de waarschijnlijkheden behoren dan zie ik graag een vervangend exemplaar tegemoet.

Reputatie 2

Alles uitgezet en in volgorde opnieuw opgestart. Alle superwifi’s weer in beeld, maar een deel van de verbonden apparaten komt niet in beeld in de ios app (of bij inloggen op de primaire superwifi). Eén apparaat komt steeds heel even online en wordt er dan weer afgegooid, een komt wel online maar kan vervolgens geen verbinding maken met mijn media server. Het begint aardig frustrerend te worden inmiddels.

Zit er ook een KPN winkel in de buurt, @JazzMo ?

Reputatie 2

Nee, helaas niet, de dichtstbijzijnde is in Alkmaar.

Reputatie 2

Correctie: het probleem met het apparaat dat steeds offline ging en degene die geen verbinding met mijn server kon maken, is opgelost en had niets te maken met het wifi-systeem. Viel bij toeval samen, maar had een heel andere oorzaak, een adapter van een camera die naast de 12V gelijkspanning plotseling besloten had ook 1,5 V wisselspanning te gaan produceren. De camera bleef functioneren, maar gedroeg zich heel vreemd. Vaker gezien bij adapters van Foscam met soortgelijk gedrag, maar had het niet verwacht bij deze camera.

Blijven dus alleen de genoemde problemen:

  • superwifi’s zoeken niet automatisch de beste verbinding en kiezen vaak voor een slechte verbinding terwijl een goede voorhanden is. De workaround is alles in de correcte volgorde opstarten, maar zou niet nodig moeten zijn.
  • in ios app en in de webinterface van de superwifi’s zijn voortdurend varierende aantallen online en offline apparaten te zien, terwijl alles gewoon online is.
  • superwifi’s verdwijnen af en toe volledig uit beeld en zijn dan niet meer te zien in de ios app en ik kan niet meer inloggen op de webinterface. Alleen alles opnieuw opstarten lost dit op.
  • Experiabox V10 wordt regelmatig niet herkend in de ios app, staat dan vermeld als ‘onbekend apparaat’.
  • Experiabox V10 staat slechts 10 vaste IP-adressen toe, veel te weinig voor de huidige smart homes.

Wat ik van de makers van de app begrijp is dat er nog best wat fout kan gaan. Vooral in netwerken waar veel gebeurt. Het is complexe materie en de app wordt telkens doorontwikkeld. Ik vrees dat ik daar nu geen pasklare oplossing voor heb. Ook voor die v10 beperking heb ik geen oplossing. :-(

Ik zou je een fritzbox kunnen adviseren maar ik wil je niet op kosten jagen. Ze zijn bij ons te huren inclusief techdesk abonnement. Ik noem dit omdat het jou als gebruiker veel meer vrijheid over je netwerk geeft. 

Reputatie 2

Bedankt voor je respons Erwin. Ik geloof best dat het ingewikkeld is en dat er veel fout kan gaan, maar met de oorspronkelijke firmware en app werkte in elk geval het herkennen van de aangeloten apparaten vlekkeloos… ;-(    Dat zou toch op zijn minst wel erg graag weer gewoon hersteld willen zien.

Je suggestie van de fritzbox zal ik bekijken, maar ik denk niet dat ik nog meer geld bij de KPN wil uitgeven dan het nu al kost.

Reputatie 5
Badge +6

Wat ik van de makers van de app begrijp is dat er nog best wat fout kan gaan. Vooral in netwerken waar veel gebeurt. Het is complexe materie en de app wordt telkens doorontwikkeld. Ik vrees dat ik daar nu geen pasklare oplossing voor heb. Ook voor die v10 beperking heb ik geen oplossing. :-(

Ik zou je een fritzbox kunnen adviseren maar ik wil je niet op kosten jagen. Ze zijn bij ons te huren inclusief techdesk abonnement. Ik noem dit omdat het jou als gebruiker veel meer vrijheid over je netwerk geeft. 

Ik ervaar alle issues hetzeflde alleen ik heb alles bekabeld en heb al een fritzbox.

 

Techdesk komt ook hier niet mee verder en resetten heeft niet echt nut dat het probleem weggaat.

 

Ik ben blij eerlijk gezegt dat dit nu wel word door meerdere klanten ondervonden want dan kan er eindelijk een echt onderzoek starten.

 

Ik had laatst dat de superwifi uberhaupt geen nieuw ip adres verkreeg op een fritzbox. Samen gekeken met een techdesk en na 2x resetten kreeg hij weer een ip. (En daarbij niet het welbekende standaart ip 192.168.2.150 of 192.168.2.151 maar een random ip, ook waren deze poorten bijde vrij en had het macadres in de fritzbox geen vast ip dus waarom die niet dat ip gebruikte geen idee.)

 

Wel heb ik fritzbox wifi aan (met andere naam) zodat ik een speciaal 2.4 netwerk kan aanmaken voor smart apparaten die dus alleen op 2.4ghz werken en de SuperWifi's niet goed met het apparaat communiceren waardoor soms smart apparaten niet verbonden kunnen worden met het netwerk van de superwifi

Ik hoop dat er echt beter nu wel na gekeken word per klant, want issues zijn er zeker wel misschien niet bij iedereen maar ze zijn er wel en vind dat KPN iets beter gericht naar de issue per klant kan kijken na prijsverhoging.

(Ookal vind ik dit wat hier in dit topic gebeurt wel een thumbs up voor KPN)

 

@Erwin_  kan je mij maybe ook helpen dus 

 

 

 

Reputatie 5
Badge +6

.

Reputatie 2

Ik heb een deel van de problemen inmiddels kunnen herleiden naar 1 van mijn 5 superwifi’s.

De bekabelde main superwifi gaat met enige regelmaat de fout in, waardoor alle superwifi’s en de experiabox uit de ios app en uit de browser interface verdwijnen. Herstarten van alleen de main superwifi lost dat probleem op. Verder kan ik regelmatig geen contact maken met apparaten die met deze main superwifi zijn verbonden, terwijl geen van de andere apparaten problemen opleveren. Daarnaast krijg ik met grote regelmaat een oranje led op de superwifi die draadloos verbonden is met de main superwifi, terwijl hij er ongeveer 6 meter vanaf staat zonder enige muur ertussen en hij wel probleemloos verbinding maakt en vasthoudt met de overige superwifi’s, die verder weg liggen achter twee muren.

Mijn conclusie is dat er iets mis is met die main superwifi en ik zou graag zien dat KPN daar een vervangend exemplaar voor opstuurt.

met vriendelijke groeten,
Martin Klein